Movie Review | CBI 5: The Brain (2022)

Sunday 9 October 2022


Director : K. Madhu  
Writer : S. N. Swamy. 
Cast : Mammootty, Mukesh, Jagathy Sreekumar, Saikumar, Renji Panicker
Production Company : Swargachithra Films
Distributor : Swargachithra Films, Netflix 
Genre : Mystery / Thriller 
Running Time : 164 minutes
Release Date : 1 May 2022 
Trailer :


Kisah bermula dengan training class untuk IPS trainee yang membincangkan tentang kes jenayah dihoskan oleh dua orang pegawai CBI - Deputy Superintendent Balagopal dan Inspector Vinay. Walaupun CBI (Central Bureau of Investigation) adalah organisasi yang hebat di India namun ada suatu masa mereka juga hadapi masalah untuk selesaikan kes dan kes yang paling rumit adalah kes pembunuhan Menteri Dalam Negeri daerah Kerala, Abdul Samad yang meninggal kerana sakit jantung.
 
Awalnya tiada sesiapa yang syak kematian tersebut adalah pembunuhan kerana sakit jantung biasa tapi setelah doctor peribadinya juga turut mati ketika pergi mendaki gunung, pegawai polis mula syak ada sesuatu yang tak kena. Tak lama kemudian journalist bernama Bhasuran pula ditemui mati dengan mayatnya tergantung pada kipas bilik. Walaupun seakan bunuh diri namun kesemua yang meninggal ada pertalian antara satu sama lain. 


Belum sempat siasat pertalian tersebut muncul pula berita pegawai polis Josemon dilanggar sehingga mati ketika keluar berjogging. Sama juga dengan penyeludup pasir bernama Sam. Keluarga Josemon minta kes mendiang suaminya diserahkan kepada CBI yang lebih berpengalaman dalam kes jenayah. Kes tersebut diketuai oleh S.S.P Sethurama Iyer (Mammotty) yang bijak dan tenang tapi tegas dalam membuat keputusan. 

Tak tahu pula naskhah CBI 5 : The Brain adalah installment kelima untuk franchise CBI sebab jarang ambil tahu tentang filem-filem Malayalam. Sejak Netflix ada option untuk alih suara baru lah berjinak sikit dengan filem dari industri India Selatan. 


Idea pembunuhan misteri dalam naskhah CBI 5 memang menarik dengan ketengahkan Basket Killings. Tanpa bukti yang kukuh pun Iyer dan anak-anak buah dia boleh cari pembunuh kepada Menteri Dalam Negeri tu tapi jujurnya I ambil masa yang lama juga untuk habiskan filem ni. 

Tak tahu lah kenapa, mungkin sebab dah terbiasa kot dengan cara CBI dalam filem Bollywood bekerja. Tapi kalau ikutkan macam merepek lah ketua operasi tenang pergi soal siasat suspek tanpa strategi. I memang pantang kalau naskhah penyiasatan tapi tak ada props atau babak yang tunjuk watak utama guna otak cari bukti. Dalam filem ni banyak betul kebetulan dan tuah hero untuk dapatkan bukti. 


Tak ada pun babak Iyer menyembang dengan pihak forensik untuk selesaikan misteri pembunuhan ni. Masa diorang selongkar rumah tamu milik Sam tu macam mana diorang boleh tahu ada dua orang yang bersembunyi pada waktu kejadian? Macam mana Iyer tahu tentang Mansoor? Kenapa watak antagonis keluarkan arahan untuk bunuh sasaran dia dengan bagi flight details dan bukannya nama dan gambar? Kenapa pembunuh tak bunuh saksi utama, penghantar surat khabar kalau dia bunuh semua watak yang terlibat secara tak sengaja? Merepek betul bunuh journalist tu padahal dia cuma point out beberapa perkara je. 

Kalau ikutkan the mastermind tu bukanlah bergaji besar pun tapi mampu pulak dia upah pembunuh untuk bunuh ramai orang semata untuk tutup satu kesilapan dia. Bila tahu motif pembunuhan tu rasa nak lempang je semua orang. Buang masa je layan sampai 3 hari. Memalukan betul letak nama CBI The Brain sebab kebanyakan misteri dan masalah yang wujud tu boleh selesai kalau guna khidmat forensik. 


I okay je tau kalau hero nak guna instinct bila dia stuck untuk buat pilihan yang besar tapi kalau guna kata hati dari awal sampai habis tanpa fakta sains dan ilmu asas ni rasa nak marah sangat. Mungkin untuk peminat cerita Malayalam suka la kot hero dan jalan cerita macam ni. Uggghhh nangis!

1. Team Production +0.2, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.7/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.