Movie Review | The Doll 3 (2022)

Sunday 9 October 2022


Pengarah : Rocky Soraya
Penulis Skrip : Riheam Junianti
Pelakon : Jessica Mila, Winky Wiryawan, Montserrat Gizelle, Zizie Zidane, Sara Wijayanto, Jeremy Thomas, Masayu Anastasia, Budi Gunawan
Syarikat Produksi : Hitmaker Studios 
Pengedar : Netflix   
Genre : Seram / Thriller
Durasi Tayangan :  minit
Tarikh Tayangan : 26 Mei 2022 (Indonesia), 03 Jun 2022 (Timor Leste), 28 Julai 2022 (Malaysia, Singapura, Brunei Darussalam & Kemboja)
Trailer :


Installment terbaru dari The Doll Universe menampilkan boneka Bobby yang canggih di mana dia boleh berbual dan bergerak seperti manusia sekiranya dihidupkan butang suis di belakang badan. Kali ni pengarah Rocky Soraya bawa watak baru iaitu Tara (Jessica Mila) yang kehilangan adiknya, Gian (Zizie Zidane) berpunca dari depresi lantas bunuh diri dengan terjun dari tingkat atas bangunan tinggi. 

Gian cemburu melihat Tara bahagia dengan tunangnya, Aryan (Winky Wiryawan) kerana dia baru saja kehilangan orang tua dalam kemalangan jalan raya. Walaupun Gian tinggal dengan Tara tapi Bobby yang selalu temankan Gian di rumah bila Tara keluar bekerja pada siang hari. Silap Tara terima lamaran terlalu awal sedangkan Gian masih belum stabil keadaanya. 


Dek kerana tak sempat titip pesan terakhir kepada Gian, Tara bawa Bobby berjumpa dengan Dukun Jaya (Budi Gunawan) sebagai medium untuk roh Gian menumpang sementara sebelum pergi ke alam terakhir. Dukun Jaya bagitahu hanya untuk 2 minggu sahaja Gian boleh berada di dalam patung tersebut. 

Tara kembali ceria sejak Gian berada dalam badan Bobby dan berpindah ke rumah Aryan untuk menjaga Mikha (Montserrat Gizelle), anak Aryan dari perkahwinan sebelumnya. Sementara Tara sibuk dengan persiapan perkahwinan, Gian pula sibuk mengatur siapa yang akan dibunuh dahulu supaya Tara menjadi miliknya seorang. 


Memandangkan semua filem yang diarahkan oleh Rocky dalam The Doll Universe ni lebih kurang sama dengan karya-karya Hollywood maka naskhah The Doll 3 juga tak lari jauh dengan filem seram slasher Chucky. Bobby memang tak ada belas langsung, siapa yang dia benci memang akan jadi sasaran untuk lampiaskan amarahnya. 

Filem ni tak seram pun tapi lebih kepada ganas dengan darah berbaldi sebab Bobby akan tikam di bahagian leher. Faham sendiri lah darah memancut tahap maksima bila dikelar. Kelakarnya dia berjalan guna langkah kecil je tapi semua watak gagal nak kalahkan dia termasuklah Dukun Jaya dan pihak polis. Buat la lama sikit pertarungan antara Bobby dengan Dukun Jaya tu sebab dukun tu yang tarik dia datang takkan lah lemah betul rumah tak pagar. 


Kalau Tara tak sampai hati nak cederakan Bobby tu boleh faham lah sebab roh Gian ada dekat dalam patung Bobby tapi kenapa Aryan, Rere ataupun watak lain tak tendang sampai terpelanting. Bobby tu pendek dan kecil jadi tak ada masalah langsung untuk kalahkan dia. Jadi emosi bila tengok mana-mana watak berlawan dengan Bobby selain Mikha. 

Kalau sembang bab loopholes tu memang banyak lah terutamanya pada second half bila Bobby dah mula mengganas. Kesian betul jadi Rere sebab dia yang paling banyak buat kerja tapi Tara dengan Aryan tak kisah pun nak selamatkan dia. The least they can do is call the cops? Biar forensik buat kerja walaupun tak masuk akal. 


Sama macam naskhah The Doll 2, Bu Laras tak datang membantu dan biarkan watak utama yang buat kerja ikut panduan dari dia. Kalau dalam The Conjuring ada Annabelle, Bu Laras (Sara Wijayanto) dengan Pak Raynard (Jeremy Thomas) simpan patung Bobby di basement rumah sebagai patung yang berbahaya. Roh Gian dah hilang tapi roh jahat yang lain mungkin masih ada. 

Tepat lah pilihan untuk hilangkan bosan dan stress pada hujung minggu dengan layan The Doll 3 walaupun merepek tapi still fun to watch. The Doll 4 please Pak Rocky! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

2 comments

  1. akak da tonton ni. ok. buat akak terkejut :) ha ha ha ha...
    akak dan anak-anak menjerit dlm rumah tau. hadoi lah...
    ala-ala chucky omputih tu. expected jalan ceritanya. ada sana sini yg tak brape logik.
    but wajib tonton. jalan cerita yg tersendiri. dok depan tv dgn anak-anak itu yg best!

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.