'HALIMUN’ BUKAN SEKADAR FILEM SERAM TETAPI TONJOLKAN KISAH MISTIK & PENGORBANAN

Friday 28 October 2022


'HALIMUN’ BUKAN SEKADAR FILEM SERAM TETAPI TONJOLKAN KISAH MISTIK & PENGORBANAN | “Beto Kusyairy Pertama Kali Jayakan Babak Aksi Lagak Ngeri Sendiri & Nabila Huda Sekali Lagi Tampilkan Kelainan Menerusi Watak”

Filem Halimun terbitan Azura Pictures bakal temui penonton Di Pawagam Rumah Anda, Astro First bermula 5 November hadapan. Filem bergenre seram ini bukan sekadar filem elemen seram semata-mata, tetapi turut mengetengahkan kisah mistik dari sisi berbeza. Filem yang berdurasi 115 minit ini turut dipadatkan dengan elemen emosi kasih sayang dan pengorbanan yang dipaparkan menerusi watak Zahir dan Laila. 

Halimun mengisahkan tentang Zahir yang berkahwin dengan Laila tanpa mengetahui latar belakang Laila. Setelah berkahwin, Zahir mengalami beberapa peristiwa aneh dan membawanya untuk meminta bantuan sahabat lama, Adi iaitu seorang penyelesai masalah para normal. Namun setelah Adi membantu Zahir dan Laila, keadaan menjadi lebih tidak terjangka.

Halimun membariskan gabungan pelakon daripada pelbagai lapisan umur seperti Beto Kusyairy, Nabila Huda, Kodi Rasheed, Chubb-E, Harun Hashim dan Puteri Balqis Azizi. Menariknya, pelakon hebat Beto Kusyairy buat pertama kali melakonkan sendiri aksi lagak ngeri dalam filem ini dengan pemantauan dari pengarah aksi lagak ngeri profesional bagi babak terbakar. Manakala, bagi menjayakan karakter Laila, Nabila telah diminta pihak pengarah untuk menjadikan salah satu watak dalam filem antarabangsa, Posession (1981) sebagai rujukan. Bagi watak Adi (lakonan Kodi Rasheed) adalah diinspirasikan dari watak novel seram ‘Siri Bercakap Dengan Jin’ iaitu watak Tamar Jalis.


Filem ini diarahkan oleh Muzzamer Rahman dan beliau juga merupakan penulis skrip, idea asal bagi Halimun. Beliau mengambil masa 6 bulan untuk menyiapkan lakon layar filem ini dengan menjadikan novel seram tempatan dan filem seram antarabangsa sebagai rujukan.

Bagi skor muzik Halimun telah dihasilkan oleh Pemenang Skor Muzik Asal Terbaik Festival Filem Malaysia ke-31, Reinchez Ng dan bagi penataan bunyi Halimun dihasilkan oleh Mohsin Othman yang merupakan calon Penataan Bunyi Terbaik untuk dua filem di Festival Filem Malaysia ke-31.

Sementara itu, poster rasmi Halimun memaparkan imej aneh apabila diterbalikkan. Konsep ini dikenali sebagai konsep ilusi Thatcher.


Menurut Penerbit Eksekutif Filem Halimun, Shafiq Haszerry Ahmad Jaffri, berkata, “Kami di Azura Pictures amat teruja dengan pembikinan filem ini di mana kami telah berpeluang bekerja dengan pelakon-pelakon hebat Malaysia daripada generasi yang berbeza, dan barisan tenaga produksi dalam kalangan yang terbaik di Malaysia dari bidang masing-masing. Terima kasih kepada pihak Finas kerana memberi kepercayaan dan sokongan kepada kami untuk berkarya melalui Dana Program TV/OTT di bawah program Dana Kandungan Digital (DKD) agihan Finas dengan kerjasama Astro. Harapan kami agar segala kreativiti kami dalam berkarya menerusi naskah ini akan mendapat tempat di hati penonton.” 


Sementara itu, Pengarah, Penulis Skrip, Idea Asal, Muzzamer Rahman, berkata, “Naratif Halimun ini adalah kombinasi kajian, bacaan dan tontonan saya terhadap filem-filem seram yang diadun dengan peristiwa saya inspirasikan daripada pengalaman orang sekeliling saya. Menerusi naskhah ini, saya cuba tampilkan kelainan dengan mempamerkan makhluk ghaib serta menyuntik elemen ketakutan apabila orang yang kita sayang ‘ghaib’, atau hilang. Alhamdulillah filem ini akhirnya akan menemui penonton dan antara cabaran terbesar semasa penggambaran adalah masa. Filem Halimun bergenre seram jadi persediaan sebelum merakam sesebuah babak perlu teliti. Kemudian liputan dan jumlah syot juga perlu cukup untuk memastikan suasana dalam cerita dapat disampaikan melalui visual dengan baik. Saya harap filem ini dapat diterima baik oleh penonton.”

Lagu tema Halimun iaitu “Kabus” merupakan nyanyian Afif Tirmizie, hasil ciptaan dan lirik oleh penyanyi dan composer Amylea Azizan berdasarkan interpretasinya terhadap skrip Halimun.

Saksikan filem seram Halimun yang akan berada di Pawagam Rumah Anda, Astro First bermula 5 November 2022. Untuk melanggan sila ke saluran 480 atau anda juga boleh strim di Astro Go atau On Demand. Dengan hanya RM15, anda boleh menonton selama 48 jam (2 hari) secara berulang-ulang. Ikuti info dan klip-klip menarik tentang filem ini menerusi akaun Instagram, TikTok, Facebook, Twitter Astro First, Astro Shaw dan Astro First.

**********************************************


Tajuk: Halimun
Genre: Seram
Pengarah: Muzzamer Rahman
Produksi: Azura Pictures Sdn. Bhd.
Bahasa: Bahasa Malaysia
Durasi Filem: 115 minit
Jumlah Hari Penggambaran : 14 hari
Tarikh Penggambaran: November 2021
Lokasi Penggambaran: Kuala Lumpur, Rawang, Pedas
Tarikh Tayangan di Astro First: 5 November 2022

BARISAN PELAKON
Beto Kusyairy  sbg Zahir
Nabila Huda sbg Laila
Kodi Rasheed sbg Adi
Chubb-E sbg Ashif


TUNGGAK UTAMA
Dipersembahkan oleh: Azura Pictures Sdn.Bhd.
Penerbit Eksekutif : Shafiq Haszerry Ahmad Jaffri
Penerbit: Mimi Azura Ahmad Tajudin
Penerbit Penyelaras: Mimi Azura Ahmad Tajudin
Pengarah: Muzzamer Rahman
Skrip: Muzzamer Rahman
Cerita Asal: Muzzamer Rahman
Lakon Layar: Muzzamer Rahman
Pengurus Produksi:  Nana Azmi
Pengarah Fotografi: Idham Mad Din
Penyunting: Konda Kondi Studios
Pengarah Lagak Ngeri : Hafizd Razib
Kesan visual: Konda Kondi Studios
Muzik Skor: Reinchez Ng
Penata Bunyi: Technica Studios
Pereka Busana: Siti Farah Mohamed Yusoff
Penata Tatarias: Malya ArtWork & Malyaghazali
Jurugambar: Idham Mad Din


OST
Lagu: Kabus
Penyanyi: Afif Tirmizie
Lirik: Amylea Azizan
Komposer: Amylea Azizan


SINOPSIS

Zahir bertemu dengan Laila ketika sebuah insiden yang tidak dijangka. Tidak lama kemudian Zahir berkahwin dengan Laila tanpa mengetahui latar belakang Laila. Setelah berkahwin, Zahir mengalami beberapa peristiwa aneh dan membuatkannya meminta bantuan sahabat lamanya, Adi iaitu seorang penyelesai masalah paranormal. Namun setelah Adi membantu Zahir dan Laila, keadaan menjadi lebih tidak terjangka.

3 comments

  1. Aduh.. Pelakon dia dah best tapi seramlah pula..

    ReplyDelete
  2. perrrghhhh mantap2 dia punya barisan pelakonđź‘Ťđź‘Ťđź‘Ť

    ReplyDelete
  3. Pelakon hebat hebat pasti ceritanya hebat juga.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.