Movie Review | Shershaah (2021)

Tuesday 17 August 2021

 

Director : Vishnuvardhan

Writer : Sandeep Srivastava

Cast : Sidharth Malhotra, Kiara Advani, Shiv Panditt, Sahil Vaid, Nikitin Dheer

Production Company : Dharma Productions, Kaash Entertainment

Distributor : Amazon Prime Video

Genre : War / Drama / Romance

Running Time : 135 minutes

Release Date : 12 August 2021

Trailer :



Setahun tunggu movie ni keluar and finally dapat juga tengok kisah keberanian Kapten Vikram Batra yang berjuang melawan tentera Pakistan dan juga pengganas untuk merampas kembali kawasan Kashmir dalam perang Kargil tahun 1999. 

Antara sebab utama nak tengok movie ni haruslah kerana Sid Malhotra berlakon dalam genre perang. Sebelum ni Sid pernah berlakon dalam movie Aiyaary (2018) tapi watak dan skrip cerita tak ditulis dengan bagus. 



Sejak kecil lagi Kapten Vikram Batra (Sidharth Malhotra) bercita-cita untuk menjadi askar supaya dapat berbakti kepada negara. Pernah sekali impian dia terkeluar dari landasan bila dia jatuh cinta dengan Dimple Cheema (Kiara Advani). Nak kahwin dan impressed mertua punya pasal dia sanggup masuk tentera laut sebab bergaji lebih tinggi dari tentera. Tapi kawan dia tegur supaya ingat balik kenapa dia pilih tentera. 

‘‘When some other person comes along and shatters your dreams you can somehow pick up the pieces and move on. When you’re the one who shatters your own dreams with your own hands you end up dead inside. And a dead person can’t keep themselves happy much less make anyone else happy.’’ – Sunny (Sahil Vaid)


Pengarah Vishnuvardhan tak fokus sangat dengan perjalanan Kapten Vikram training kemudiannya dihantar ke Kashmir. Pace cerita ni agak laju kemudiannya bergerak ke konflik utama bila unit 13 JAK yang diketuai oleh Kapten Vikram ambush safe house Haider, salah seorang terrorist yang mengumpulkan ‘mujahideen’ untuk letupkan beberapa kawasan di sana. 

Tak dinafikan kelebihan production house Dharma Productions bila visual yang dipaparkan di medan perang tampak real dan menakutkan. Bila-bila masa sahaja akan dibom oleh pihak musuh. Makeup effects pun cemerlang. Panorama kehidupan masyarakat di sempadan Kashmir disetkan pada tona yang lebih malap. Kamaljeet Negi lebih banyak menggunakan teknik close-up untuk elemen drama dan romantik. 

Music score dari John Stewart Eduri menambahkan lagi elemen dramatik dengan musik latar yang menggerunkan di medan perang. Himpunan lagu yang berunsur patriotism juga diletakkan lebih banyak kerana karakter dan semangat Vikram sememangnya tinggi sejak kecil lagi. Lagu Raataan Lambiyan sweet dengan visual, melodi, lirik oleh Tanishk Bagchi juga dendangan suara lunak gabungan Jubin Nautiyal dan Asees Kaur. 



Bab chemistry antara Sid dengan Kiara pun tak perlu dipertikaikan bila mereka berdua memang bercinta sejak 2018 lagi. Walaupun screentime Kiara agak terhad tapi tak bermakna dia tenggelam dengan watak-watak lain. Dia ada ruang dia tersendiri dan impak kepada watak Vikram. Cinta Vikram-Cheema sampai sekarang tak terganggu oleh sesiapa pun. 

Walaupun banyak kematian yang menyedihkan dalam movie Shershaah tapi kesetiaan, semangat patriotik, kekeluargaan, persahabatan malah percintaan buatkan perjalanan cerita jadi lebih bermakna. Dialog yang ampuh dari penulis Sandeep Srivastava yang terkenal dengan karya New York (2009), Kabul Express (2006) ataupun Kahaani (2012) menjadi salah satu penyumbang kekuatan movie ni. 


Kalau pada tahun 2019 laungan ‘How’s your Josh?! High sir, high sir!’ gara-gara penangan filem Uri (2019), tahun ni semangat tu lebih dramatis dengan ayat ‘Yeh Dil Maange More, sir’ bila watak Kapten Vikram Batra gembira dengan kemenangan unit dia bertempur dengan pihak pengganas. 

‘If you’re a soldier then you live by chance, love by choice and fight by profession.’ – Captain Vikram Batra


Dekat hujung movie Shershaah ni ada ditayangkan klip asal Kapten Vikram Batra buat interview ceritakan pengalaman dia dan macam mana karakter yang dipaparkan oleh Sid, macam tu lah juga karakter sebenar hero yang mengharumkan nama negara India. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9/10

1 comment

  1. Wow.. Sid jadi askar kena tengok ni. Thanks rekemen

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.