Drama Review | Extracurricular (2020)

Sunday 3 October 2021

Director : Kim Jin-Min

Writer : Jin Han-Sae

Cast : Kim Dong-hee, Park Ju-hyun, Jung Da-bin, Nam Yoon-su, Choi Min-soo, Park Hyuk-kwon, Kim Yeo-jin

Production Company : Studio 329

Distributor : Netflix

Genre : Crime / Drama

Running Episodes :  10 episodes (44 – 72 minutes per episode)

Release Date : 29 April, 2020

Trailer : 


Di sekolah Oh Ji-Soo (Kim Dong-Hee) adalah loser di mata pelajar lain tapi murid yang cemerlang di mata para guru. Untuk bayar yuran sekolah dan yuran tuisyen, dia bekerja sebagai security provider kepada beberapa pelanggan yang memerlukan khidmat tersebut. Ji-soo upah Mr. Lee (Choi Min-Soo), pesara tentera sebagai pekerja tunggal dan komited dengan kerja tersebut. 

Pelanggan utama syarikat dia adalah pelacur yang mempunyai pekerja bawah umur, Min-Hee (Jung Da-Bin). Mempunyai alasan yang sama dengan Ji-soo, Min-hee perlukan duit yang mudah dan cepat untuk tanggung makan minum boyfriend dia, Kitae (Nam Yoon-su). Semuanya berjalan dengan lancar untuk Ji-soo dan plan dia untuk kumpul dia supaya dapat ambil exam SAT pada tahun depan pun bakal tercapai. 

Malangnya impian dia hancur bila Bae Gyuri (Park Joo-Hyun) curi handphone dan dapat tahu kegiatan haram tersebut kemudiannya ugut tanpa henti supaya Ji-soo ikut semua perintah dia. Sakit hati masa tengok scene ni sebab gara-gara Gyuri, habis semua duit Ji-soo kena kebas dengan ayah tak guna dia (Park Ho-San). Bukannya Gyuri nak duit sangat pun sebab dia dari keluarga kaya dan bakal dilantik sebagai CEO. 

Masa tengok Ji-soo menangis sebab kecewa ditipu oleh ayah dia dan Gyuri tu boleh rasa level remuk dia sampai ikut menangis sekali. Ingat senang ke nak kumpul duit? Dah lah hidup tak kacau orang tiba-tiba kena game sampai macam tu sekali. Kena buli pun hadap je selagi tak tarik perhatian sesiapa dekat sekolah. 

Sakit hati jugak dengan Min-hee sebab dia punca Ji-soo terpaksa call polis untuk selamatkan dia sedangkan Mr. Lee dah larang dia untuk bekerja lepas insiden pelanggan psiko. Syarikat Ji-soo dah larang untuk terima pelanggan psiko tu sebab dah jadi kes. Kalau ikutkan polisi syarikat sekuriti dari Ji-soo memang patut sangat diorang refuse untuk selamatkan Min-hee. Dah la minor, degil pulak tu. Ada hati nak sembang pasal undang-undang dan akta pekerja. 

Tapi setinggi mana level menyampah dengan watak Min-hee dan Gyuri pun, kena terima jugak bila latar drama genre jenayah ni berkisarkan kehidupan remaja. Bijak tapi insensitive. Bijak tapi belum matang buat keputusan. Semua keputusan yang Gyuri, Ji-soo, Min-hee dengan Kitae buat adalah keputusan jangka masa pendek. Dan ni adalah essence yang membuatkan drama Extracurricular menarik bila pengarah olah serealistik yang mungkin. 

Masa tengok babak tu mungkin kita akan cakap haa kenapa tak buat macam ni  atau macam tu, kenapa nak pilih jalan yang macam tu sebab kita tak ada dalam situasi dia. Watak Oji bukan watak hero yang one step ahead walaupun dia selalu dapat skor tinggi dalam exam. Dia membesar dalam situasi yang toxic sampaikan kesihatan mental dia terjejas. Pilihan dia terhad sebab dunia dia kecil dan sempit. Bak kata Mr. Lee, nasib dia dan Oji malang sangat dalam kehidupan. 

Selain dari konsep dan jalan cerita yang segar dan unik, lakonan yang cemerlang diperhebatkan lagi dengan visual yang menarik dan music score berentak upbeat dan catchy. Semua faktor ni buatkan drama terbitan Netflix dipaparkan dengan bagus dengan mesej sosial yang sarat mengenai masalah sosio-ekonomi di negara tersebut. 

Walaupun pada pertengahan drama, momentum mula menurun tapi bila masuk watak owner Banana Karaoke Club jadi menarik balik. Sepatutnya drama ni habis pada episod 9 tapi penulis nak jugak stretch supaya watak Oji kononnya dapat hukuman dunia. Berapa banyak lagi watak Oji kena uji sampai hati penulis puas? Just end it in a fun way lah. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.8/10

7 comments

  1. tak boleh tengok drama macam ni, sedih kot bila main isu buli ni terutama sekali melibatkan budak sekolah. drama ni nampak agak berat juga sebab ada isu lain lagi.

    ReplyDelete
  2. okay mujur netflix..baik nak tgk terus blik keje ni yeayy

    ReplyDelete
  3. follow blog saya back di https://foreveryuslina.blogspot.com/ done follow u

    ReplyDelete
  4. Korean movie saya tak berapa tapi makanan korean memang hantu! Dalam peti ais siap berbalang² homemade kimchi

    ReplyDelete
  5. ada dalam list drama ini tapi tu lah.. bila melibatkan buli ini, emosi teruk sikit.. nantilah try tengok.. hehehe..

    ReplyDelete
  6. Thanks for the best info, really helpful News Website

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.