Siapa Yang Ada Masa Untuk Sakit Tekak? Selain Lozeng, Ini 5 Ramuan Boleh Cuba!

Monday 3 August 2020

ubat sakit tekak
Klik gambar untuk artikel kesihatan lain di website Hello Doktor

Mungkin ramai yang akan kata mereka tidak ada masa untuk sakit kepala, bagaimana pula jika sakit tekak?


Ia juga adalah salah satu kondisi yang akan mengakibatkan kehidupan seharian kita terganggu dan terjejas! Ini terutamanya jika anda bekerja sebagai seorang penyanyi, pelakon, pengacara, peniaga atau apa-apa sahaja kerjaya yang memerlukan suara sebagai aset utama.

Untuk menyelesaikannya, sudah pasti ada dalam kalangan kita yang akan mengambil ubat sakit tekak.

Persoalannya, adakah ia berkesan? Jom sama-sama kita ikuti artikel ini untuk tahu dengan lebih lanjut!

Siapa yang ada masa untuk sakit tekak?

Sakit tekak merujuk kepada rasa sakit, pedih, perit atau gatal pada tekak yang akan menjadi lebih teruk ketika menelan air liur, makanan dan minuman.

Kebiasaannya, ia berpunca daripada pharyngitis yang merupakan jangkitan virus akibat demam, selesema atau flu dan akan sembuh dengan sendiri. Selain itu, ia juga mungkin disebabkan oleh jangkitan bakteria (streptococcal infection) yang memerlukan pengambilan antibiotik untuk merawatnya.

Sekiranya ia bukan berlaku akibat daripada virus atau bakteria, maka sila berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan lanjutan. Pun begitu, siapa yang ada masa untuk sakit tekak sehingga perlu berjumpa doktor?

Inilah punca ramai orang gemar mengambil pil yang dihisap sehingga larut (lozeng)!

sakit tekak

Adakah lozeng berkesan merawat sakit tekak?

Kami faham bahawa ramai orang memang sangat gemar mencari lozeng untuk melegakan tekak di farmasi, klinik atau pasar raya. Ini ekoran ia sangat popular dan mempunyai pelbagai jenama, perisa dan jenis yang anda boleh pilih mengikut kesukaan diri.

Persoalannya, adakah ia benar-benar berkesan untuk merawat sakit tekak?

Jawapannya adalah ya, tentu sekali kerana lozeng mengandungi beberapa sebatian yang mampu membantu melegakan tekak seperti:

  • Menthol
  • Tylenol
  • Amylmetacresol
Lebih menarik, lozeng ini didatangkan dengan bentuk dan rasa seakan gula-gula lantas membuat individu yang tidak gemar makan ubat mampu mengambilnya.


Adakah terdapat sebarang alternatif yang lain?

Ya, ada. Jom sama-sama kita ikuti alternatif untuk merawat sakit tekak seperti berikut:

#1. Madu

Seperti mana yang kebanyakan kita sudah tahu, madu adalah sangat bagus untuk merawat masalah tekak.

Menurut sebuah kajian, telah terbukti bahawa ia mampu melegakan batuk pada waktu malam, lebih bagus berbanding ubat batuk biasa. Bukan itu sahaja, kajian juga membuktikan bahawa madu adalah sangat bagus untuk membantu merawat luka.

Ini sekali gus menjadikannya sebagai ramuan terbaik untuk merawat sakit tekak.

#2.  Pudina

Pudina sangat popular dicampurkan dalam ubat gigi ekoran kemampuannya untuk membuat nafas lebih segar.

Dalam pada itu, ia juga mengandungi menthol yang mampu menipiskan lapisan mukus dalam mulut sekali gus melegakan batuk dan sakit tekak. Selain menthol, pudina juga tinggi sebatian antiradang, antibakteria dan antiviral yang bagus untuk merawat luka.

Jika digabungkan kesemuanya, ia lebih daripada mampu untuk merawat sakit tekak.

khasiat cuka epal

#3. Cuka epal

Secara semula jadinya, cuka epal memang tinggi sebatian antimikrobial yang mampu melawan pelbagai jangkitan. Disebabkan sifatnya yang asidik, ia berupaya membantu menipiskan lapisan mukus dalam mulut dan tekak lantas menghalang mikrobial dari merebak.

Pun begitu, ketahuilah bahawa ia mungkin mendatangkan efek sampingan buat mereka yang sensitif terhadap cuka. Adalah lebih baik untuk berunding dengan doktor terlebih dahulu sebelum menggunakannya.

#4. Bawang putih

Bawang putih adalah tinggi kandungan allicin, sebatian organosulfer yang berfungsi melawan pelbagai jangkitan. Menurut kajian, pengambilannya dalam diet seharian anda mampu menghalang diri daripada terkena demam atau selesema yang biasa.

Dalam pada itu, ia juga boleh digunakan sekiranya anda mempunyai masalah sakit atau gatal pada tekak anda. Ini adalah disebabkan bawang putih juga mempunyai sifat antimikrobial yang mampu mencegah jangkitan.

sakit tekak

#5. Serbuk penaik juga boleh ubat sakit tekak?

Akhir sekali, ini adalah satu alternatif yang agak pelik.

Menurut The National Cancer Institute, kumur air garam bercampur serbuk penaik mampu melegakan sakit tekak kerana ia boleh membunuh bakteria selain menghalang pertumbuhan yis dan kulat.

Caranya, campurkan 1/4 sudu kecil serbuk penaik, 1/8 garam dan 1 cawan air suam kemudian kumur sebagai alternatif ubat sakit tekak. 

Pun begitu, ini semua hanyalah cadangan yang boleh membantu sahaja. Sebaiknya, dapatkan konsultasi daripada doktor pakar terlebih dahulu.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

3 comments

  1. maduuu paling selesa sebab sedap haha.. yang lain
    tu untuk akak rasa susah tekak nak terima..

    ReplyDelete
  2. madu saja dpt tekak ni terima :(

    ReplyDelete
  3. Serbuk penaik tu baru tau..
    selalu guna madu dengan lemon je..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.