Movie Review : Good Will Hunting

Monday 10 June 2019


Director : Gus Van Sant
Writer : Matt Damon, Ben Affleck
Cast : Robin Williams, Matt Damon, Ben Affleck, Stellan Skarsgård, Minnie Driver
Production Company : Be Gentlemen
Distributor : Miramax Films
Genre : Psychology/Drama
Running Time : 126 minutes
Release Date : December 2, 1997 (Bruin Theater), December 5, 1997 (United States)
Trailer :



Movie Good Will Hunting was recommendation from my Twitter friends bila I suggest dia layan movie Dear Zindagi and little did I know movie ni one of the best movie in decades!

Agak susah nak cari movie ni even dekat Youtube pun tak ada. Thank God dekat Telegram ada itupun satu channel je yang upload.


Will Hunting (Matt Damon) bekerja sebagai janitor dekat MIT College and there’s some craze for Field’s medal untuk students yang berjaya selesaikan teori Math dekat papan hitam yang Professor Gerald Lambeau (Stellan SkarsgÃ¥rd) tulis. Of course soalan Math tu susah untuk mana-mana student selesaikan tapi Will Hunting berjaya selesaikan dalam masa beberapa minit je sebelum dia habis shif.

Kecoh sebelah siang bila semua orang curious nak tahu siapa yang mampu selesaikan teori tu. Since tak ada yang mengaku dan tak ada yang jumpa siapa yang selesaikan, Prof Gerald letak soalan lain. Zaman tu tak ada CCTV so bertabahlah tunggu siapa si bijaksana.


Of course Prof Gerald jumpa Will masa dia tengah jawab soalan tu so dia bagi jaminan dekat mahkamah yang dia akan guna Will untuk jadi assistant dia dalam masa yang sama pergi sesi kaunseling sebab Will ni penuh dengan bad records disebabkan masa silam dia.

Lepas 5 orang psikiatri meradang dengan perangai Will, Prof Gerald bawa Will jumpa dengan kawan baik dia, Dr. Sean (Robin William). First time jumpa pun dah bergaduh tapi Dr. Sean minta Prof Gerald bawa Will datang lagi sampai lah dia boleh sentuh jiwa Will. Sampai dia mampu bantu Will cari apa yang Will nak buat dalam hidup dia. Sampai dia tahu apa sebenarnya rahsia Will sampai dia bertindak defensive dengan semua orang.


Jalan cerita Good Will Hunting ni dihasilkan oleh Ben Affleck dengan Matt Damon sendiri yang diinspirasikan oleh kisah sebenar mathematician dengan assistant dia. Duduk atas sofa and narrate cerita GWH dengan gaya tersendiri tapi diorang sendiri pun tak sangka movie ni boleh tercalon dalam 9 kategori di Oscar and fun fact Robin Williams menang Best Supporting Actor sebagai Dr. Sean.


Thence you guys kena tengok stellar performance dari Robin dalam movie GWH ni. Macam mana cara dia crack defensive code Will Hunting sampai boleh menangis masa tengok scene tu. 

Ada satu scene dekat taman Boston which the second meeting between Dr. Sean and Will tu agak iconic and bangku yang diorang duduk tu antara tempat wajib lawat lepas movie ni famous and fans Robin tulis some goodbye quotes lepas dia meninggal tahun 2014. Antara my fav scene dalam movie ni sebab Dr. Sean bezakan perasaan bijak membaca dengan alami sendiri benda tu dalam kehidupan. 


Untuk teori Maths dalam movie ni, Ben Affleck dengan Matt Damon minta bantuan Prof Emiritus Kleitman untuk advise diorang supaya nampak lebih real. Dalam movie ni ada cameo tak sengaja dalam scene Will dengan Skylar (Minnie Driver) kissing di restoran.


Just like Dear Zindagi, GWH pun ada some life message which quite great and profound. Even dah 20 tahun GWH still boleh relate dengan kehidupan zaman sekarang. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

  1. Uish.. terus rasa nak tengok lepas baca review farhana nie..

    ReplyDelete
  2. hmmm menarik.
    boleh la masuk list ni.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.