JELLYSMACK IKAT PERJANJIAN BERSAMA WEBTVASIA DAN LABUR AS$30 JUTA BUAT PARA PENCIPTA ASIA PASIFIK (APAC)

Tuesday 25 October 2022


JELLYSMACK IKAT PERJANJIAN BERSAMA WEBTVASIA DAN LABUR  AS$30 JUTA BUAT PARA PENCIPTA ASIA PASIFIK (APAC) | Perkongsian strategik itu turut membawa manfaat kepada pencipta video dalam talian terkemuka Asia untuk mengembangkan perniagaan.

Jellysmack, syarikat pencipta global, hari ini mengumumkan perkongsian strategik bersama syarikat ekonomi pencipta terkemuka Asia, WebTVAsia, yang memperuntukkan lebih AS$30 juta modal untuk mempercepatkan pertumbuhan pencipta video terkemuka di rantau Asia Pasifik. WebTVAsia ialah salah satu rakan kongsi YouTube terbesar di Asia dengan senarai pencipta teratas yang mencapai 880 juta pelanggan.

Perkongsian strategik itu menandakan pelaburan Jellysmack sebagai pelaburan terpenting di rantau ini. Pembiayaan ini bermakna para pencipta kandungan di bawah WebTVAsia dapat memacu pertumbuhan ke hadapan dengan modal yang diperlukan untuk membawa perniagaan mereka ke peringkat seterusnya melalui pengambilan lebih ramai pekerja, membina ruang studio baharu, melancarkan lebih banyak produk, meningkatkan penciptaan kandungan yang berkualiti tinggi dan banyak lagi. Ringkasnya, dana tersebut memberi kuasa kepada WebTVAsia untuk bertaruh pada diri mereka sendiri.

“Perkongsian bersama WebTVAsia untuk menyalurkan modal kepada pencipta APAC adalah peluang yang unik. Mereka adalah rakan kongsi utama yang memahami nadi Asia dan boleh memupuk pertumbuhan pencipta melalui program pembiayaan pencipta kami,” kata Ezechiel Ritchie, Pengurus Besar APAC Jellysmack. "Inisiatif ini akan memberi impak besar kepada pencipta kandungan di rantau ini yang membolehkan mereka meningkatkan skala melalui pelbagai penyelesaian teknologi kewangan baharu yang diperibadikan kepada keperluan unik mereka, dan saya tidak sabar untuk melihat hasilnya."

Jellysmack, yang senarai penciptanya termasuk nama-nama besar seperti MrBeast, How Ridiculous, JianHao Tan, Food Kingdom, Junya dan PewDiePie, menggunakan Artificial Intelligence (AI) untuk mengesan pencipta yang menjanjikan dan membantu melonjakkan pertumbuhan sosial mereka dengan pengoptimuman dan pengedaran kandungan berbilang platform. Sehingga kini, Jellysmack telah memperoleh lebih AS$175 juta untuk pencipta.

Perkongsian baharu itu turut mengukuhkan lagi sokongan Jellysmack terhadap pencipta global terkemuka dan sejajar dengan misi WebTVAsia untuk memperkasakan pencipta Asia Pasifik dengan peluang dan sumber untuk memaksimumkan pulangan pelaburan terhadap kandungan mereka.

“WebTVAsia adalah antara yang pertama melabur dalam ekonomi pencipta Asia sejak 2013. Sepanjang tempoh 3 tahun yang dilanda pandemik sahaja, kami telah menjana lebih AS$100 juta dalam pendapatan langsung untuk pencipta. Hubungan jangka panjang kami dibina berdasarkan 3 nilai ‘F’ yang paling diingini oleh pencipta: Kemasyhuran, Keberuntungan dan Kebebasan (untuk mencipta),” kata pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan WebTVAsia Fred Chong. “Sebagai seorang pencipta, saya melihat perkongsian dengan Jellysmack ini sebagai pengubah permainan yang akan membuka kemungkinan baharu kepada pencipta untuk merapatkan dunia Web 2.0 dan 3.0. Dalam 6 hingga 12 bulan akan datang, dunia bakal menyaksikan kami melancarkan alat dan penyelesaian pencipta baharu yang menarik termasuk kandungan NFT, dompet digital, identiti maya untuk metaverse, komuniti peminat dan model pengewangan Web 2.5.”

Rangkaian pencipta utama WebTVAsia yang terdiri daripada 3,500 saluran merangkumi 10 pasaran APAC dan menguasai 8 bilion tontonan bulanan daripada lebih 880 juta pelanggan. Visi syarikat untuk mengubah pencipta menjadi bintang telah menghasilkan banyak penghasil filem, pelakon, penstrim langsung, vlogger, pemain, pemuzik dan usahawan terkenal. WebTVAsia telah bekerjasama dengan syarikat media global seperti Google/YouTube, Meta, TikTok, Universal Music, Warner Music dan Tencent untuk bersama-sama membangunkan bakat digital di Asia.

Perkongsian itu adalah sebahagian daripada bahagian kewangan pencipta Jellysmack yang baru ditubuhkan, JellyFi, yang merupakan inisiatif $500J untuk membantu pencipta mencapai cita-cita paling berani mereka. Penyelesaian pertumbuhan pencipta berkuasa teknologi, JellyFi membenarkan pencipta menggunakan algoritma unik Jellysmack untuk menganalisis prestasi video, menganggarkan pendapatan masa hadapan dan mengira nilai video mereka untuk menerima pilihan pembiayaan. Penyelesaian masalah kewangan yang diubahsuaikan dapat memperkasakan pencipta untuk mengembangkan perniagaan mereka, dengan menyampaikan pembiayaan pendahuluan supaya mereka boleh menumpukan pada melakukan perkara yang terbaik dan mencipta kandungan yang akan ditonton untuk khalayak ramai.

Perjanjian dengan WebTVAsia mengikuti pelaburan Siri C sembilan angka Jellysmack daripada SoftBank, yang mendorong syarikat itu kepada penilaian unicorn tahun lepas. Timbunan teknologi pencipta syarikat itu juga memperoleh Jellysmack gelaran "Syarikat Paling Inovatif dalam Video" daripada Syarikat Pantas pada 2022. Saluran gabungan yang diuruskan Jellysmack menerima 10 bilion tontonan setiap bulan.

**************************************

TENTANG JELLYSMACK

Jellysmack ialah syarikat pencipta global yang menggunakan teknologi untuk menjadikan pencipta video berbakat hari ini menjadi ikon digital masa depan. AI kami yang berkuasa mengesan pencipta yang paling menjanjikan dan membantu melonjakkan pertumbuhan sosial mereka melalui pengedaran berbilang platform, sokongan kewangan dan pengeluaran kandungan terdorong data. Infrastruktur Jellysmack yang merangkumi semua menyediakan pencipta terbaik dunia dengan penyelesaian yang mereka perlukan untuk menjimatkan masa, mengambil risiko dan memaksimumkan nilai mereka.
Jellysmack ialah rakan kongsi pertumbuhan yang dipercayai yang pada masa ini membantu ratusan pencipta terkemuka menjadi lebih besar merentasi Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, TikTok, YouTube dan banyak lagi. Senarai elit kami termasuk nama seperti MrBeast, Bailey Sarian, Nas Daily, Brad Mondo dan PewDiePie.

TENTANG WEBTVASIA
 
WebTVAsia ialah syarikat pencipta terkemuka Asia yang memperkasakan pencipta paling berbakat melalui perkongsian platform, studio kandungan, penyelesaian jenama dan rantaian nilai perdagangan sosialnya. Sejak 2013, rangkaian YouTubenya yang terdiri daripada lebih 3500 pencipta Asia telah berkembang dalam Kemasyhuran dengan lebih 880 juta pelanggan gabungan; Fortune dengan pendapatan AS$150 juta yang diperolehi; dan Kebebasan Mencipta, melalui rancangan anugerah pencipta terbesar Asia, Anugerah WebTVAsia dan festival muzik pencipta pertama, Viral Fest Asia. Rekod YouTube Playnya yang menerajui pasaran ialah 3 Diamond (10 juta atau lebih pelanggan), 198 Emas (lebih 1 juta) dan 1130 Perak (lebih 100 ribu).
 
Pengasas dan penerbit yang memenangi anugerah, Fred Chong mempunyai visi untuk mewujudkan ekosistem digital yang benar-benar saksama dan mampan yang menghubungkan pencipta terbaik Asia dengan komuniti peminat global, dalam Web 2.0 semasa dan dunia Web 3.0 akan datang.

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.