Movie Review | Haseen Dillruba

Saturday 3 July 2021

Director : Vinil Mathew

Writer : Kanika Dhillon

Cast : Taapsee Pannu, Vikrant Massey, Harshvardhan Rane, Aditya Srivastava

Production Company : Colour Yellow Productions, T-Series, Eros International

Distributor : Netflix

Genre : Mystery / Thriller / Romance

Running Time : 136 minutes

Release Date : 2 July 2021

Trailer :


‘You don’t listen your mind and I don’t listen to my heart. No one listens to each other in this city.’ – Wrath of Kasaulli

Produser Anand L. Rai sekali lagi tampil membawa naskhah yang bertemakan perkahwinan yang diaturkan oleh keluarga selepas kejayaan franchise Tanu Weds Manu (2011). Si suami yang menurut kata dan baik hati berkahwin dengan si isteri moden. Bezanya kehidupan perkahwinan Rishu (Vikrant Massey) dan Rani (Taapsee Pannu) bertukar kelam selepas kehadiran Neel (Harshvardhan Rane). 

Kerana malu dikutuk oleh si isteri tentang kisah ranjang, Rishu ambil keputusan untuk menjauhkan diri. Pada masa tu Neel datang menghiburkan hati Rani yang kesunyian dan tertawan dengan lelaki berbadan sasa. I made it sound like novel is it? Haha penceritaan movie ni pun banyak kali mention tentang novel thriller Dinesh Pandit. 

Pembunuhan terancang yang dipaparkan dalam movie ni pun diambil dari plot penceritaan novel Wrath of Kasaulli karya Dinesh Pandit. Masa tengok first poster dan trailer pun dah excited nak tengok movie ni sebab genre thriller dan fresh pairing. Tapi disebabkan covid-19, movie ni ditunda agak lama sampailah produser ambil keputusan untuk tayang dekat Netflix. 

Tak nak sembang pasal sinopsis sebab macam mana you guys tengok dalam trailer, macam tu lah lebih kurang cerita penuh dia. Lepas sekian lama Bollywood menyepi tanpa movie yang best, kali ni puas hati dapat layan movie komersial walaupun ada beberapa kelompongan pada jalan cerita. Kalau skrip yang ditulis oleh Kanika Dhillon ni dah boleh agak cerita dia menarik pada first half then mula lemau dekat second half. Nasib baik movie Kedarnath (2018) tu Sushant improvised supaya watak dia dikembangkan dengan baik dan realistik. 

Contohnya watak Inspektor Kishore Rawat (Aditya Srivastava) yang nampak menggerunkan dan bijak pada first half tapi gagal dan cuma bergantung pada cerita Rani selama 2 bulan siasat kes pembunuhan ni. Kelakar bila dia nak marah dengan Rani gara-gara cctv dengan kualiti rendah menunjukkan imej Neel terjun ke sungai di belakang rumah. 

Kalau jadi ketua dia pun sakit hati dengan progress kes tu sebab tak ada improvement langsung walhal satu balai habiskan masa dengar cerita Rani. Data dari forensik atau post-mortem tak dibincangkan langsung sebaliknya Inspektor Kishore guna kekerasan untuk buat Rani mengaku dan bergantung pada mesin pengesan penipuan. Pelik tak ada orang kisah dengan watak Neel padahal dia pun ada di tempat kejadian.

Jaya Krishna Gummadi menggunakan kelebihan kawasan kejiranan yang terletak bersebelahan Sungai Gangga. Cantik bila ada babak yang berlatarkan sungai dan awan kebiruan. Sama juga dengan music score dari komposer Amit Trivedi yang mengumpulkan lagu-lagu romantik seperti Phisal Jaa Tu bila melodi dan lirik membantu penceritaan dan menambahkan impak juga mood pada beberapa babak. 

Antara kekuatan movie Haseen Dillruba adalah pada lakonan Vikrant Massey bila dia bertukar jadi ganas dan hati kering lepas dia tahu Rani curang dengan Neel. Macam mana dia berperang dengan hati dan akal dia lepas dapat tahu berita tu. Boleh nampak perubahan emosi bila dia cintakan Rani dan rasa bahagia tapi berubah bila teringatkan kisah curang tu. Dia abused Rani untuk puaskan hati dia yang sakit tapi tak nak isteri dia mati jugak. I don’t support these actions, neither Rani nor Rishu. It is very a crazy wild ride journey in a relationship. I cuma amazed dengan performance Vikrant Massey dan impak yang dia tonjolkan dalam babak-babak tersebut. 

Terhibur juga dengan babak komedi yang dipaparkan dalam first half movie Haseen Dillruba especially bila Rani cuba goda Rishu supaya dia tak dikawal sampai jadi isteri tipikal di kawasan kejiranan tu. Movie ni predictable dari awal sampai habis tapi not bad lah nak layan sebab kekuatan lakonan dan faktor lain. Tak lah best gila tapi tak lah teruk gila. Just nice for a lazy weekend. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 6.2/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.