Movie Review | Deep (2021)

Wednesday 21 July 2021

Director : Sita Likitvanichkul, Jetarin Ratanaserikiat, Apirak Samudkidpisan

Writer : Sita Likitvanichkul, Jetarin Ratanaserikiat, Krit Jeerapattananuwong

Cast : Panisara Rikulsurakan, Kay Lertsittichai, Supanaree Sutavijitvong, Warisara Jitpreedasakul

Production Company : Transformation Films

Distributor : Netflix

Genre : Drama / Mystery / Sci-Fi / Thriller

Running Time : 101 minutes

Release Date : 16 July 2021

Trailer :


Movie fiksyen yang mengangkat tema psikologi mengisahkan tentang Jane (Panisara Rikulsurakan) yang terdesak mencari duit untuk bayar sewa rumah kedai. Buntu dengan masalah kewangan, dia join program Deep di mana dia menjadi sukarelawan untuk ujikaji mengaktifkan sel kimia “Qratonin” yang terdapat pada bahagian otak. Syaratnya mudah, cuma perlu berjaga selama 3 hari tapi kalau tertidur lebih dari 60 saat, dia akan mati. Ganjarannya, 100,000 baht. 

‘Berjaga lebih dari 3 malam akan menjejaskan keupayaan mental. Ia dipanggil penyimpangan emosi di mana menyebabkan seseorang amat keliru dan mula meracau kemudiannya hilang akal.’

Projek Deep adalah projek rahsia dan tak semua pelajar didedahkan tentang program tersebut melainkan yang datang ke sesi interview bersama Profesor Nichcha (Dujdao Vadhanapakorn). Dekat kantin Jane disapa oleh (Win (Kay Lertsittichai) yang aktif dalam sukan dan enjoy life di kelab malam. Tak ada masalah untuk dia berjaga selama 3 malam berturut dan aktifkan Qratonin sebab tu dia join Deep untuk kumpul duit beli motorsikal idaman. 

Win bagitahu Jane yang influencer Cin (Supanaree Sutavijitvong) dan gamer Peach (Krit Jeerapattananuwong) pun sukarelawan Deep. Dari situ mereka berempat mula berkawan. Masing-masing puas hati dengan ganjaran yang diorang dapat dan setuju untuk teruskan Level 2 dengan jumlah ganjaran 500,000 baht. Makin naik level mestilah makin mencabar jadi kewarasan mereka berempat diuji di peringkat ni bila emosi mula terganggu dan penat. 

Penceritaan pada first half agak menarik dengan keterujaan peserta Deep tapi program yang dijalankan macam tak konsisten sebab Level 1 berterusan ke Level 2 tapi Level 3 bermula selepas peserta tidur beberapa hari. 

Karakter Professor Nichcha pun mengelirukan juga bila Jane boleh termakan dengan kata-kata dia untuk join program Deep sedangkan boleh je professor tu tolong Jane dengan bayarkan sewa rumah dia kalau betul dia sayangkan pelajar dia. Sama la juga dengan June (Warisara Jitpreedasakul) yang meradang nak tolong Jane dengan join program Deep walhal dia boleh je tolong dengan cara lain. Tolong Jane meniaga misalnya daripada melepak dengan kawan-kawan sampai lewat malam. 

Elemen drama yang dimasukkan cuma untuk mengembalikan 4 watak utama kepada program Deep tanpa alasan yang kuat. Mungkin kuat pada Win sebab dia suka dengan Jane tapi apa alasan Peach dan Cin sedangkan nyawa menjadi taruhan? Nak kata curious pun tak juga sebab masing-masing dah sedia maklum tentang bahaya program Deep ni. 

Masa scene Win ajak Jane pergi konsert Ed Sheeran tu agak merepek lah sebab terganggu latar masa yang dipaparkan dalam penceritaan sebab dalam scene Cin menyembang dengan Peach tu diorang dah mention pasal Covid-19. Bila masukkan pandemik global macam ni memang senang lah audience nak nampak yang penulis tak beri perhatian pada details penceritaan. Sengaja dipetik untuk menghidupkan elemen komedi tapi gagal. 

Watak sampingan yang wujud dalam movie ni pun agak lemah pada lakonan terutamanya watak Dr. Hans Miller, ketua program Deep. Ironi lah bila dia pergi audition lakonan tapi dia yang paling kaku dengan emosi yang tak disalurkan dengan baik mengikut kesesuaian senario dan mood dalam babak tu. Ada part bila dia nak wujudkan suasana yang seram dan mengerikan pada watak Jane juga June tapi kedengaran kartun. 

Kekuatan movie Deep terbitan Transformation Films ni mungkin terletak pada visual dan lakonan Kay Lertsittichai yang mempunyai lengkungan emosi dan perkembangan watak yang berbeza pada first dan second half. Konflik keluarga yang dialami pun menguatkan lagi karakter Win cuma sayangnya emosi tu tak digunakan pada klimaks ataupun sub-plot yang lain. 

Movie Deep ni lebih kurang sama lah feels dia dengan Ghost Lab (2021) bila projek fiksyen yang tak membantu umat manusia pun bila kita dah sedia maklum tentang akibat dan tahap bahayanya. Mungkin menarik kalau 4 sekawan ni ada cheat code untuk elakkan Delirium. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.8, 10. Personal Thought +0 = 5.6/10

7 comments

  1. macam tak minat nak tgk... sbb tak minat cerita sains fiksyen

    ReplyDelete
  2. sains fiksyen memang mama suka almaklumlah budak sains dulu haha

    ReplyDelete
  3. mungkin filem ni boleh buka mood sy tgk filem2 thai yg lain😊

    ReplyDelete
  4. Tak tengok lagi movie ni. Mungkin sebab kurang suka tengok sains fiksyen kot.

    ReplyDelete
  5. Tengok tak sampai 15 minit, mengantuk ya amat hahaha. Sudahnya tak tengok tengok dahhh

    ReplyDelete
  6. cerita ni pada akak slow! akak sempat ngantuk! aduhai...
    but ada la benda yg nak disampaikan. ok ok la.
    tak la rugi sgt menontonnya :)
    happy ending. mereka dpt apa yg mereka nakkan.

    ReplyDelete
  7. nak tengok sebab minat pelakon kayavine!! thank you buat review :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.