Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023

Saturday 24 June 2023

Sekarang ni dah jadi acara wajib dah untuk satu family pergi ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur dekat PWTC. Tahun ni adik bongsu excited nak pergi PBAKL 2023 sebab katanya ada anime tapi bila check hujung acara baru ada, masa tu diorang dah balik ke Sabak dah pun. Sudahnya pergi sebab nak cari buku latihan untuk dia dengan adik second last sebab tahun depan dia SPM. Adik sepupu pun ikut sekali sebab nak beli buku latihan Fizik. 

Nampak macam murni kan alasan masing-masing padahal nak beli komik dengan manga. Tapi sebab mak ikut sekali kan, terpaksa lah berlakon suci. 

Tahun ni guna laluan baru sebab MRT Putrajaya line dah beroperasi jadi dari MRT Kwasa Sentral pergi ke MRT Kwasa Damansara untuk tukar naik MRT Putrajaya line kemudiannya turun ke MRT Titiwangsa lepastu naik LRT ke PWTC. Ikutkan nak park kereta dekat MRT Kwasa Damansara tapi sistem Touch N Go rosak jadi better topup dekat MRT Kwasa Sentral. Lagipun kawasan MRT Kwasa Damansara tu sunyi sikit. 

Kitorang gerak pukul 10 pagi jadi tak la sesak sangat sebab masih pagi lagi. Nak berjalan pun boleh bernafas lagi lah walaupun weekend. Selalunya kitorang pergi weekdays tapi I busy kerja so terpaksa lah pergi weekend. 




Tahun ni kitorang dah berazam untuk beli novel yang penting je sebab dah banyak option untuk pinjam buku. Perpustakaan dekat area rumah ada stok novel baru dari pelbagai publisher, perpustakaan besar Shah Alam pun bagi pinjam sampai sebulan. Belum masuk apps e-book yang ada bermacam jenis novel. Rasanya subscribe apps lagi murah dari kos membeli sebuah novel. Boleh je nak beli awal lepastu jual balik sebab dapat harga promo tapi bila congak balik macam malas dah nak buat cara tu sebab tak jauh beza pun dengan harga asal. 




Disebabkan dah terhadkan buku yang nak dibeli maka kitorang window shopping je lah, saja memeriahkan suasana. Bak kata penjual ramai datang tengok tapi tak ramai membeli, haa kitorang lah golongan tu. 

Dari satu tingkat ke satu tingkat kitorang pergi untuk usha semua buku yang dijual tapi booth FIXI dengan Karangkraf kitorang skip sebab malas. Sekarang dah tak minat nak baca novel dari publisher ni. Tahun lepas pun masa beli novel dekat booth FIXI dapat layanan buruk so kita skip je tahun ni. 



promoter: akak kalau beli 4 buah novel ni, layak masuk pertandingan cabutan bertuah. Berpeluang menang hadiah tau. *tunjuk belah kanan*
me: hah? boleh menang kapal ni ke?! syok gak hadiah dia. 
promoter: Allahuakbar akak, saya tunjuk banner dekat belakang kapal tu.


Terkejut kita masuk lucky draw boleh menang kapal gedabak ni. Memang lah tuah tu tak pernah nak melekat sangat tapi mantap kot dapat menang kapal. Sebab replika kapal ni bukanlah hadiahnya maka kita berlalu pergi dengan sengih kambing saja la ye. 






Kalau pergi masa weekend dapat jumpa ramai lah penulis buku dekat setiap publisher. Tapi disebabkan I bukanlah pembaca buku tegar maka tak kenal lah si polan si polan. Nampak orang beratur panjang terus avoid the crowd, malehhhh nak bersesak. 

Masa jumpa Dr. Maszlee Malik je kitorang pergi bergambar satu family dengan dia sebab tak ada orang pun dekat booth tu. I baru baca separuh buku Orkes Masyarakat Manusiawi jadi tak boleh nak sembang banyak pun. 


Masa dekat booth IMAN Publication ni lama lah sebab ada promo 3 buku RM150 tapi kebanyakan buku kitorang dah baca so tak tahu nak ambil buku mana untuk cukupkan 3 buah. Tertarik dengan satu buku tu sebab cover dia comel tapi takut pulak cerita tak best. Sudahnya keluar dengan tangan kosong. 

Jalan depan sikit nampak pula booth meriah under PTS Publishing House tapi khas untuk meet and greet session dengan penulis Ain Maisarah. Untuk hari tersebut, dia datang jam 8 malam jadi tak join pun sebab kitorang bajet nak balik petang tu jugak. Menangis lah kalau tunggu situ sampai malam, nak pergi tandas pun beratur panjang, belum masuk hal solat dengan makan. So kita usha je lepastu blah. 



Boleh tahan cerdik jugak lah penulis ni buat duit sebab dia jual Impiana box ni dengan harga RM150 untuk satu set lengkap dari jilid 1 sampai 5, dapat pula free gift sticker dan merchandise lain. Yang tak syoknya, semua watak dan latar masa diubah kepada zaman moden. Kalau dah pernah beli Impiana sebelum ni kena beli yang baru lah sebab dah berubah. Haaa gitu ye cara nak buat duit sekarang. Sebagai pembaca yang malas layan strategi marketing kuban-kuban ni, kita usha dan blah je lah. Benda macam ni elok usulkan kepada die hard fans. 



Masa dekat booth Manees Manees dijemput untuk makan kudap kudap yang diorang bawa untuk pengunjung booth. Awal tu segan nak pergi ambil tapi sebab diorang offer brownies, tak mampu lah nak tolak. Cukup nak merasa bagi hilang kempunan je. Orang dah jemput tak baik kan kita tolak. Haaa sedap. Memang sesuai sangat lah nama booth dengan customer service dia. Mantap. 

Yang tak mantap, satu je lah bila buku dia sold out padahal pesta buku panjang lagi masa tu. Sold out masa peak hour ni bukan satu benda yang kelakar lah. Haa kan dah tak membeli, kan dah rugi kat situ. 

Anyway, we had fun jalan-jalan dekat Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 ni sebab dapat tengok performance, dapat cuci mata dengan cover buku yang cantik, dapat jimat duit jugak sebab selain buku, makanan pun mahal dekat sini. Awal lah kitorang balik masa tu lepastu menyinggah ke Sunway Putra Mall untuk solat dan makan sebab perjalanan ke LRT tu jauhhhhh sangat bila perut dah lapar. 

4 comments

  1. bestnya.. rindu nak gi PBAKL ni..dulu masa keja kat KL gigih jugak la pegi time lunch ngan bff

    ReplyDelete
  2. Tergoda betul rasa nak ke sini :D

    ReplyDelete
  3. Amani ada ajak ke sini tapi Sha tak bersedia dan merancang lagipun cepat lemas bila dekat tempat sesak.. tolong beli online jela untuk dia..
    Sayanglah bila buku habis awal.. Menarik booth manes tu..
    Sha langgan aps Cereka je untuk baca buku Fixi.. Banyak juga buku lain dalam aps tu.. Murah dan berbaloilah..

    ReplyDelete
  4. Nak beli buku Prolog sebenarnya tapi tu kehendak kan, hold lah dulu.. huhuhu..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.