Book Review | Missing Pages (2018)

Sunday 4 June 2023

Penulis : Jun, Farrah Izzlorna, Pasha, Ema Deestiaqis, Anna Lee, Ayumi

Penerbit : Prolog Media

Helaian : 437 mukasurat / 6 cerpen

Genre : Misteri / Time Travel

Tarikh Cetakan : Cetakan Pertama – April 2018

Harga : RM 40.00 (Semenanjung Malaysia), RM 45.00 (Sabah & Sarawak)

Sinopsis:

Setiap dari mereka… ada kisah yang perlu dilengkapkan

Anya Dahlia – Benjy…. Di mana pun awak ketika ini, saya harap kesedihan itu tak akan wujud lagi dalam diri awak. Andai takdir menemukan kita kembali, moga saya dapat melihat sinar yang berbeza dalam mata awak. Live well, Nik Benjamin. 

Surat Cinta Untuk Lela – “Lela kata dia mengembara ke masa silam. Apa yang terjadi sekarang tak sepatutnya berlaku.”

Astra – apa yang dilihat dengan mata kasar bukanlah cerita yang sebenarnya dan keajaiban itu sentiasa ada. 

Duniabaru – Setiap cerita perlu ada kesudahannya. Dan ini adalah pengakhiran Two Soul. 

Nota Yang Hilang – Fear is boring. Kemunculan sehelai nota akhirnya membawa dia keluar daripada ketakutannya. 

Noah (Permulaan) – Sebuah pengakhiran bermula daripada satu permulaan. Dan ini adalah permulaan seorang Noah. 

Review: 

Memandangkan ada 6 cerpen pendek jadi I akan buat review untuk setiap cerpen so please bear with me. Cerpen pertama antara cerpen favorite sebab jalan cerita yang mempunyai elemen misteri yang kuat selain dari bertemakan time-travel. Menarik bila baca tentang misteri sekolah yang mempunyai pelajar pelik kemudiannya meninggal kerana bunuh diri. 

Dari perbualan Had84 dan AstraAdry, sedikit demi sedikit rahsia terbongkar dan keadilan terbela. Tapi keadilan tetap keadilan walaupun cuma seorang saja yang tahu kebenarannya. Nak bagitahu macam mana kalau Adry berkawan dengan manusia dari zaman dahulu? Disebabkan kisah pendek ni, I makin tertarik dengan kreativti dan penulisan Ayumi lepas Kanvas (2017) yang juga mempunyai elemen supernatural. 

Tak puas bila baca cerpen Astra tapi kena terima fakta yang kisah Had dan Adry dah pun berakhir. Sedih setiap kali teringat nasib Had tapi takdir manusia bukannya kita yang tulis. 

"Tiada yang mustahil dalam dunia ini. Perkara ajaib sentiasa ada. Antara kita sedar atau tidak".

Cerpen kedua, Dunia baru dari penulis Ema Deestiaqis adalah kesinambungan dari novel Two Souls jadi masa baca cerpen ni kebanyakan masanya terpinga-pinga sebab tak tahu mana hujung mana pangkal. Kalau yang pernah baca Dua mungkin seronok lah baca sekuel atau prekuel cerita ni. Personally for me tak best sebab confusing dengan watak dan bahasa yang diorang guna. 

But that’s totally on me lah satu, sebab cerpen ni adalah bingkisan cerita yang I tak pernah baca sebelum ni. Satu lagi sebab I malas nak berimaginasi seperti mana yang penulis mahukan masa baca kisah Vesa dan Noura. 

Kisah Noah (Permulaan) karya Farrah Izzlorna membuka kisah Noah yang mempunyai kelebihan dan Yasmin yang menjengkelkan. Kalau Dunia Baru membosankan, Noah pula annoying kisahnya sebab tak suka dengan watak Yasmin yang gedik. Mungkin bukan taste I lah kisah cinta yang bersepah dengan red flag macam tu. Remaja mungkin suka la kot. Ending pun tergantung rupanya kisah Noah adalah prolog kepada novel Infiniti. 

Kisah Anya Dahlia dalam cerpen keempat novel Missing Pages hasil nukilan Pasha membuka kisah Anya yang sering didera fizikal dan mental oleh tunangnya, Naufal. Bila Anya perlukan pertolongan, Nik Benjamin datang membantu.

‘Saya sumpah, Anya. Saya tak akan izinkan dia sakitkan awak lagi!’ – Nik Benjamin

Menarik sebenarnya kisah Nik Benjamin ni cuma bunga bahasa penulis tak berapa kemas. Kalau jadi full novel pun seronok juga sebab elemen romantik antara Nik Benjamin dan Anya tu sweet. Tak lah cheesy sebab dalam masa yang singkat Anya kena cari tahu siapa Nik tapi kehadiran Nik tu macam knight in armour untuk mana-mana wanita pun. Bila baca ending kemain senyum sendiri. 

Cerpen kelima, Alumni Alpha (Surat Cinta Untuk Lela) karya penulisan Jun betul-betul apply konsep time travel sampai kena fokus baca kisah Lela, Baiti, Sid dan Jerry. Kenangan masa sekolah dulu yang mencorakkan masa depan mereka berempat. Pengajaran dari penulis sangat kuat dalam kisah ni sebab manusia selalu bermain dengan kalau untuk masa lalu sedangkan apa yang berlaku dah tertulis. Menghargai dan bersyukur tu yang lebih penting. 

Yang terakhir, kisah Nota Yang Hilang dari ketua penulis, Anna Lee. To be frank, ini pertama kali I baca kisah nukilan Anna Lee and I must say, she is something. I suka baca kisah Bhinda yang semangat perjuangkan hak yang dirampas. Keluh kesah Bhinda rasa dekat sangat di hati. Bila dia usaha nak cari kerja part-time, dia sendiri pun tak mampu sebab kerja utama tu dah makan masa dan tenaga yang banyak. Orang mudah sangat sarankan buat 2 kerja tapi orang tak tahu keupayaan kita ada hadnya. 

Kisah cinta dia dengan Fendi pun menarik sebab bukan mendadak tapi slowly they gained trust and helped each other. Walaupun Bhinda dengan Fendi tak pernah ngam sebelum kejadian terkunci dalam cafe tu tapi dalam satu malam masing-masing jadi partner in crime yang bagus. Ending dia mengejutkan lah sebab tak sangka langsung pemilik nota itu siapa. Patutnya cerpen ni jadi full novel sebab watak Bhinda, kisah hidup dia bersama Amri layak diberikan perhatian. Watak Fendi pun tak dikembangkan sangat sebab tersekat pada format cerpen. 

Overall, ada kisah yang menarik dan ada juga kisah yang buatkan I berhenti baca sampai sebulan lebih sebelum sambung kembali bacaan. Was it worth it? Yupp sebab I dapat kenal setiap penulis yang terlibat. I dah tahu lah penulis mana yang perlu avoid dan penulis mana yang ngam dengan selera bacaan. 

1. Author +0.7, 2.Plot +0.6, 3. Genre +1, 4. Social Message +0.6, 5. Personal Thought +0.6 = 3.5/5

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.