Movie Review | Cuttpulli (2022)

Sunday 2 October 2022


Director : Ranjit M. Tewari
Writer : Aseem Arora, Ram Kumar
Cast : Akshay Kumar, Rakul Preet, Joshua LeClair, Chandrachur Singh, Sargun Mehta
Production Company : Pooja Entertainment
Distributor : Disney+ Hotstar
Genre : Psychological / Crime / Thriller
Running Time : 134 minutes
Release Date : 2 September 2022
Trailer:


Cuttpulli yang bermaksud boneka mengisahkan tentang Sub-Inspector Arjan Sethi (Akshay Kumar) yang dihantar bertugas di Kasaulli cuba membongkar kes pembunuhan bersiri. Modus operandi pembunuhan tersebut ialah mayat pelajar perempuan dikorek matanya, dihentak kepala dengan tukul, gigi yang retak atau patah, muka dikelar dan pembunuh akan tinggalkan satu kotak hadiah berwarna biru yang diisi kepala boneka Cinderella dengan kesan luka yang sama pada mangsa. 

Sebelum daftarkan diri sebagai polis, Arjan buat kajian selama 7 tahun tentang semua pembunuhan yang melibatkan psikopat baik dalam India mahupun antarabangsa. Mudah untuk dia dapat akses maklumat kes jenayah di India kerana ayah dia juga seorang polis. Arjan guna semua data yang dia dapat untuk tulis skrip filem psikologi jenayah thriller tapi semua produser tolak kerana terlampau mengerikan. 


Walaupun dia ada semua material mengenai kes jenayah pembunuh bersiri namun tiada sebarang petunjuk yang dia dapat dari pembunuhan boneka ni. Lambat dia jumpa petunjuk, makin banyak lah keluarga yang akan meratapi pemergian anak tersayang. 

Naskhah Cuttpulli ni merupakan official remake kepada filem Tamil, Ratsasan (2018) di mana penulis Ram Kumar turut bekerjasama dengan pengarah Ranjit M. Tewari dan penulis Aseem Arora. Memandangkan dah pernah tengok Ratsasan, boleh lah nampak perbezaan antara dua naskhah thriller ni. 


Perbezaan yang ketara bila pace Cuttpulli lebih laju dan skrip lebih kemas garapannya. Sebelum ni dalam review Ratsasan, I menyampah bila filem tu nak tunggu hero yang berlawan dengan watak antagonis sedangkan pelakon sampingan ada peluang untuk bunuh tapi dalam Cuttpulli, penulis ubah dan wujudkan jalan cerita yang lebih baik. Cuttpulli antara naskhah remake yang belajar dari kesilapan sebelumnya dan hasilkan naskhah yang mantap penceritaannya. 

Cuma tak boleh nak hadam bila Akshay Kumar bawa watak muda dan jadi adik kepada Seema Sethi (Hrishitaa Bhatt) sedangkan ketara sangat perbezaan umur tu. Kalau ikutkan pelakon asal untuk watak Arjan ialah Ayushmann Khurrana tapi tak tahu kenapa ubah last minute. Kalau bukan Ayushmann pun bagi lah dekat pelakon lain yang lebih muda sebab action stunt tak banyak dan tak susah pun. 

Chemistry Akshay dengan Rakul pun tak strong onscreen. Masuk babak romantik mesti rasa cringe. Sama lah juga bila Divya (Rakul Preet) petik pasal feminism dalam dialog dia. Nampak forced dan ehhh sangat sebab kawasan luar bandar tapi ada woke feminist. Mungkin sebab over sangat kot tuduhan yang dilemparkan tu. 


Sinematografi yang berlatarkan kawasan pergunungan di Himanchal Pradesh tak lah digunakan sebaiknya untuk babak romantik atau menambahkan lagi impak pada penceritaan. Kawasan tersebut hanya untuk menguatkan plot kenapa pihak polis dan juga watak Arjan gagal untuk dapatkan petunjuk kerana kawasan luar bandar dan tidak terdedah dengan teknologi. Babak klimaks pun antara kelemahan Cuttpulli sebab dibikin di kawasan gelap sedangkan babak tegang dan penuh dengan elemen drama. 

Music album gubahan komposer Tanishk Bagchi dan juga komposer lain juga tak meninggalkan kesan baik pada penceritaan mahupun minat pendengar. Sayang lah Pooja entertainment tak laburkan duit pada music album sedangkan dah ada skrip menarik. Baik tak payah letak lagu terus kalau sekadar untuk tambah elemen hiburan.



Overall naskhah Cuttpulli menarik untuk yang belum tonton Ratsasan dan masih lagi menarik biarpun sudah pernah layan original sebab olahan ada sedikit perbezaan. Tertarik dengan persembahan lakonan Sargun Mehta yang menyerlah sebagai SHO Gudia Parmar. Tak hairan lah boleh menang Best Actress di Punjabi Awards. Hopefully ada peluang untuk dia dapat watak yang bagus dengan screentime lebih panjang di Bollywood. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +1, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8/10

1 comment

  1. remake eh.. Ratsasan tu rasanya macam dah pernah tengok.. Yang ini kita hold dulu..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.