Movie Review | Company (2002)

Saturday 7 August 2021

Director : Ram Gopal Varma 

Writer : Jaideep Sahni

Cast : Mohanlal, Ajay Devgn, Manisha Koirala, Vivek Oberoi, Vijay Raaz, Akash Khurana, Rajpal Yadav, Seema Biswas, Antara Mali, Ashraful Haque, Bharat Dhabolkar

Production Company : Varma Corporation, Vyjayanthi Movies

Distributor : N/A

Genre : Crime

Running Time : 155 minutes

Release Date : 12 April 2002

Trailer :


Chandrakant 'Chandu' Nagre (Vivek Oberoi) dan geng dia join underworld di bawah Mr. Mallik (Ajay Devgn). Chandu ada baran dan cara dia tersendiri tapi dia setia bekerja dengan Mallik dan respect sebab banyak ajar tentang dunia gangster dan bagi peluang untuk dia naik ke atas dengan cepat. 

Bila Inspektor Veerappalli Srinivasan (Mohanlal) ditugaskan untuk menangkap Mallik dan Chandu, operasi dia gagal kerana ada informer dalam pihak polis sendiri. Mallik dan Chandu lari ke Hong Kong dan tubuhkan Company di sana. Chandu uruskan semua anak buah di Mumbai dengan ugut semua businessman supaya bayar wang perlindungan kepada Company. Sementara Mallik luaskan dan bina hubungan kukuh dengan gangster di Hong Kong dan negara-negara lain. 

Konflik berlaku bila Chandu ditugaskan untuk membunuh Mr. Patil, Menteri Dalam Negeri supaya klien mereka, Raote (Bharat Dhabolkar) boleh naik ambil jawatan tersebut. Awalnya semua berjalan seperti yang dirancang tapi bila Chandu dapat tahu ada kanak-kanak bersama Mr. Patil, dia minta batalkan plan mereka. Mallik bertegas ni sahaja peluang yang tepat untuk bunuh Mr. Patil tapi Chandu tetap dengan keputusan dia. 

Dalam situasi macam tu, timbul salah faham sampaikan penasihat mereka berdua, Vilas Pandit (Akash Khurana) terbunuh. Dari situ Company terbahagi dua sama ada di bawah Chandu ataupun Mallik. Inspektor Veerappalli cuba untuk cari jalan supaya dapat tangkap mereka berdua dan bawa pulang ke India. 

Pengarah Ram Gopal Varma dapat idea untuk buat movie Company bila dia berjumpa dengan anak buah don Dawood Ibrahim dalam penjara. Dari situ dia tahu Dawood Ibrahim pernah bergaduh dengan orang kanan dia, Chhota Rajan sehinggakan terjadinya gang war di Mumbai selepas terrorist attack pada tahun 1993. Semua yang diceritakan dalam movie ni baik dari underworld, pihak polis, orang politik dan media adalah mengikut penceritaan Hanif sendiri. 

‘Who told you that the police will always stays within the confines of the law?’ - Inspektor Veerappalli Srinivasan

Movie yang bertemakan underworld ni mendapat pujian dari critics dan mendapat tayangan perdana di Austin Film Festival, New York Asian Film Festival dan Fribourg International Film Festival pada tahun 2002. 

Nama Vivek Oberoi juga mula dikenali sedangkan baru sahaja debut dalam Company. Sikit pun tak nampak canggung walaupun bekerja bersama barisan pelakon ternama seperti Mohanlal, Ajay Devgn dan Manisha Koirala. Sekaligus Vivek Oberoi menang Best Male Debut di Filmfare Awards ke-48. Untuk menjayakan watak Chandu, dia tinggal di slum area selama 15 hari untuk belajar cara hidup, bertutur dan berpakaian supaya nampak real on screen. Kulit dan makeup guna shade yang lebih gelap untuk dapatkan karakter gangster jalanan. 

Dalam satu scene dijelaskan macam mana industry Bollywood boleh berhubungkait dengan underworld bila dapat dana pembikinan dari mereka. Dekat second half ada pelakon yang resah bila terjadinya gang war. Rasanya pengarah refer kepada Salman Khan sebab tahun 2001 pernah kecoh bila movie Chori Chori Chupke Chupke ditaja oleh Dawood Ibrahim. Gaya pelakon terkenal dalam movie Company pun lebih kurang sama macam Salman Khan. Watak produser yang merungut tentang movie pula adalah watak Karan Johar mengenai movie Kabhi Khushi Kabhi Gham (2000). 

Walaupun cuma menggunakan bajet rendah tapi semuanya aspek diberikan perhatian supaya penceritaan nampak realistik. Kelemahan mungkin pada music score dan visual yang terikat dengan bajet yang rendah. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.6 = 7.5/10

2 comments

  1. Saya sangat suka genre macam ni kalau dari filem India. Berani dorang "cerita" realiti dunia sana kepada filem.

    Nampak Ajay Devgan terus wowwww kena tengok ni hehe

    ReplyDelete
  2. Fuyoo.. movie lama ini.. Bila tengok balik gambar tu memang mengenang nostalgia..
    Tapi filem ini tak pernah tengok lagi..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.