Movie Review | Almost Pyaar with DJ Mohabbat (2023)

Saturday 3 June 2023


Director : Anurag Kashyap
Writer : Anurag Kashyap
Cast : Karan Mehta, Alaya F, Amber Arya, Vicky Kaushal
Production Companies: Good Bad Films, Zee Studios 
Distributor: Netflix
Genre: Drama
Running Time : minutes
Release Date : 3 February 2023
Trailer :


‘Once upon a time, a Lover stood on Love’s door. He stood knocking on the door, ringing the bell. A voice rang out, “Who is it?” The Lover said, “it’s me”, but Love didn’t answer. The Lover stood, persistent. The door didn’t open, no voice beckoned. Bereft of hope, he walked out of the alley of Love and reached the bazaar. It was chock-a-block with lovers till his eyes could see. And each of them was drunk in love. But love eluded them. The bazaar offers all forms of relief. Balms and medicine for all grief. Distraction to your heart’s desire! But the Lover was seeking something else. He was a true lover. So he treads up that door again knocking gently. And a voice said, “Who is it?” and this time he said, “It is you. Just you”Because friends, love starts with “you”. What am I? Because “I” is the dead-end of every road, where everything comes to a halt. So it is love when it is you!’- DJ Mohabbat

Naskhah terbaru Anurag Kashyap bertemakan kisah cinta dua dunia berbeza menyingkap dua kisah cinta di dua kawasan yang berbeza. Di Dalhousie, Yakub (Karan Mehta) dan Amrita (Alaya F) melarikan diri bersama ke Goa untuk menghadiri konsert DJ Mohabbat sementara di London, Harmeet (Karan Mehta) dan Ayesha (Alaya F) bertemu di sebuah kelab malam. Penghubung mereka adalah DJ Mohabbat (Vicky Kaushal) yang aktif beri nasihat tentang cinta. 

Filem Almost Pyaar with DJ Mohabbat mempunyai elemen politik dan perbezaan agama dalam kisah Yakub dan Amrita. Perbezaan agama yang menyebabkan keluarga mereka salah sangka dengan tindakan melarikan diri kerana jihad cinta sedangkan mereka berdua cuma nak have fun dekat Goa. Bila sembang pasal tindakan remaja sahih lah pendek akal, tak ada plan, tak ada duit, sembrono saja asalkan dapat apa yang mereka nak. 

Sama juga kisahnya dengan perangai obses Ayesha terhadap Harmeet Singh yang bekerja sebagai DJ di kelab malam. Setiap malam ada saja helah dia untuk masuk ke dunia Harmeet tanpa segan silu. Tapi disebabkan status ayah dia yang kaya, Harmeet disumbat masuk ke dalam penjara. Habis hancur semua usaha keras dia untuk jadi penyanyi. 

Tak pasti lah Anurag malas nak sembang secara mendalam dua masalah besar dalam masyarakat India yang dah berlaku sejak dulu ataupun tak cukup masa. Baik kisah cinta Yakub-Amrita mahupun Harmeet-Ayesha, kedua-duanya diceritakan dengan lemah. Mungkin sebab pemilihan pelakon juga sebab Karan Mehta nampak jelik sebagai Yakub but okayish as Harmeet. Alaya pula ada masa okay, ada masa mehhh. Chemistry pula tak pasti lah perlu ada atau tidak sebab kedua-duanya lebih selesa sebagai kawan. Questionable lah bila kedua-dua pelakon boleh dapat watak double role sedangkan lakonan lemah. 

Kalau boleh pilih, perjalanan kisah Ayesha dengan Harmeet lagi seronok. Macam mana Ayesha nak redeem balik cinta dia dari Harmeet lepas 3 tahun tu yang perlu dijadikan kisah. Asyik cerita pasal jatuh cinta dan kejar cinta, kenapa Anurag Kashyap tak explore pula kisah peluang kedua. Senang sangat Ayesha keluar dari kemelut masalah cinta dia walhal dah rosakkan masa depan lelaki tak berdosa. Jangan kata jatuh cinta, pandang pun tak tup tup masa depan gelap gelita. 

Plot cerita antara kelemahan besar dalam naskhah romantic drama ni sebab tak faham pertalian keempat-empat watak. Tak sama pun macam Love Aaj Kal (2009) atau Love Aaj Kal (2020) sebab dua pasangan ni wujud pada waktu yang sama. Filem ni lebih kurang vibe Kaho Na... Pyar Hai (2000) sebab Raj dengan Rohit wujud pada waktu yang sama tapi berbeza lokasi. Ada babak Yakub berjumpa dengan nenek dan datuk Harmeet tapi description macam tak sama. 

Filem Almost Pyaar with DJ Mohabbat ni ada mixed reviews, ada yang suka dan ada pula yang keliru dan menyampah. Tapi yang pastinya, semua setuju yang Vicky Kaushal cemerlang sebagai DJ Mohabbat. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.2 = 4.6/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.