Movie Review | I Know What You Did Last Raya

Wednesday 12 May 2021

Pengarah :  Prof. Madya Dato' A. Razak Mohaideen

Penulis Skrip :  Wan Aida Wan Yahya

Pelakon : Erra Fazira, Waheeda, Azlee Jaafar, Lan Pet Pet, Zamarul Hisham, Khatijah Tan, Ebby Yus, Piee

Syarikat Produksi : Grand Brilliance

Pengedar :  Netflix

Genre : Komedi / Seram

Durasi Tayangan : 91 minit

Tarikh Tayangan : 14 November 2004

Trailer :

Happy betul dapat tengok movie best under terbitan Grand Brilliance arahan Prof. Madya Dato' A. Razak Mohaideen ni sebab movie I Know What You Did Last Raya famous sangat masa zaman awal millennium dulu. Zaman ni Waheeda tengah famous dengan lagu Wassini dan dapat banyak contract berlakon dengan Prof. 

Kisah parodi dari movie US, I Know What You Did Last Summer (1997) bermula dengan 5 sekawan pulang ke kampung pada malam raya. Dalam perjalanan tu Lan (Lan Pet Pet) terlanggar kambing dan tuan empunya (Ebby Yus) kambing jugak. Disebabkan panik, takut dan Lan taknak reputasi sebagai golfer terkenal rosak di mata media, Yassir (Zamarul Hisham) ajak mereka semua alih kambing ke tepi jalan dan teruskan perjalanan sebab kedua-dua makhluk tak cedera pun. 

Sampai je dekat kampung, masing-masing berjanji untuk tak buka mulut tentang rahsia mereka dalam perjalanan tadi. Tapi gangguan demi gangguan berlaku pada mereka semua sampai Yassir, Lan, Mira (Erra Fazira) dan Shahida (Waheeda) ambil keputusan untuk pulang ke bandar malam raya kedua. Yassir paling cuak sekali sebab dia nampak depan mata kambing dan tuannya dalam perjalanan balik dari masjid. 

Fazzly (Azlee Senario) tak nak ikut mereka berempat sebab dia ada cuti lagi seminggu sedangkan mereka yang lain ada urusan kerja yang perlu diselesaikan. Dalam perjalanan balik ke bandar, kereta Lan rosak sebab paip bocor. Lan syak mereka semua disabotaj oleh orang yang sama dan orang tersebut tahu tentang rahsia mereka. Siapa orang tersebut, kena la tengok movie ni dekat Netflix. 

Walaupun movie yang bertemakan raya ni adalah parodi kepada movie slasher tapi dalam movie I Know What You Did Last Raya tak ada pembunuhan atau cubaan membunuh pun. Sebab tu movie ni boleh jadi tontonan keluarga pada Hari Raya secara santai. Bab komedi tu mungkin ada percanggahan lah sebab lawak dalam movie ni adalah lawak yang trending masa zaman tu. Macam setiap watak akan ulang balik perkataan dengan mimik muka. Kalau sekarang tengah in dengan lawak pickupline, tapi zaman 2004 dulu lawak yang macam dalam movie ni lah yang menghiburkan. Mungkin generasi Z tengok tak boleh nak layan tapi kalau untuk Gen X atau Y, movie ni mengimbau kenangan. 

Zamarul Hisham kemain handsome masa muda dulu tapi dalam movie ni watak dan screentime dia agak terhad sebab Lan Pet Pet lagi famous dengan bakat dia ajuk suara. Scene dia sergah kawan-kawan dia dengan suara kambing tu memang mengekek lah. Chemistry dia dengan Waheeda pun menjadi. Since Waheeda talent di bawah Grand Brilliance, watak dia sentiasa menjadi tumpuan. Di awal movie pun dia dah menyanyi lagu Panggilan dekat fashion show Raya.

 

Kelakar tengok flashback sebab ada Aedy Ashraff dengan Eric Fuzi lakonkan watak Fazzly dan Lan masa kecil dulu. Supporting cast macam Khatijah Tan, Piee, Dynas Mokhtar pun deliver watak dengan baik di samping pelakon utama. Bila tengok balik jarak rumah dengan kereta diorang rosak tu tak la jauh mana pun. Scene tuan kambing dekat dalam terowong bawah dengan jarak dekat kereta Lan tu pun tak jauh mana. Tapi persoalannya betul ke yang tu tuan kambing ataupun orang yang rakam? 

Tak tahu lah Prof. Madya Dato' A. Razak Mohaideen sebenarnya perasan ke tak yang pelakon dia tersalah skrip dekat first half movie. Scene Mira marah diorang semua tengah tidur tu dia kata apa nak jadi dah buka puasa pun tidur lagi padahal belum berbuka. Scene Lan bagitau diorang yang hari tu hari last Raya padahal last puasa sepatutnya. 

Since movie I Know What You Did Last Raya ni diterbitkan pada tahun 2004, visual dia tak lah sharp sangat walaupun ditayangkan di Netflix. Tapi okay lah, masih lagi boleh dilayan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 9/10

2 comments

  1. classic nyeee citer ni hehe.. time raya mesti da ada aim dedulu nk tengok citer apa bersusun kt tv3 hehe.. oh my 2004.. i was just 14 hehe..

    ReplyDelete
  2. Kambing siapa yang kena langgar sebenarnya? Siapa yang rakam🙃?

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.