TV Show Review | The Sixth Sense Season 1 Episode 8

Saturday 14 August 2021

 

Producer : Jung Chul-min
Cast :  Yoo Jae-suk, Oh Na-ra, Jeon So-min, Jessi, Mijoo (Lovelyz), Cha Tae-hyun
Production Company : tvN
Distributor : tvN, Viu
Genre : Mystery / Comedy
Running Episodes : 8 episodes (90 minutes per episode)
Release Date : 3 September 2020 – October 29, 2020

Sedihnya bila dah episod last untuk Season 1 walaupun excited nak tengok season 2 sebab ada kisah percintaan Jessi dengan Sang Yeob nanti hahaha. Ni semua berpunca dari video dekat Tik Tok. Panel jemputan kali ni ialah pelakon Cha Tae-hyun yang kelakar jadi set tu tak lah sendu sangat walaupun dah episod akhir. 


Untuk episod akhir ni production crew memang all out sampai mengembara ke 100 tempat dan makan 100 jenis menu sampai jumpa 2 restoran yang unik dan reka satu restoran palsu. Menariknya dalam episod akhir ni dah mula nampak kemunculan pihak penaja so boleh assume yang rating show The Sixth Sense terbitan tvN ni dah meningkat. 

Mesti dah banyak restoran yang request untuk feature dalam rancangan The Sixth Sense sebab banyak business yang terjejas dek pandemik covid-19. Dekat Malaysia pun Jonker Walk, Melaka dan Langkawi dah tutup sepenuhnya sebab tak ada pengunjung yang datang ke situ. 


Berbalik kepada restoran unik yang pertama ialah restoran yang mempunyai akuarium dipenuhi ikan hiasan. Pelanggan yang datang boleh pilih untuk makan atas akuarium tapi akuarium ni bukan yang grand macam dekat Aquaria, KLCC tu. Akuarium rekaan sendiri oleh owner restoran je untuk tampil berbeza berbanding restoran lain. 

Restoran akuarium tu dah wujud selama 20 tahun dan menu yang paling popular ialah belut bakar,  maeuntang dengan soy sauce crab. Tengok belut dia terus craving ugghhh mana nak cari belut frozen dekat Subang ni? Nak balik Sabak Bernam entah bila. 


Restoran kedua terletak di kawasan yang jauh dari bandar dan keunikan dia bila diubahsuai dari stesen keretapi. Cantik sangat kawasan tu kalau shooting movie ataupun bergambar untuk Instagram. Stesen Keretapi Daejong dah berhenti beroperasi lepas 42 tahun dibuka. Baru masuk ke restoran tu Mi-joo dah rasa fake sebab hiasan dinding sama dengan dinding restoran pertama dalam episod 7

Restoran kedua ni hidang mi kalguksu yang dibuat sendiri dengan dumpling kimchi yang dibuat dengan sup tulang. Sebelum ubah menjadi restoran, bangunan tu sebenarnya pasaraya milik orang tua owner tersebut masa stesen keretapi beroperasi. Na-Ra rasa sup dumpling tu macam frozen yang dia makan sebelum ni so dia rasa restoran tu fake. 


Restoran ketiga paling unik sekali sebab makanan dihidangkan menggunakan roller-coaster. Owner dapat idea tu masa pergi bercuti di German dan bina sendiri restoran yang sama di Korea. Jangankan budak-budak kagum dengan roller coaster tu, yang dewasa pun sampai tak berkelip tengok makanan tu turun ke meja. 


Dah puas makan dekat 3 restoran unik, tiba lah masa untuk buat pemilihan yang mana satu adalah palsu dan rekaan production crew. Masa dekat voting booth Jessi menangis sebab dah episod last so nanti dia rindu dengan rancangan ni. Cha Tae-hyun pilih restoran ketiga sebab dia nampak staff buat eye contact dengan owner masa dia tengah bersoal jawab dengan panel. 


Bila dapat tahu keputusan tu memang terkejut gila sebab tak expect langsung restoran tu adalah restoran palsu. Memang betul lah production crew all out untuk tipu semua panel. Show ni bukan setakat promote business orang je tapi promote sekali team production yang terlibat dalam pembikinan rancangan ni. Confirm ada production house yang roger diorang untuk setup set filem ataupun drama. Puas hati betul tengok kegigihan production crew dari semua department. Amazing such an understatement. Jinja! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

  1. episode ni yg paling kelakar sebab ada cha tae hyun kalau dia jadi member tetap mesti havoc giler..hahaha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.