Movie Review | Sweet Girl (2021)

Tuesday 31 August 2021

Director : Brian Andrew Mendoza

Writer : Philip Eisner, Gregg Hurwitz

Cast : Jason Momoa, Isabela Merced, Manuel Garcia-Rulfo, Adria Arjona, Raza Jaffrey, Justin Bartha, Lex Scott Davis, Michael Raymond-James, Amy Brenneman

Production Company : ASAP Entertainment, Pride of Gypsies

Distributor : Netflix

Genre : Action / Thriller

Running Time : 110 minutes

Release Date : 20 August 2021 (United States)

Trailer :


Bagai rendah gunung tinggi harapan Ray Cooper (Jason Momoa) bila BioPrime jumpa ubat baru untuk merawat kanser yang dah bertahun dihidap oleh isterinya, Amanda Cooper (Adria Arjona). Malangnya beberapa hari sebelum tiba hari dijanjikan, doktor bawa berita sedih bila CEO BioPrime, Simon Keeley (Justin Bartha) tunda pembuatan ubat tersebut. 

‘If my wife dies, it is your death sentence. I will hunt you down and kill you with my bare hands.’ – Ray Cooper

Tak lama lepas isteri dia meninggal, Ray Cooper setuju untuk berjumpa dengan wartawan Martin Bennet (Nelson Franklin) dari VICE untuk bertukar maklumat tentang kegiatan haram BioPrime. Belum sempat yakinkan Ray, hitman datang untuk bunuh Martin supaya rahsia hitam BioPrime tak didedahkan pada pihak media. Selepas kejadian tersebut bermulalah pemburuan Ray Cooper terhadap orang atasan BioPrime. 

Dalam diam anak tunggalnya, Rachel Cooper (Isabela Merced) cuba minta bantuan dari pegawai FBI, Sarah Meeker (Lex Scott Davis) melalui burner phone supaya keadaan tak menjadi lebih teruk. 

Jalan cerita Sweet Girl agak perlahan dan konsep balas dendam yang predictable dan template tipikal seperti naskhah dengan tema yang sama. Bahagian yang menarik cuma pada plot twist di hujung cerita, sesuai dengan tajuk movie arahan Brian Andrew Mendoza yang mendapat tayangan rasmi di bawah Netflix Originals. 

Rasanya ni pertama kali tengok Jason Momoa berlakon sebagai watak utama tapi tak lah meninggalkan impak sepanjang 100 minit Sweet Girl ditayangkan. Lakonan Isabela Merced lebih menyerlah dan cemerlang dalam screentime baik solo mahupun berkongsi dengan watak lain. Tak hairan juga kalau dia yang mencuri tumpuan sebab dia peneraju utama movie Dora The Explorer (2020). 

Expectation untuk movie Sweet Girl di bawah syarikat produksi ASAP Entertainment dan Pride of Gypsies agak tinggi juga sebab action thriller dengan Jason Momoa sebagai lead cast pastinya mengharapkan stunt choreography yang unik, sharp dan menarik. Malangnya hambar dan tak diketengahkan sepenuhnya walhal watak Ray dan Rachel jaguh dalam sukan boxing. 

Sehambar itu juga lah lakonan Jason yang cuma terikat pada skrip hasil penulisan Philip Eisner dan Gregg Hurwitz. Try hard juga pada emotional scene especially babak di mana Amanda meninggal kerana kanser. At some point macam merepek juga watak Ray Cooper bergantung harap pada ubat yang belum lagi wujud untuk sembuhkan isteri dia. Kalau Amanda dapat ubat tu pun, belum tentu dia akan sihat sepenuhnya. Kanser kot bukannya penyakit genetik pada sel darah merah atau tulang sum-sum yang boleh hilang melalui pembedahan. Dude, get a grip. 

Nevertheless suka dengan lakonan hitman Amo Santos (Manuel Garcia-Rulfo) yang kekal tenang berjumpa dengan pihak lawan. Sayang betul fight scene antara Rachel dan Amo pendek sangat. Kelemahan cerita ni bila latar masa dan tempat menampakkan lagi kebodohan pada plot cerita. It seems too easy for this family duo to reach their target. Tak wujud elemen saspen atau thrill pun. Diorang nak jumpa CEO BioPrime, diorang dapat. Nak jumpa Shah, diorang dapat. Nak jumpa Senator, diorang dapat. Security hilang macam tu je dan muncul bila mereka perlu muncul which is at the end of the conversation. 

Sweet Girl mungkin lebih menarik kalau berpegang pada genre utama dia dengan plot cerita yang lebih realistik. Sayang bila movie yang dibarisi pelakon bagus dengan bakat lakonannya tersia gara-gara skrip cerita yang lemah. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 4.4/10

2 comments

  1. mcm best pula, ada dekat netflix kan okay nanti saya nak try tengok yg ni juga ^^

    ReplyDelete
  2. Tak best...walaupun tgk sbb Aquaman, hehe. Btw, muka budak tu ada la sipi2 mcm Sweet Qismina, ke takde. haha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.