Movie Review | Ghost Lab

Saturday 29 May 2021

Director : Paween Purijitpanya

Writer : Vasudhorn Piyaromna, Paween Purijitpanya, Tossaphon Riantong

Cast : Thanapob Leeratanakachorn, Paris Intarakomalyasut, Nuttanicha Dungwattanawanich

Production Company : GDH 559

Distributor : Netflix

Genre : Horror / Drama

Running Time : 117 minutes

Release Date : 26 May 2021

Trailer :


Di bawah terbitan Netflix Originals, Ghost Lab mengisahkan tentang kajian eksperimen hasil kerjasama antara Dr. Wee (Thanapob Leeratanakachorn) dan Dr. Gla (Paris Intarakomalyasut). Projek Aurora adalah permulaan kajian Dr. Gla yang mencari penjelasan saintifik mengenai hantu yang masih belum dapat dibuktikan melalui teori para saintis walhal ianya sering diperkatakan dari zaman ke zaman. 

Bukan setakat tengok gambar, video dan temubual beberapa responden mengenai alam mistik, malah dia sendiri pernah pergi ke beberapa tempat seperti gudang terbiar, kubur, Suicide Forest di Jepun dan lain-lain untuk merasai sendiri pengalamn berjumpa dengan hantu. Malangnya semua hasil dia sia-sia. Dr. Gla percaya pada kewujudan hantu sebab dia pernah berjumpa dengan roh ayah dia (Prem Fakseemuang) semasa kecil. 

Berbeza pula dengan Dr. Wee yang tak pernah percaya pada makhluk halus tapi tak bermakna dia berani dengan semua pranks yang Dr. Gla buat untuk takutkan dia. Satu hari masa diorang berdua beli makanan di mesin gedegang, roh mangsa kebakaran muncul betul-betul di hadapan mereka berdua. Dari situ Dr. Wee join kajian eksperimen Dr. Gla dan kemukakan beberapa teori atau method baru untuk berjumpa dengan hantu. 

Lepas kematian ibu Dr. Wee, dia decide untuk bunuh diri dan stage kematian dia menggunakan alasan kemurungan supaya mereka berdua tahu apa yang jadi selepas kematian berlaku. Kenapa ada roh yang datang balik tanpa sebab yang kukuh. Disebabkan Dr. Wee tak mampu nak tembak diri dia, Dr. Gla ambil keputusan untuk bunuh diri. 

Kalau ikutkan dari poster dan flow cerita pada first half movie, Ghost Lab terarah pada elemen horror comedy kemudiannya momentum berubah kepada horror drama and that’s when it became flat. Keputusan Dr. Gla untuk jadi bahan eksperimen tu tak boleh diterima akal sebab dia  top student yang akan jadi doktor pakar bedah, ada tunang (Nuttanicha Dungwattanawanich) dan keluarga yang sayang dengan dia. 

Tak faham jugak dengan keputusan Dr. Wee sedangkan mak dia dah larang supaya jangan teruskan eksperimen tu. Curious dengan pesanan terakhir tu tapi tak dikembangkan langsung dan kedua-dua watak masih lagi teruskan dengan method yang lebih berbahaya. Kenapa? Apa pentingnya eksperimen ni untuk bantu pembangunan masyarakat kalau pesanan akhir bila dapat berjumpa pun diendahkan saja? 

Macam mana both of them boleh terfikir untuk obses dengan makhluk halus sedangkan kerjaya diorang dah ambil masa yang banyak untuk fokus. Penulis tekankan pada watak Dr. Wee supaya cross the line tapi penulis sendiri tak berani untuk betul-betul keluar dari template cliché movie seram yang lain. Penceritaan second half pun jadi bercanggah dengan plot pada first half sampaikan tertanya adakah kematian Dr. Gla tu sia-sia? 

Visual dalam movie Ghost Lab nampak cantik dengan sinematografi yang berlatarkan awan dan langit senja. Malangnya kemunculan hantu menggunakan CGI dan background sound yang kelakar. BGM untuk beberapa scene nampak try hard sangat untuk masukkan elemen seram dan saspen. Lakonan Thanapob Leeratanakachorn dan Paris Intarakomalyasut tu not bad lah walaupun beberapa scene yang memerlukan emosi tak dilakonkan dengan baik. Screenplay quite mehhh. 

Overall movie Ghost Lab come up dengan idea yang menarik tapi gagal kembangkan dan olah penceritaan untuk jadi naskhah yang bagus sama ada dari aspek hiburan ataupun medium pengajaran kepada masyarakat. I guess movie Flatliners lagi menarik dengan konsep dan mesej antara hidup dan kematian. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 4.4/10

3 comments

  1. filem ke ingatkan drama.. nanti nak tengok sebab suka hero dia tu..hahahaha

    ReplyDelete
  2. Jalan2 singgah baca review movie kejap.

    ReplyDelete
  3. Mula-mula tengok poster, tertarik gak nak tengok.. Sekali lepas baca review Farhana, terus give up.. hahaha.. Ada hantu bagai pula.. lain kalilah..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.