Cannes 2023 Fashion Files | Manushi Chillar

Friday 9 June 2023

Ratu Cantik Dunia 2017, Manushi Chillar dijemput ke Cannes melalui NGO Walkers & Co. Manushi bukanlah yang pertama pergi ke Cannes menggunakan tiket persatuan komuniti aktivis kerana pada dekad sebelumnya, Mallika Sherawat selalu tampil di karpet merah dengan gimmick kreatif. 


Selain bergiat aktif dengan aktiviti khusus sebagai Ratu India, Manushi Chillar dah debut dalam filem Samrat Prithviraj (2022) bersama Akshay Kumar. It just matter of time untuk Manushi datang ke Cannes sebagai duta produk pula. 

1. Airport Look

Manushi tampil serba ringkas untuk penerbangan dari Mumbai ke Cannes. Sleeveless halter top berwarna putih, denim jenas berwarna biru cerah dengan tulang menegak sebagai hiasan dan juga sepasang leather boots paras betis. Dipadankan juga dengan tas tangan berjenama LV sepadan dengan warna boots yang dipakai. Makeup nipis dengan aksesori minimal untuk keselesaan. 

2. Snowy Lace

Penampilan pertama Manushi adalah di karpet merah tayangan perdana filem "Jeanne du Barry" sebagai duta Walkers & Co dalam persalinan dress pengantin putih dari butik Fovari. Keunikan dress putih ini adalah gabungan korset tenunan benang di bahagian atas bersama himpunan 100 lapisan kain jaringan sutera Itali berwarna putih pada setiap lapisan pada bahagian bawah. 

Korset yang menggunakan kraf tangan ini mempunyai susunan artistik tersendiri untuk menonjolkan tubuh badan langsing si pemakai. Dicipta untuk bertahan lama, diturunkan dari generasi ke generasi dengan sentuhan jahitan yang teliti dan mengambil masa selama 800 jam untuk disiapkan. 

Rantai leher bertatahkan berlian putih dan batu permata emerald dengan motif bunga dari butik Renu Oberoi Jewellery dipadakan bersama sepasang strap heels dihiasi rama-rama berona merah jambu terang dari Sophia Webster untuk mencipta gaya yang feminin dan elegan. 

I don't have any problem with the accessories or shoes because it compliment each other really well. Yang menjadi masalah ialah pada main outfit sebab korset yang jatuh sampai ke bahagian pinggul Manushi buatkan dia nampak rendah. Even susunan jaring juga serabut. Gaya rambut juga membosankan untuk penampilan utama di Cannes. 

3. Black Bride


Manushi mengenakan maxi dress dari koleksi Ready-To-Wear Spring/Summer 2023 rekaan Saiid Kobeisy untuk majlis makan malam bersama Kementerian di Cannes. Tampil ringkas dengan pumped heels berwarna emas untuk setia dalam palette warna hiasan pada dress tersebut. Manushi melengkapkan gaya feminin dengan sepasang anting-anting dari butik Obari. This look is okayish. 

4. Summer Dreams

Hari ketiga di Cannes, Manushi memilih strapless gown bercorak bunga peonies berona merah bertanahkan putih gading dari koleksi Spring Summer 2023 kepunyaan butik Gauri and Nainika. Gaya musim panas dihiasi aksesori dari Viange dan juga Tulua India. Manushi tampak ayu dan berseri dalam persalinan ala princess. Well, minus the shade. 

5. Ease Slip

At this point, boleh kata Manushi ni suka gaya dan dandanan serba ringkas saja but this one mencuri tumpuan walaupun cuma dress kasual. Uniknya Liquid Chain Slip Dress koleksi Spring / Summer 2023 dari Galvan London mempunyai tali yang diperbuat dari rantai besi halus bukan saja di bahagian bahu malah dijadikan hiasan pada bahagian lengan. Material sutera yang lembut terletak cantik pada tubuh badan langsing Manushi dan kelihatan beralun di bahagian bawah. 

Manushi mengenakan smokey eyes yang tebal di bahagian mata dan warna oren cerah untuk bahagian bibir. Rambut disanggul kemas untuk serlahkan kecantikan anting-anting vintage, Chanel Diamond dari Viange. Cincin Baro 18 karat emas koleksi Aurum Resort Luxe dari Bbling by Meghna menghiasi jemari Manushi. Strap heels berwarna emas dari butik Giuseppe Zanotti dipadankan bersama tas tangan unik berbentuk bulat berona emas dari AISPI X ROSANTICA. Manushi looks elegant in this attire. Super love!

6. Serene Floral

Sebelum Aditi Rao Hydari gayakan spring dress dari butik Nedret Taciroglu, Manushi terlebih dahulu menjadi pilihan sebagai muse untuk baby blue tulle gown dengan hiasan bunga 3D berona biru cornflower. Strapless gown yang melekap di bahagian dada mempunyai belahan berbentuk V pendek untuk keselesaan di musim panas. Bahagian skirt juga serlahkan kecantikan kaki yang panjang dengan potongan asymmetrical dan meleret panjang di bahagian belakang. 

Gaya rambut lepas bebas dengan hiasan aksesori berwarna emas terang dari Tulua India yang dipadankan bersama strap heels dari  Giuseppe Zanotti. Rasanya Manushi repeat pakai heels yang sama dengan penampilan sebelumnya. 

Manushi nampak cantik dalam gaun ni cuma padanan biru dengan emas nampak macam tak kena. Mungkin sebab tona emas tu terlampau terang. Outfit ni nampak lebih cantik kalau dipakai di karpet merah untuk hari pertama. She looks young and fresh in this blueish hue. 

That's it for her looks at Cannes, habis schedule dekat sini Manushi pergi bercuti dekat Monaco dengan gaya rambut baru. Seronok jadi Ratu Cantik ni berjalan sana-sini. 

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.