Movie Review | A Perfect Fit (2021)

Friday 6 August 2021

 

Pengarah :  Hadrah Daeng Ratu

Penulis Skrip :  Garin Nugroho, Hadrah Daeng Ratu

Pelakon :  Nadya Arina, Refal Hady, Giorgino Abraham, Anggika Bolsterli, Laura Theux, Christine Hakim, Yayu A.W. Unru

Syarikat Produksi : StarVision Plus

Pengedar :  Netflix

Genre :  Romantik / Komedi

Durasi Tayangan : 112 minit

Tarikh Tayangan : 15 Julai 2021

Trailer :


Mengisahkan blogger terkenal, Saski (Nadya Arina) yang bertunang dengan anak usahawan, Deni (Giorgino Abraham). Kebanyakan masanya dihabiskan dengan menghadiri fashion show, photoshoot dan update tentang fesyen terkini bersama kawan baiknya, Andra (Laura Theux). Dalam satu event Andra ajak Saski berjumpa dengan Ms Hadra (Christine Hakim) untuk menilik nasib tentang kisah cinta dan masa depan dia. 

Saski agak skeptikal dengan tukang ramal tapi melayan saja kehendak Laura. Kata Ms Hadra, dia perlu pusing sebanyak 3 kali dengan mata terpejam kemudian hembus bulu angsa ke udara. Bulu angsa tu akan bawa dia bertemu dengan cinta sebenar. Kerana bulu angsa, dia terjumpa Rio (Refal Hady), pemilik kedai kasut ‘Dengan Kasih Sayang’ di kawasan lorong kecil tersebut. 

Kebetulan Saski perlukan kasut yang sesuai untuk ke majlis hari jadi Deni pada malam nanti. Seusai pembelian Saski bergegas ke majlis tersebut tapi perasan Rio terlupa meletakkan kasut di dalam kotak yang dibeli. Terpaksa Saski berpatah balik walaupun Deni banyak kali call supaya dia lekas sampai. Malang buat Saski bila cat tertumpah atas kepala sebaik sahaja dia melangkah masuk ke kedai Rio. 

Habis baju dan rambut berlumuran dengan cat hijau. Macam mana nak ke majlis kalau rambut dengan baju dah rosak? Deni yang terdengar perbualan Saski dan Rio dalam telefon mula naik angin kemudiannya tuduh Saski curang. Tak mungkin dia akan putuskan pertunangan bersama Saski sebab dia perlu berkahwin supaya dapat mewarisi perniagaan dan harta ayah dia. Saski pula mula berubah hati dengan perangai sebenar Deni dan jatuh hati dengan kelembutan Rio. 

Jangankan first half movie tapi dari poster pun dah boleh agak perjalanan cerita romantik drama A Perfect Fit arahan Hadrah Daeng Ratu yang ditayangkan di Netflix ni. Sebenarnya movie ni diklafisikasikan sebagai romantik komedi tapi elemen komedi tu tak lah terlampau banyak. Kalau ada pun tak lah kelakar sangat. Mungkin pada watak Andra lah yang muncul dalam beberapa babak. Dialog pula lebih kepada drama disebabkan kisah hidup Saski yang tersepit dalam masalah kewangan untuk biaya kos rawatan ibu dia sampai terpaksa berkahwin dengan Deni yang baran dan chauvinist. 

‘Dia penyimpan rahsia yang berkhidmat sejak zaman kakekku. Kamu tahu tugasnya apa? Tugasnya mengintip bawah katil pengantin di saat malam pertama untuk melihat ada darah atau nggak. Jadi misalkan kamu sudah tidak perawan lagi, aku bisa pulangin kamu.’ - Deni

Kalau ikutkan banyak peluang untuk Saski dan Rio berterus-terang dengan keluarga masing-masing tentang masa depan dan perkahwinan tapi entahlah, sengaja drag supaya kisah cinta mereka berdua nampak kompleks dan rumit. Scene Pak Ketut (Yayu A.W. Unru) sengaja ukir nama Saski & Rio pada tapak kasut macam merepek sebab peniaga mana yang sengaja jejaskan perniagaan sendiri demi kisah cinta yang tak kesampaian? 

Apa yang menarik dalam movie A Perfect Fit yang diterbitkan oleh StarVision Plus ni bila pengarah menggunakan kelebihan studio Netflix untuk memaparkan keindahan budaya masyarakat Jawa di Bali. Baik dari segi pakaian, senibina rumah, seni tarian, tarian mahupun makanan semuanya diambil dan disunting dengan menarik. Music score juga membantu mengindahkan suasana dalam kebanyakan babak. 

Chemistry Nadya Arina dan Refal Hady juga menarik seperti sudah selesa bekerja bersama dan nampak meyakinkan sebagai pasangan romantik. Sayangnya kisah cinta mereka berdua tak cukup kuat untuk bertarung dengan watak antagonis yang menyerlah seperti Deni dan Tiara (Anggika Bolsterli). 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.3, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.2 = 5.9/10

4 comments

  1. first half cantik je jalan cerita tapi sayang momentum tu agak menurun bila director nak lebih tonjolkan budaya bali.

    ReplyDelete
  2. adeh towards ending tak best pulak ye

    ReplyDelete
  3. Teracun pula ni. Kena beli account netflix ni since banyak cerita yang best

    ReplyDelete
  4. Tengok separuh je movie ni, hahaha, tak kena selera...kalau ada redza baru tahan sampai abis :P

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.