Movie Review | Plan A Plan B (2022)

Sunday 16 October 2022


Director : Shashanka Ghosh
Writer : Rajat Arora
Cast : Riteish Deshmukh, Tamannaah, Kusha Kapila, Poonam Dhillon, Pooja Singh, Heli Vyas
Production Companies : India Stories Media & Entertainment Pvt Ltd, Funk Your Blues Entertainment Pvt Ltd
Distributor : Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 106 minutes
Release Date : 30 September 2022
Trailer :


Huru-hara kan kalau matchmaker bekerja satu tempat dengan peguam penceraian? Macam tu lah kisah Nirali (Tamannaah) dan Kaustubh Chogule a.k.a Kosty (Riteish Deshmukh) yang berkongsi workspace di Delhi. 

Setiap hari ada saja benda yang buatkan mereka bergaduh sebab bukan saja kerjaya yang mengundang, personality mereka pun jauh berbeza. Kosty seorang lelaki yang suka flirt around dan OCD manakala Nirali pula seorang yang clumsy dan trauma dengan relationship sebelum ni. Serena (Heli Vyas) jadi orang tengah kepada mereka berdua supaya pergaduhan antara Nirali dengan Kosty tak jadi lebih besar dan agresif. 


Satu hari Runjhun (Bidita Bag) muncul di pejabat Kosty untuk bincang tentang masalah rumahtangga. Berita tersebut buatkan Nirali terkejut sebab Kosty bukanlah seorang yang bujan tapi tak mampu nak move on dengan perkahwinan sendiri. Nak ceraikan isteri pun tak mampu sebab dia masih sayang. Kesian dekat Runjhun lah sebab tak boleh berkahwin dengan partner dia selagi tak bercerai. 

Runjhun minta tolong Nirali supaya nasihatkan Kosty untuk lepaskan dia sebab dah jelak kejar Kosty sana-sini tapi masalah tak selesai juga. Dalam masa yang sama kawan baik Kosty datang jumpa Nirali untuk ubah perangai Kosty sebab Nirali je yang berani dengan Kosty. 


Naskhah romantic comedy nukilan Rajat Arora ni bersifat cliché dan santai. Durasi filem Plan A Plan B pun tak panjang macam filem Bollywood lain walaupun pengarah masukkan beberapa buah lagu. Tambah menyedihkan bila music album karya Bann Chakraborty pun tak mampu menarik minat untuk dimasukkan dalam playlist. 

Like I’ve mentioned in my previous reviews, naskhah rom com kena ada music album dan chemistry yang kuat walaupun jalan cerita simple atau cliché. Semua orang pun tahu kisah percintaan sama saja kebanyakannya jadi sebab tu lah kena ada umpphh factor yang kuat. Dekat filem ni dua factor dah gagal. 


I tengok filem Plan A Plan B ni pun sebab ada Riteish sebagai watak utama dan berlakon watak yang serious, tegas dan romantic tapi hampa betul bila tengok flow cerita yang mendatar. Tak sangka betul Rajat Arora yang buat cerita macam ni. Mungkin skrip yang dia buat tu dah menarik tapi pengarah Shashanka Ghosh ubah ikut tekak dia, who knows what happened kan?

Fresh pairing tu dah bagus dah sebab Riteish tak pernah berlakon dengan Tamannaah walaupun sebelum ni pernah bekerja sekali dalam filem Humshakals (2014). Tak pasti kenapa both of them tak mampu nak create chemistry yang bagus, mungkin sebab tak selesa atau tak prep role betul-betul sebab dekat hujung filem masa diorang menari tu dah nampak ada chemistry tapi sikit je kot part tu. Tup tup habis dah. Kalau dah tahu pelakon tak selesa kenapa la pengarah insist nak masukkan juga intimate scene sebab nampak memasing tengah bergusti je dalam lif tu. 


One thing yang I suka dengan filem ni ialah visual content dia menarik. Suka tengok workspace Dr. Nirali Vora sebab adapt dengan budaya India tapi moden. Maybe sebab I suka jenis messy tapi cantik macam props dan set design yang art team guna. Even wardrobe untuk watak Nirali pun cantik, sesuai dengan karakter dia. 

By the way genre comedy dalam filem ni macam terpaksa betul dimasukkan. Banyak sangat punchline merepek dalam filem ni terutamanya dari mak Nirali (Poonam Dhillon). Love quotes pun tak mendalam sangat dan mungkin tu juga punca cinta Kosty dan Nirali nampak tak meyakinkan. Tskkkk 

1. Team Production +0.6 , 2. Visual +1, 3. Audio +0.4 , 4. Storyline +0.4 , 5. Casting +0.5 , 6. Genre +0.2 , 7. Themes +0.6 , 8. Editing +0.4 , 9. Social Message +0.3 , 10. Personal Thought +0.2  =  4.6/10

2 comments

  1. Baru ingat nak tengok sebab Riteish. Babak intim macam bergusti, nampak sangat la takde chemistry

    ReplyDelete
  2. Ala.. sayangnya.. Hero tu macam pernah tengok..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.