Movie Review | Bhuj : The Pride of India

Sunday 22 August 2021

Director : Abhishek Dudhaiya

Writer : Abhishek Dudhaiya, Raman Kumar, Ritesh Shah, Pooja Bhavoria

Cast : Ajay Devgn, Sanjay Dutt, Sharad Kelkar, Sonakshi Sinha, Ammy Virk, Pranitha Subhash, Nora Fatehi, Ihana Dhillon

Production Company : T-Series, Ajay Devgn FFilms, Select Media Holdings LLP, Panorama Studios

Distributor : Disney+Hotstar

Genre : War / History / Drama

Running Time : 113 minutes

Release Date : 13 August 2021

Trailer :


Bersempena dengan Hari Kemerdekaan India, movie Bhuj : The Pride of India ditayangkan di Disney+ Hotstar, sehari selepas movie Shershaah (2021) dengan mengangkat tema yang sama ditayangkan. Bila ada dua movie ditayangkan dalam masa yang dekat ataupun clash, susah untuk tidak buat perbandingan tambahan pula bila tema dan genre yang sama. 

Movie Bhuj : The Pride of India ni mengisahkan tentang keberanian pegawai tentera udara, Vijay Srinivas Karnik (Ajay Devgn) yang bermati-matian pertahankan kawasan Bhuj, Gujrat yang terletak di Selatan Pakistan. Pada tahun 1971 India hantar askar ke sana untuk melindungi penduduk setempat dari dibunuh secara besar-besaran oleh tentera Pakistan. 

Dari awal movie sampai lah ke minit yang ke-90 baru kita dipaparkan dengan kejadian sebenar di mana 300 orang penduduk tempatan bantu Vijay untuk bina airstrip di Bhuj. Kalau tak tahu apa tragedi bersejarah di Bhuj ni memang tak tahu langsung apa yang pengarah nak hidang kepada penonton. Dengan scene jumps sana sini tanpa memberi impak sebaliknya buatkan cerita makin serabut. 

Nak kata ni adalah debut movie kepada pengarah juga penulis Abhishek Dudhaiya pun tidak juga sebab penulis skrip untuk movie ni ada ramai. Tapi bila tengok kebanyakan scene dengan dialog yang merepek, laughable dan cringe, geleng kepala jadinya. Macam scene Vijay jawab call askar Pakistan

‘Yeh kaun hai?’ (Siapa ni?)

‘Tera baap’ (Ayah kau)’

I mean dude, dah masuk 2021 kot, takkan lah nak letak lagi ayat macam ni. Sama juga dengan dialog untuk scene Heena Rehman (Nora Fatehi) kantoi jadi perisik India. Lagi sedih bila watak isteri Vijay tak ada dialog langsung. Dia pandang muka suami dia je sepanjang masa. 

Sembang pasal lakonan dan watak Nora Fatehi yang muncul sekejap tapi cukup untuk mencacatkan lagi penceritaan. Mana ada perisik pergi training pakai makeup dengan mascara melentik, kening terbentuk elok dilukis dengan subang dekat telinga. Scene dia fight tu lembiknya, kenapa lah tak ambik body double supaya nampak real? 

Masa scene dia kantoi perisik tu muka dia kena tonyoh dekat cermin yang retak, kena sagat atas ke bawah tapi luka dekat dahi secalit je. Kata perisik tapi buat kerja cincai tinggalkan kesan sana sini sampai askar perasan. Bila kena tangkap untuk dibunuh, luka dekat dahi tu berubah tempat pula. Tak kisah tau kalau actress nak cucuk fillers ke apa tapi jangan la sampai nak menangis pun seksa nak deliver. 

Sama juga dengan lakonan Sonakshi Sinha sebagai Sunderben Jetha Madharparya yang digambarkan sebagai watak penduduk tempatan yang berani. Beria tau pengarah tiru scene Kangana fight sambil dukung baby dalam movie Manikarnika (2019) sebab nak tunjuk yang watak Sunderben ni kuat dan handal. Tapi scene ni jadi kelakar sebab vfx harimau bintang tu tak real. 

Sama jugak lah semua scene yang memerlukan green screen dan khidmat VFX bila kesemuanya nampak kartun. Daripada nak rasa gerun dengan keadaan di medan perang jadi kelakar sbab nampak macam dalam video game. Scene Vijay terpelanting masa kena bom dengan askar Pakistan tu kelakar sangat sebab dia guna vfx. 

Lakonan Ajay memang sepenuhnya nak nampak patriotik dan macho yang try hard sangat sampai jadi cringe bila tengok. Bayangkan ada time bomb dekat kem tapi dia turun tak pakai hazard suit pun sebab dia kata kalau ajal datang menjemput dia akan mati tapi kalau belum waktunya, bom pun tak mampu bunuh dia. Hmmm okayyyy. 

Movie berdurasi 113 minit ni dari awal lagi merepek ditambah dengan terlalu banyak cerita disumbat dalam satu masa. Dah la banyak watak sampingan dengan lakonan yang ala kadar asal boleh je. Music album dengan background music tak best.  


Jauh sangat beza dengan movie Shershaah yang meninggalkan kesan emosi dan semangat patriotism yang mendalam dan dipaparkan secara realistik. Manakala Bhuj hanya platform untuk Ajay Devgn nampak gagah sebagai hero. Jatuh terpelanting, kena bom, serang kem musuh dan banyak lagi tanpa kesan calar pada baju atau kesan terbakar. The list keeps going on so I need to stop typing. 

1. Team Production +0.3, 2. Visual +0.3, 3. Audio +0, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +1, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 2.9/10

2 comments

  1. dh lama xlayan hindustan ni.. blh try tgk.. hihi

    ReplyDelete
  2. Menarik ni. Nanti kalau ada masa nak tengok la cite ni

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.