Movie Review : Manikarnika : The Queen of Jhansi (2019)

Thursday 20 June 2019


Director : Kangana Ranaut, Krish
Writer : Prasoon Joshi
Cast : Kangana Ranaut, Atul Kulkarni, Jisshu Sengupta, Vaibhav Tatwawaadi, Mohammed Zeeshan Ayyub, Ankita Lokhande, Kulbhushan Kharbanda
Production Company : Zee Studios, Kairos Kontent Studios
Distributor : Zee Studios
Genre : Biopic/Drama/History
Running Time : 148 minutes
Release Date : 25 January 2019
Trailer :


Movie Manikarnika antara movie yang excited sangat nak tengok sebab 
1) Kangana Ranaut berlakon 
2) Kangana Ranaut jadi pengarah 


Actually movie ni di bawah arahan Krish tapi since dia keluar lepas 70% movie dah siap, Kangana jadi bidan terjun reshoot balik dan siapkan semua. Kangana memang takde experience sebagai pengarah tapi dia memang dah lama nak jadi director cuma dia on hold dulu movie dia sebab nak focus movie lain. Tup tup pengarah asal keluar untuk movie lain and producer bagi kepercayaan kepada Kangana sebagai pengarah. 


Movie biopic Manikarnika (Kangana Ranaut) mengisahkan tentang keberanian Manikarnika ataupun Laxmibai, Ratu Jhansi yang menentang penjajahan British pada kurun ke-18. Dalam diari Sir Hugh Rose ada tercatat yang Laxmibai ni antara yang paling berani dan susah untuk British lawan sepanjang dia berkhidmat di India.


Manikarnika dijaga dari kecil oleh Ketua Menteri daerah Bithoor. Sami dah ramal yang Manikarnika ni jelmaan dewi dan sejarah kehidupan dia akan diingati sampai bila-bila. Dari kecil dia dah belajar seni pedang, menunggang kuda, memanah, membaca dan menjahit. 


Bila dah besar, Manikarnika akan jaga kawasan kampung dari ancaman binatang buas ataupun masalah lain. Dalam diam menteri Jhansi, Dixit (Kulbhushan Kharbanda) tertarik dengan Manikarnika dan lamar untuk dijadikan permaisuri kepada Sultan Gangadhar Rao (Jisshu Sengupta) . 

Hidup Manikarnika sebagai permaisuri sikit pun tak buat dia lupa diri tapi disebabkan dia degil untuk tunduk hormat kepada British, dia hilang suami dan anak bila Sadashiv Rao (Muhammad Zeeshan Ayub) letak racun dalam air minuman sebab nak rampas takhta.


Rancangan dia gagal bila Manikarnika ambil anak angkat dan halau Sadashiv Rao keluar dari Jhansi. Sebelum Gangadhar Rao mati, dia tinggalkan amanat kepada Manikarnika untuk jaga Jhansi daripada dijajah British. Di Jhansi semua balu akan dihantar ke daerah lain tapi Manikarnika langgar upacara tu dan naik sebagai pemerintah Jhansi.


Disebabkan jumlah tentera Jhansi tak ramai untuk berperang dengan British, Manikarnika panggil semua kaum wanita yang ada di Jhansi untuk berlatih seni pedang dan meriam. Barang kemas dan besi dicairkan untuk dibuat senjata. 



Serangan pertama boleh ditepis dengan mudah tapi sayangnya Sadashiv Rao bocorkan rahsia kelemahan tembok istana sampai semua rakyat Jhansi mati. Manikarnika terpaksa larikan diri dengan anak dia untuk selamatkan satu-satunya pewaris takhta Jhansi. 


Lepas Manikarnika lari selamatkan diri ni ada lagi serangan yang dia rancang dengan kawan-kawan dia, Nana Sahib dan Tatya Tope (Atul Kulkarni) dibantu oleh geng rebel yang lain dan Mangal Pandey. Kalau semua nak cerita dekat sini tak syok lah, kena tengok sendiri lah macam mana Laxmibai jaga Jhansi dan lawan British. 


I am totally impressed dengan hasil kerja Kangana sebagai director sebab cara dia deliver cerita sejarah ni cantik sangat. Sepanjang 148 minit tu tak rasa bosan pun walaupun music album dia just average. 

Visual Manikarnika top notch I must say. Minus VFX part especially scene Manikarnika panah harimau dekat hutan dengan scene lompat dari tingkat atas istana dengan kuda tu sebab nampak sangat rekaan but still boleh tutup mata je part tu. Masa serangan kedua Laxmibai tu ada tunjuk slo-mo macam dalam trailer and it was well-portrayed. Great job Prime Focus!


Kalau movie sejarah atau period drama ni dah boleh agak dah mesti meriah dengan keindahan set dan kostum. Kudos to Nandita Lulla and her team sebab berjaya sediakan wardrobe Rani Laxmibai yang cantik dan mewah. Dari sari, pakaian perang dan set barang kemas yang dia pakai setiap hari sebagai seorang permaisuri istana.


Lakonan Kangana sebagai Manikarnika/Laxmibai memang tak boleh nak dipertikaikan dah. The way dia emote the character, deliver dialogue, body language semua cantik! Lepas 3 National Award dia bolot, kemungkinan besar dia boleh dapat yang keempat untuk watak ni. 
'This throne doesn't make me a Queen. Its the love and faith of Jhansi's people that does. You want Jhansi, so does I. The only difference is you want to rule it whereas I want to serve my people'
Gaya dia main pedang, memanah, horse-riding semua nampak cantik macam well-trained padahal dia baru start training bila dapat offer untuk movie ni. 


Supporting role dalam movie ni pun ramai yang bukan jenis calang-calang pelakon sebab kebanyakannya memang terkenal dengan bakat lakonan be it in film or TV series. Ankita Lokhande nampak menyerlah dalam kebanyakan scene dan tak tenggelam pun walaupun watak dia sebagai Jhalkari bai, penduduk kampung yang banyak bantu Laxmibai. 


Selalunya penulis akan glorify watak utama dengan tenggelamkan beberapa peristiwa penting ataupun ubah sejarah supaya nampak cantik onscreen tapi Prasoon Joshi memang stick dengan sejarah Rani Laxmibai ni so you guys boleh tengok Manikarnika untuk tambah ilmu Sejarah Dunia.

Ada yang kata movie Manikarnika ni tenggelamkan watak lelaki di sekeliling Manikarnika tambah pulak bila pelakon asal, Sonu Sood yang sepatutnya berlakon sebagai Gangadhar Rao keluar bila tak puas hati dengan olahan watak dia. Betul apa yang diorang claim tu tapi movie ni untuk serlahkan watak Manikarnika, so isu tenggelam tu mesti ada tapi kalau semua nak cerita duration movie ni confirm jadi 24 jam.

Special mention to Danny Denzongpa yang berlakon sebagai Ghulam Gaus Khan, penasihat utama dan penembak utama dalam perang yang banyak bantu Rani Laxmibai. Energy Danny sama level je dengan Kangana buat scene diorang nampak hidup.


As for now movie Manikarnika dah terpilih untuk ditayangkan di Bucheon Film Festival – largest film festival di Asia so all the best untuk team Manikarnika and congrats to the team! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10

19 comments

  1. Assalamualaikum..
    Salam ukwah dari saya untuk anda..

    Jom follow blog https://www.iyaseo.id/

    Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
    Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
    Komen yang baik2 sahaja ye..
    Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..

    ReplyDelete
  2. Dah macam filem epik negara barat. Tahniah buat team Manikarnika.

    ReplyDelete
  3. kena tengok citer Hindi ini sebab ia ada nilai estetika.

    ReplyDelete
  4. Macam ada dalam movie kartun Brave, atau movie Snow White and the Huntsman, movie Mark of Zorro pun ada tapi ni versi pelakon Hindustan. Menarik juga kalau nak tonton ni.

    ReplyDelete
  5. Mereka sangat meniliti satu2 filem mereka sebelum di persembahkan. Hidden mesej pun ada. kena gali2 lagi. hehe

    ReplyDelete
  6. Wow nampak menarik sangat cerita ni dan nampak sangat epik. Set dan warna filemnya pun nampak sangat tertarik.

    ReplyDelete
  7. wow!
    feeling ohsem membaca review farhana ni.
    dgn gambar bergerak yg menarik. camne buat tu ekk?
    aida suka citer gini.
    citer zaman dulu. epik. dgn kostum yg cantik dilihat.
    amazing perasaannya bila kita tonton.
    tak kosong,kan :)

    ReplyDelete
  8. uishhh citer ni.... lain macammmm

    ReplyDelete
  9. farhana memang ikon citer hindi la. best baca entri pasal cerita hindi, rasa excited macam tengok cerita betul. itu pun belum tengok lagi, at least dah boleh bayang jalan cerita. kipidap farhana

    ReplyDelete
  10. Masa tengok trailer movie ni pun dah kagum gila tau. Dah download movie ni tapi tak berkesempatan nak tengok lagi sebab semendang busy je. Bila baca sinopsis farhana ni terus buat nak tengok movie ni. Nak nak berdasarkan sejarah hidup seseorang kan

    ReplyDelete
  11. Nampak menarik sangat cerita ni dan sangat epik. Congrats dapat tayang kat Bucheon Film Festival – largest film festival di Asia !

    ReplyDelete
  12. Syira suka movie klasik macam ni. Penuh aksi. Tengok trailer pun macam menarik ja.

    ReplyDelete
  13. pergh kalau pasal perempuan jadi wira hebat macam ni, mesti cerita dia best giler..suka tengok..macam anjelina jolie/.hehe

    ReplyDelete
  14. Ok tak pernah dengar cerita ni. Tapi plot nampak macam best and intro pasal pengarah bidan terjun tu bagi impak rasa nk tgk citer ni. Macam power je pengarah ni habiskan citer yg kena tinggal ni.

    ReplyDelete
  15. Wow, my kind of favorite movie ni. Akak suka klasik movie yalah, maklum kita pun dah masuk usia klasik hihi
    Cara Nak Install Dan Guna Google Analytics DiBlog Wordpress

    ReplyDelete
  16. Cerita-cerita klasik cam ni memang fav sis le ni, buka senang nak buat filem sebegini. Nanti nak tengok gak lah cite ni, nak tgok best ke idok..:D

    ReplyDelete
  17. Conform cari.. Sebab tengok trailer dia pun dah buat rasa meremang.. TQ share Farhana..

    ReplyDelete
  18. Bukan besher besher citer macam ni. Epik gituew. Terima kaaih share

    ReplyDelete
  19. Menarik. Sambil mengarah filem sambil berlakon. Susah juga nak jadi bidan terjun. Kalau ada minat mesti jadi. Nanti nak tengok la cerita ni. Nak tau juga sejarah penentangan British ni.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.