Drama Review | The Big Bang Theory Season 11

Sunday 30 May 2021

Director : Mark Cendrowski

Writer : Chuck Lorre, Bill Prady

Cast :  Johnny Galecki, Jim Parsons, Kaley Cuoco, Simon Helberg, Kunal Nayyar, Mayim Bialik, Melissa Rauch, Kevin Sussman, John Ross Bowie, Brian Posehn, Laurie Metcalf, Sara Gilbert, Brian George, Alice Amter, Michael Trucco, Christine Baranski, Kate Micucci, Brian Thomas Smith

Genre : Sitcom

Running Episodes : 24 episodes

Release Date : 25 September 2017 – 10 May 2018

Production Company : CBS

Distributor : Netflix

Trailer :


Episod 1 untuk season 11 The Big Bang Theory ni dah diberikan kejutan bila Sheldon Cooper (Jim Parsons) ambil flight untuk pergi ke Princeton, New Jersey untuk melamar  Amy (Mayim Bialik). Kira dah boleh agak lah yang season ni akan focus lebih terhadap pasangan ni sebab diorang nak kahwin. Dah boleh agak macam mana serabutnya Amy nanti bila nak berbincang pasal majlis perkahwinan diorang. 

Masa Sheldon cakap ada lagi sorang dia kena bagitahu pasal lamaran tu dan mintak restu, ingatkan dia nak bagitahu family dia ataupun family Amy, rupanya dia mintak restu dengan Stephen Hawking lol this man. Sitcom ni dah mula berubah dari lawak orang bujang kepada lawak married adults. Walaupun Raj single, dia tetap ada komitmen kepada Cinnamon dan Halley. 

Dalam episod 2 - "The Retraction Reaction", Leonard (Johnny Galecki) tanpa sengaja mengaku dekat radio stesen yang fizik sebenarnya dah mati. Pendapat dia mempengaruhi pendapat Sheldon kemudiannya Howard Wolowitz (Simon Helberg)  dan Raj Koothrapalli (Kunal Nayyar). Murung semua orang disebabkan pendapat Leonard. Dah la projek diorang dah kena rampas dengan Air Force. Scene diorang pergi kubur Richard Feynman tu kelakar and at the same time, inspiring. 

Dalam season 11 ni Howard dengan Raj bergaduh lepas 11 tahun berkawan rapat sepanjang sitcom ni bersiaran. Friendship diorang rapat sangat sampai Bernadette (Melissa Rauch) pun anggap suami dia bercinta dengan Raj. Punca diorang bergaduh bila Howard suka sangat mengusik dan merendahkan Raj sampai dia rasa tak confident untuk pergi jauh. Bila ayah Raj, Dr. V. M. Koothrappali (Brian George) pointed out benda tu baru dia nampak masalahnya dekat mana. 

‘Standing up to him was hard but it made me realize that I can do anything and yeah, it’s a little sad but you know, life is all about…’ – Raj 

Nasib baik director dan penulis bagi peluang kepada watak Raj untuk berkembang dalam kerjaya dia dan ubah penampilan diri walaupun tak sepenuhnya. Dalam season 10 Raj merajuk bila kawan-kawan dia tak mention pasal perubahan dan achievements dia tapi dalam season ni Raj diberikan perhatian. But still kecewa betul bila relationship dia gagal lagi. 

Season lepas Will Wheaton tak ada langsung sepanjang tayangan tapi dalam season ni dia buat kemunculan untuk program Professor Proton lepas Arthur Dr. Arthur Jeffries (Bob Newhart) meninggal. Setiap kali muncul mesti akan bergaduh dengan Sheldon. Kali ni sebab Will yang dapat watak Professor Proton sedangkan Sheldon dah minta tips lakonan dari Penny (Kaley Cuoco) dan ada youtube channel sendiri – Fun With Flags. 

Selain Will Wheaton dan Stephen Hawking, season 11 agak menarik lah sebab ada cameo dari Bill Gates dalam episod 18 - "The Gates Excitation" dan beberapa selebriti ataupun saintis terkenal di US. Dalam season ni juga fans dapat tengok abang sulung Sheldon, George Cooper (Jerry O'Connell) yang dah lama terasa hati sebab perangai adik genius dia tu. Disebabkan Mary (Laurie Metcalf) dah letak syarat yang dia akan pergi ke wedding Sheldon kalau George ada, maka terpaksa lah sheldon berjumpa dan berbaik balik dengan abang dia. 

‘Leonard, you know how I got the money to open up my first store? I busted my ass for it. All the extra money we had, had to go to Sheldon so he could go to college and he could go study in Germany. And you know what he’s never said to me? Thank you.’ – George Cooper

Dekat episod 24 paling berdebar nak tengok sebab Sheldon dengan amy akan berkahwin. Suka sangat tengok wedding dress Amy, cantik sangat even gaunt u banyak layer dan kembang. Makeup Amy pun simple dan cantik. Nasib baik lah Amy dengan Sheldon decide untuk invite semua orang, tak macam wedding Howard-Bernadette dengan Leonard-Penny. Happy sangat tengok season ni tapi cuak jugak sebab dah nak habis dah. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.7/10

2 comments

  1. Memang seronok tengok movie dan drama. Boleh bersambung sambung sehari suntuk.

    ReplyDelete
  2. Terbaiklah Farhana mampu layan sampai seasons 11.. Kalau Kak Sha, seasons 1 pun dah give up.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.