Movie Review | Baby (2015)

Sunday 8 August 2021

Director : Neeraj Pandey

Writer : Neeraj Pandey

Cast : Akshay Kumar, Taapsee Pannu, Rana Daggubati, Danny Denzongpa, Anupam Kher, Mikaal Zulfiqar, Kay Kay Menon, Madhurima Tuli, Rasheed Naz, Sushant Singh

Production Company : T-Series, Crouching Tiger, Cape of Good Films, Friday Filmworks

Distributor : T-Series, White Hill Studios (North America), AA Films, Disney+ Hotstar

Genre : Crime / Action / Thriller

Running Time : 159 minutes

Release Date : 23 January 2015 (India)

Trailer :


Bertemakan terrorism dan patriotism, Neeraj Pandey tampilkan sebuah naskhah dalam template fiksyen mengenai sebuah organisasi rahsia yang dinamakan Baby setelah mendapat persetujuan dari pihak Kementerian Pertahanan dan juga beberapa pihak yang terlibat. Beberapa orang askar terlatih dipilih untuk menyertai beberapa projek rahsia. Kalau berjaya tak dapat pengiktirafan atau pujian dari pihak media. Kalau gagal dan ditangkap, Kerajaan India akan buang begitu sahaja.

‘We got some officers like him, a bit crazy.... and stubborn. And all that they care about is their nation and patriotism. They don’t want to die for their country. In fact, they want to live for the country. 

Dalam movie Baby terbitan T-Series, Crouching Tiger, Cape of Good Films dan Friday Filmworks ni menceritakan projek terakhir sebelum mereka tutup secara rasmi. Ajay (Akshay Kumar) bersama Jai (Rana Daggubati), Shabana Khan (Taapsee Pannu) dan hacker Shukla (Anupam Kher) perlu mencari Bilal Khan (Kay Kay Menon) sebelum Maulana (Rasheed Naz) laksanakan pelan mereka untuk letupkan beberapa tempat di India seperti Delhi, Mumbai, Hyderabad dan banyak lagi. 

Melalui information yang mereka dapat dari Aftab, pelajar universiti jurusan engineering yang dibawa ke kem militan selama 2 minggu, Ajay menjejak kesemua nama yang terlibat sehingga lah ke Al-Dera Saudi. 

Dulu masa movie Baby keluar memang impressed sangat dengan alur penceritaan yang menarik kemudian dikukuhkan lagi dengan dialog yang menarik mengenai cinta pada negara. Before this dah pernah buat review movie Baby tapi dekat blog lama so up balik lah dekat sini sebab tak ramai yang tahu kewujudan movie ni sedangkan antara movie terbaik Akshay juga selain movie Gabbar Is Back. 

Kalau sebut terrorism mesti ramai expect orang Islam buat hal tapi sebenarnya ramai je yang lahir dekat India tapi kena rekrut supaya dapat cetuskan kekecohan dan pembunuhan. Tak ada agama dalam dunia ni yang ajar penganut dia untuk berbuat jahat dan membunuh. Semuanya helah syaitan semata. 

Kebanyakan scene dalam movie Baby menggunakan lokasi berlatarkan beberapa buah negara seperti Istanbul - Turki, Nepal, Abu Dhabi dan selebihnya di India terutamanya Gautam Buddha University. Kalau ikutkan cerita Baby ni, penangkapan Bilal sepatutnya di Al-Dera, Saudi tapi team production shoot dekat Abu Dhabi so banyak mistakes yang muncul macam bendera, signboard di kawasan lapangan terbang ataupun pada ambulans. 

Visual dari Sudeep Chatterjee dalam kebanyakan scene menggunakan tona warna kuning cair terutamanya di Al-Dera. VFX agak lemah pada scene trak polis yang kemalangan semasa Bilal cuba untuk lari. Nampak sangat sepenuhnya menggunakan green screen. 

Makeup effect memang bagus bila pengarah focus pada luka Ajay dalam tandas. Warna darah nampak pekat menjelaskan kedalaman luka dan tahap kesakitan Ajay. Dalam movie Baby ni ada dua buah lagu sahaja oleh komposer  

Kekuatan dalam movie Baby haruslah pada lakonan Akshay Kumar yang terkenal dengan martial arts stunts sejak debut lagi. Semua stunts dilakukan sendiri supaya nampak real on screen. Bila dia bekerja dengan Rana Daggubati nampak energy mereka sama level. Scene dekat padang pasir tu diorang shoot pada suhu 43 darjah Celcius dan scene tersebut shoot waktu siang kemudian guna vfx untuk ubah kepada waktu malam. Untuk scene Shabana berlawan dengan Al Haq (Sushant Singh) tu Taapsee belajar Krav Maga dan disebabkan ramai yang puji scene tu, pengarah decide untuk buat prequel Naam Shabana. 

Lepas kejayaan movie Special 26 (2013) dengan genre yang sama, pengarah Neeraj Pandey buat tribute untuk movie tu dengan letak watak Inspektor Gawde yang pernah muncul dalam movie tersebut. Sepatutnya lepas Baby, ada movie Crack dan dah keluar teaser poster dah pun tapi malangnya Neeraj dan Akshay bergaduh tetang skrip. Sudahnya movie tu dibatalkan serta-merta. Sayang lah sebab franchise ni boleh pergi jauh. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.5, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 8.6/10

2 comments

  1. Baru tahu yang Akshay Kumar pun antara actor yang buat stunt sendiri. Patut la kalau berlakon watak polis ke sngat menjadi dan nampak real

    ReplyDelete
  2. Wah.. movie lama.. nampak ohsem jalan cerita dia..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.