Movie Review | Blackpink: Light Up the Sky

Sunday 22 August 2021

Director : Caroline Suh

Writer : Caroline Suh

Cast : Kim Ji-soo, Jennie Kim, Roseanne Park, Lalisa Manoban, Teddy Park

Production Company : RadicalMedia, YG Entertainment

Distributor : Netflix

Genre : Documentary

Running Time : 79 minutes

Release Date : RadicalMedia

Trailer :


Dokumentari yang paling tinggi jumlah view di benua Asia terutamanya Indonesia, Malaysia, Singapore, South Korea, Hong Kong dan Thailand adalah arahan dan karya Caroline Suh yang pernah tercalon dalam kategori pengarah terbaik di Emmy Awards 2018. 

Perjalanan Blackpink dari zaman trainee selama 5 tahun sehingga tour terakhir mereka pada tahun 2019 direkodkan di dalam dokumentari Light Up The Sky. Tajuk ni dicadangkan oleh Ji-soo dari lagu mereka, How You Like That. Blackpink adalah girl group pertama di bawah The Black Label, anak syarikat kepada YG Entertainment. Kelolaan sepenuhnya diletakkan di bawah main composer Teddy Park. 

Mana-mana agency talent pun akan ada monthly evaluation jadi sama juga di YG Entertainment bila setiap bulan penilaian dari segi vokal dan tarian dibuat di hadapan CEO Yang Hyunsuk (YG) bersama jurulatih, komposer atau senior artist. Dalam semua trainee yang ada, Jisoo, Lisa, Jennie dengan Rose paling menyerlah baik secara individu mahupun berkumpulan. Dari 9 orang trainee perempuan sehingga lah dikecilkan jumlah kepada 4 orang perempuan yang mempunyai chemistry dan energy yang tinggi sehingga membentuk sinergi yang kuat.

Dokumentari dari Caroline Suh mungkin lebih menarik kalau spesifik kepada konsep yang dibawa oleh YG Entertainment dan The Black Label daripada bercerita tentang industry Kpop. Kenapa Blackpink berbeza dengan girl group yang lain? Sebab konsep YG Entertainment yang tertumpu pada genre muzik hip-hop, EDM dan trap dengan konsep utama yang diperkenalkan sejak zaman Big Bang iaitu bad ass, dark dan edgy. 

Blackpink sendiri datang dengan matlamat untuk pecahkan streotaip terhadap warna pink yang dijadikan simbolik sebagai cantik dan sweet. Blackpink mahu dipandang sebagai kumpulan yang bukan sahaja cantik malah mempunyai bakat yang cemerlang. Lirik lagu dengan mesej empowerment dan revolusi kepada remaja perempuan dan juga wanita sama ada casual listeners mahupun fandom mereka, BLINKS. Sayangnya dokumentari ni lebih terarah pada background individu dengan skrip yang agak longgar tanpa hala tuju yang jelas. Poster pun tak menggambarkan identiti Blackpink. 

Macam mana Blackpink boleh takluk benua Asia, Amerika dan beberapa negara sehingga terkenal juga tak diceritakan dengan mendalam. Macam mana popularity Blackpink boleh tarik minat Dua Lipa, Lady Gaga, Halsey, Ariana Grande ataupun Selena Gomez untuk bekerjasama pun tak diceritakan secara jelas. Hanya mention beberapa nama besar sekali lalu sahaja dalam studio. Bahkan idea nama Blackpink sendiri tak diceritakan sedangkan sepatutnya nama asal ialah Pink Punk. 

Dekat intro scene ada clip group iKON haha lepastu ada scene dekat apartment diorang yang terletak di atas dorm iKON. Masa Blackpink dengan Teddy bercerita pasal lagu debut, Whistle tu dah excited kot ada clip Blackpink dengan B.I tapi besar sangat harapan tu. Mesti lah YG dah filter out. 

I’m not a fan of Blackpink and I’m watching this because I just want to know their strategy in the industry. Malangnya tak dapat jawapan dari dokumentari ni tapi cukup dengan fakta Blackpink adalah girl group kedua di bawah YG Entertainment. Macam mana 2NE1 dapat perhatian ramai dengan konsep bad ass, macam tu juga lah Blackpink. 

Sebelum debut lagi keempat-empat mereka sudah dapat perhatian dan diperkenalkan oleh senior artist di bawah label yang sama. Jennie yang pernah muncul bersama G-Dragon, Lisa bekerja sebagai model YG Entertainment, Jisoo bekerja beberapa kali dengan iKON.

Ironinya Blackpink muncul untuk pecahkan streotaip visual yang cantik tapi kebanyakan peminat Blackpink jatuh cinta dengan kecantikan bukan kerana bakat. I may sounds like anti or haters but yeah Blackpink is overrated. Sama macam Chinese dessert yang Jennie dengan Jisoo buat dekat dorm tu, tak lah teruk tapi tak lah bagus mana. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 6.4/10

2 comments

  1. Fuh macam best pulak buat rambut kaler macam tu kan, hijau2 neon tu haha

    ReplyDelete
  2. black tu kan kuat, mysterious jadi bila digabungkan dgn pink jadi la wanita yg hebat gitu,,ehh tetiber hahah

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.