Drama Review | Divorce Attorney Shin (2023)

Saturday 3 June 2023


Director: Lee Jae-hoon, Lim Jun-hyuk
Writer : Yoo Young-ah
Cast : Cho Seung-woo, Han Hye-jin, Kim Sung-kyun, Jung Moon-sung
Production Companies: SLL, Hi Ground, Story Forest
Distributors: JTBC, Netflix
Genre : Drama / Comedy
Running Episodes : 12 episodes (60–83 minutes per episode)
Release Date : 4 March – 9 April 2023
Trailer :


Diadaptasikan dari webtoon Sacred Divorce oleh Kang Tae-kyung, drama Divorce Attorney Shin  mengisahkan tentang Shin Sung-han (Cho Seung-Woo) yang bekerja sebagai peguam khusus dalam kes penceraian. 

Drama ini bermula dengan kes penceraian DJ radio terkenal, Lee Seo-jin (Han Hye-jin) yang didera secara mental dan fizikal oleh suaminya namun ramai orang lebih fokus kepada video seks Seo-jin yang tersebar bersama lelaki lain. Malu untuk bersemuka dengan orang ramai, Seo jin berhenti kerja dan minta bantuan Sung-han untuk bercerai dan dapatkan hak penjagaan anaknya. 

Dari kes tersebut nama Shing Sung-han mula dikenali ramai dan anggur dia semakin siap dilorek. Kenapa Shin Sung-han mempunyai lukisan anggur tersebut? Kerana adiknya yang meninggal dunia setelah diceraikan dan kalah hak penjagaan anak lalu meninggal dunia dalam kemalangan. Dari kerjaya sebagai professor piano di German, Shin Sung-han masuk ke dunia guaman untuk membantu anak saudaranya, Seo Gi-yeong (Kim Joon-Eui).

Kalau sembang pasal kes penceraian, macam-macam cerita kita boleh tahu jadi tak hairan lah kalau pejabat Shin Sung-han penuh dengan submission dan dokumen ekshibit. Pejabat dia pun unik sebab berkonsepkan vintage. Bukannya dia tak kaya, berbeza sangat interior rumah dengan pejabat dia tapi memang taste Shin Sung-han macam tu. Puas staff dia pujuk untuk besarkan pejabat supaya ada ruang untuk bertemu dengan klien baru. Maklumlah klien mereka semua akan ceritakan hal peribadi jadi mesti lah perlukan ruang yang selesa dan sesuai. 

Karakter Shing Sun-han yang kelakar antara kekuatan drama Divorce Attorney Shin seronok untuk ditonton walaupun banyak drama sepanjang kendalikan kes klien mahupun kes peribadinya. Shin Sung-han bekerja dengan kawan baiknya, Jang Hyeong-geun (Kim Sung-kyun) dan Jo Jeong-sik (Jung Moon-Sung) mempunyai pejabat berdekatan dengan mereka berdua jadi suasana pejabat tu sentiasa meriah dengan kerenah mereka bertiga. Dapat pula peguam junior, Choi Jun (Han Eun-Sung) yang lebih kurang sama saja perangainya. Kelakar masa Attorney Shin tanya kerani Yu Sae-Bom (Lee Eun-jae) video apa dia layan sebab khusyuk sangat setiap pagi. Free promo untuk Seventeen! 

Syok tengok K-drama yang sesuai dengan umur kita sebab senang sangat nak relate. Love angle antara Hyeong-gum dengan Kim So-yeon (Kang Mal-geum) pun nampak natural walaupun ada babak yang mengada. Dah tak memasal Kim Sung-kyun nampak kacak padahal dalam drama lain dia macam ahjussi taak cukup tidur sebab sememeh je. 

Bila ada kes cerai di usia tua, boleh faham lah yang perkahwinan tu bukan sesuatu yang mudah. Dulu masyarakat bersikap judgemental, nak bercerai pun jadi buah mulut orang sedangkan sengsara yang ditanggung tu tak terkata peritnya. Dekat office pun ada juga jumpa kes cerai macam ni so it’s great to watch something we are familiar with. 

Drama Divorce Attorney Shin arahan Lee Jae-hoon dan Lim Jun-hyuk cuma ada 12 episod sahaja jadi rasa tak puas sebab 4 episod kurang dari kebiasaan. Nak tengok lagi banyak kes cerai dan love angle Attorney Shin sendiri. Sweet bila ada babak Shin dengan Seo-jin sebab masing-masing jenis introvert. Bahasa badan diorang yang conquer suasana tu, macam mana Attorney Shin faham Seo-jin, macam tu juga Seo-jin. 

Nampak macam dreamy juga lah bila Gi-yeong stay dekat rumah Attorney Shin sebab dia bukannya selalu jaga budak kecil pun. Nak juga tengok macam mana dia spend time yang lama berbanding sebelum ni. Rasa macam nak tengok Season 2 sebab drama ni masih ada yang belum dikembangkan sedangkan berpotensi untuk tarik perhatian ramai. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.4/10

1 comment

  1. Choi Seung Woo berlakon memang best, i tak prasan drama ni bolehlah masuk dalam list, isu yang dibawa nampak menarik..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.