Movie Review | Janhit Mein Jaari (2022)

Sunday 2 October 2022


Director : Jai Basantu Singh
Writer : Raaj Shaandilyaa, Shaan Yadav
Cast : Nushrratt Bharuccha, Paritosh Tripathi, Vijay Raaz, Brijendra Kala, Anud Singh Dhaka, Tinu Anand 
Production Companies: Thinkink Picturez, Bhanushali Studios Limited, Shree Raghav Entertainment, Take 9 Entertainment 
Distributor : Zee Studios
Genre : Comedy / Drama
Running Time : 146 minutes
Release Date : 10 June 2022
Trailer :


Penulis skrip filem Dream Girl (2019) kembali dengan naskhah komedi drama dengan mengetengahkan kepentingan kondom. First half movie Janhit Mein Jaari memaparkan kisah Manokamna Tripathi a.k.a. Mannu (Nushrratt Bharuccha) yang terpaksa bekerja sebagai eksekutif jualan di Little Umbrella yang menjual kondom. 

Susah untuk fresh grad seperti dia dapat pekerjaan di kawasan luar bandar seperti Chanderi. Kalau dia menganggur, parents dia pula akan kahwinkan dengan entah siapa yang datang meminang. Awalnya agak sukar untuk Mannu jual sekotak kondom tambah pula dia seorang perempuan. Tebalkan muka dan pekakkan telinga dengar orang mengata atau gelakkan pekerjaan dia. 


Dengan bantuan Devi (Paritosh Tripathi), makin lama makin ramai pelanggan Mannu. Dalam masa yang sama Mannu jatuh cinta dengan Manoranjan (Anud Singh Dhaka) dan berkahwin. Masuk second half baru jadi masalah bila keluarga mentua dia malu Mannu berkerja di kilang kondom. Lepas Mannu berhenti dan jadi penjual Tupperware, ada kenalan dia yang meninggal kerana gugurkan anak. Baru dia sedar yang pekerjaan dia sebagai penjual kondom bukan pekerjaan semata malah satu tanggungjawab. 

Naskhah Janhit Mein Jaari sarat dengan mesej sosial tentang overpopulation dan sex protection. Setakat tahun 2022, populasi India dah pun mencecah 1.5 billion dan jika tidak dibendung, populasi India akan kalahkan China pada tahun 2023. India pula bukan negara yang kaya dan sering dilabel sebagai negara kelas ketiga yang mempunyai masalah kadar miskin tegar yang tinggi juga masalah kekangan sumber makanan juga air bersih. 


‘Millions of girls die due to illegal abortions. What confuse me is, people spend a fortune on abortions, but can’t buy a condom for 10 rupees.’ - Mannu

Sinematografi yang berlatarkan masyarakat Gwalior jelas menyokong screenplay dan penceritaan bila kawasan luar bandar yang sentiasa sesak dengan penduduk kampung. Malah kedua belah keluarga baik Mannu mahupun Ranjan hanya cukup-cukup makan setiap bulan. Walaupun Devi ada bisnes sendiri pun tak mampu berkembang jauh kalau bukan kerana Mannu. Sama juga dengan Ranjan yang hanya bekerja sebagai pelakon agama. 


Kekuatan Janhit Mein Jaari juga terletak pada music album yang menarik hasil karya komposer Prini Siddhant Madhav, Amol - Abhishek dan Sadhu Sushil Tiwari. My personal favourites are Parda Daari and Udaa Gulaal Ishq Wala. Chemistry Nushratt dengan Anud pun cantik sebagai suami isteri dan juga kawan baik. Ada masanya Anud persis Sushant Singh Rajput. I hope someone discover his talent and offer him a good role especially in romantic genre. 



Lakonan Nushratt sebagai Mannu yang menggalas kebanyakan momen dan babak nampak menjadi dalam avatar gadis luar bandar dan komited dengan tanggungjawab dan kerja. Sayangnya tak banyak babak tegang antara Mannu dengan Keval Prajapati (Vijay Raaz) sebab dua watak utama ni yang membentuk elemen drama dari konflik tentang pekerjaan dan perbezaan cara hidup antara dua generasi. 

Paritosh Tripathi yang banyak galas babak komedi dengan riak muka yang sentiasa sendu akibat kena reject dengan crush zaman kecil. Even kamera tak fokus dekat dia pun boleh tergelak dengan lakonan dia dekat belakang. Babak komedi yang lain pun menghiburkan juga dari awal sampai habis cerita. 


Walaupun diolah dalam templat komedi, filem ini masih menjalankan tugas kecuali pada second half yang agak meleret dan masukkan syarahan pada hujung cerita. Sepatutnya penulis atau pengarah habiskan cerita bila besan Mannu selamat bersalin saja dan hantar laddoo kepada semua pekerja Little Umbrella. 

Overall, naskhah yang diterbitkan di Zee Studios ni menarik untuk ditonton bukan saja kerana mesej sosial malah ketabahan setiap perempuan sebagai anak perempuan, menantu, isteri dan juga ibu. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.3/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.