Movie Review | Bloody Daddy (2023)

Sunday 18 June 2023


Director: Ali Abbas Zafar
Writers: Ali Abbas Zafar, Aditya Basu, Siddharth–Garima 
Cast : Shahid Kapoor, Sanjay Kapoor, Diana Penty, Ronit Roy, Rajeev Khandelwal, Ankur Bhatia, Vivan Bhatena
Production Companies: Jio Studios, AAZ Films, Offside Entertainment, Sradvn Production
Distributor: JioCinema 
Genre: Action / Thriller
Running Time : 121 minutes
Release Date : 9 June 2023
Trailer :


Kisah bermula dengan pertarungan antara Sumair Azad (Shahid Kapoor) bersama Jaggi (Zeishan Quadri) di bandar Gurugram untuk menangkap drug dealer. Sumair merupakan polis bahagian narkotik yang sedang menyiasat kartel dadah di bandar tersebut. Kerana rampasan tersebut gagal bila Morris berjaya loloskan diri, Atharva Azad (Sartaaj Kakkar) ditangkap oleh Sikandar Chowdhary (Ronit Roy). 

Sumair terpaksa pulangkan sebuah beg coklat berisi 25 paket kokain jika dia ingin anak lelakinya pulang dengan selamat. Inspektor Aditi (Diana Penty) syak Sumair adalah polis narkotik yang bekerja dengan Sikandar bila ternampak Sumair datang ke crime scene. Makin kuat sangkaannya bila Sumair berjumpa dengan Sikandar di hotel dengan beg tersebut. 


Aditi laporkan kepada ketuanya, Inspektor Sameer Singh (Rajeev Khandelwal) untuk datang tangkap Sumair dan dedahkan korupsi yang berlaku. Dalam masa yang sama kerja Sumair jadi terganggu gara-gara Aditi ditambah pula dengan kedatangan business partner, Sikandar bernama Hameed (Sanjay Kapoor). 

Dalam masa satu malam banyak watak yang terlibat hanya kerana sebuah beg berisi 25 paket dadah. Sudah lah sesak dengan majlis perkahwinan yang meriah ditambah pula dengan kehadiran beberapa tetamu tak diundang. Filem Bloody Daddy adalah remake kepada filem French, Sleepless Night (2011) dan Thoongaa Vanam (2015). 


Untuk versi Hindi, pengarah aksi terkenal, Ali Abbas Zaffar mengolah naskhah tersebut berlatarkan pasca perintah berkurung. Tapi tak perlu pun sebenarnya highlight latar masa ni sebab tak menambahkan impak pada penceritaan. Dari awal sampai ke hujung filem tak ramai pun yang pakai mask. 

Kali kedua Shahid Kapoor berlakon dalam filem aksi selepas R..Rajkumar (2013) tapi lebih menarik dan intense sebab lebih banyak berbanding sebelumnya. Sebelum ni naskhah aksi tersebut lebih terarah kepada masala. Kali ni dalam avatar yang lebih serius dan keadaan yang lebih genting kerana nyawa anaknya dalam bahaya. Mungkin action stunt dalam Bloody Daddy dianggap sloppy tapi Ali Abbas Zaffar kenal subjeknya yang baru saja berjinak dengan genre aksi. 


Tak pasti lah niat pengarah untuk masukkan Sanjay Kapoor supaya menghidupkan elemen komedi ataupun menambahkan ketegangan sebab watak dia agak lemah dan tenggelam dengan kehadiran Ronit Roy sedangkan Sanjay atau Hameed lebih senior. Ada masanya Bloody Daddy ke arah black comedy tapi ada masanya kekal intense sebagai thriller. I appreciated both but I need more from them. Kelakar tengok Sikandar pujuk pengantin perempuan bagitahu Baadshah dah sampai. 

Sama juga dengan kehadiran watak Aditi dari awal lagi. Sayang lah kali ni Ali Abbas Zafar tak endahkan sangat dengan watak heroin sedangkan dia beria untuk watak Zoya dalam franchise Tiger. Jadi tanda tanya sama ada Ali takut kena bash dengan fandom Zoya ataupun dia tak pasti di mana perlu kembangkan watak Aditi. Tak ada masalah pun kan kalau Aditi datang backup dekat final act daripada biar Aditi termangu dengan fakta dari Sumair atau senior dia. 


Sinematografi dari Marcin Laskawiec menghidupkan aksi panas dalam Bloody Daddy ditambah dengan music score yang bertenaga hasil gubahan ulius Packiam. Bukan taakat keluarga pengantin dan tetamu majlis perkahwinan tu excited nak tengok Baadshah, I pun excited sekali layan lagu Issa Vibe. 



Walaupun banyak benda yang meragukan macam kekuatan fizikal beberapa watak terutamanya Sumair dan juga props tapi okay lah nak layan sebab filem Bloody Daddy ditayangkan secara percuma di JioCinema. Boleh lah semua orang sedar yang dekat India susah nak dapat lactose-free chocolate milk. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.7 = 7/10

2 comments

  1. Wahh....Macam best sebab dah lama tak tengok filem hindi. Sesekali layan ok gak ni kan

    ReplyDelete
  2. Memang tunggu review Farhana nie.. Yeah!! Bolehlah layan nanti.. tq Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.