Drama Review | The Big Bang Theory Season 9

Friday 14 May 2021

 

Director : Mark Cendrowski

Writer : Chuck Lorre, Bill Prady

Cast :  Johnny Galecki, Jim Parsons, Kaley Cuoco, Simon Helberg, Kunal Nayyar, Mayim Bialik, Melissa Rauch, Kevin Sussman, Carol Ann Susi,  John Ross Bowie, Brian Posehn, Sara Gilbert, Brian George, Alice Amter, Michael Trucco, Christine Baranski, Kate Micucci, Brian Thomas Smith, Stephen Hawking, Alessandra Torresani, Elon Musk

Genre : Sitcom

Running Episodes : 24 episodes

Release Date : September 21, 2015 – May 12, 2016

Production Company : CBS

Distributor : Netflix

Trailer :

Season 9 ni awal-awal lagi dah bagi kebahagiaan kepada peminat Leonard (Johnny Galecki) dan Penny (Kaley Cuoco) even trailer pun adalah jemputan kahwin dari mereka berdua. Lepas 8 tahun bersiaran finally pasangan ni berkahwin jugak walaupun on and off dalam beberapa season. 

‘Penny we are made from particles that have existed since the moment the universe began. I like to think those atoms traveled 14 billion years through time and space to create us, so that we could be together and make each other whole.’ – Leonard’s wedding vow

Dalam season 8 Sheldon Cooper (Jim Parsons) lari bila Amy (Mayim Bialik) suggest untuk tinggal bersama since Leonard dengan Penny akan berkahwin. Penat dengan kerenah Sheldon bila Amy terpaksa tunggu 8 tahun untuk Sheldon buka hati dan terima dia dalam hidup, Amy decide untuk keluar sekejap dari relationship tu. Of course Sheldon tak terima keputusan tu dengan hati terbuka dan buat kawan-kawan dia pilih sama ada masuk team dia atau berpihak pada Amy. 

Dalam episod 7 – "The Spock Resonance", Leonard dengan Penny dapat tahu yang Sheldon nak propose Amy sebab dia simpan cincin pusaka nenek dia. Sebab tu lah dia sedih sangat Amy minta masa untuk fikir balik tentang hubungan diorang. Dalam episod 8 - "The Mystery Date Observation", Amy dah move on dan bercinta dengan ahli fizik dari UK. 

Tak ambil masa yang lama pun untuk Sheldon sedar yang Amy merupakan orang yang penting dalam hidup dia macam sebelum ni dalam episod 3 Season 4 – The Zazzy Substitution. Dalam episod 10 - "The Earworm Reverberation", Sheldon try untuk ingat balik apa melodi yang stuck dalam kepala dia sampai mengganggu kerja seharian. Leonard cuba bantu tapi tak berhasil. Rupanya lagu Darlin’ dari The Beach Boys. Lirik dia sweet sangat.

 

Lepas kematian Mrs Wolowitz (Carol Ann Susi), Howard Wolowitz (Simon Helberg) dapat berita yang Bernadette (Melissa Rauch) mengandung. Pelik jugak lah kenapa penulis buat watak Howard jadi takut dan panik bila dapat tahu pasal tu sedangkan dalam Season 5 dia jugak yang yakinkan Bernadette bila isteri dia buat keputusan untuk taknak ada anak. Tiba-tiba dalam Season 9 ni situasi terbalik pulak.  

Relationship Raj (Kunal Nayyar) dengan Emily Sweeney (Laura Spencer) makin kuat tapi bila I expect both of them will last, penulis masukkan watak Claire (Alessandra Torresani) untuk kacau Raj. Tak faham jugak kenapa watak Raj nak jadi tamak bila dah jumpa girlfriend yang serasi dengan dia. Dari awal season lagi dah diperkenalkan Raj sebagai seorang yang romantik dan penyayang. Tambah pula dia suka layan movie romantic yang famous di US. In real situation, lain pulak jadinya. 

Dalam season lepas, Leonard Nimoy meninggal da nada episod khas untuk tribute kepada pelakon terkenal tersebut. Dalam episod 7 -"The Spock Resonance", Will Wheaton bawa Adam Nemoy berjumpa dengan Sheldon untuk rancangan dokumentari mengenai ayah dia. Menjerit tengok episod 9 -   "The Platonic Permutation" sebab Elon Musk buat cameo bila Howard, Raj, Bernadette dengan Emily jadi sukarelawan untuk NGO. Kalau jadi Howard memang gagap jugak lah bila tengok Elon Musk cuci pinggan sama-sama dekat sebelah. Fuhhh ketaq lutut!

Dalam season ni sekali lagi director letak watak yang jarang ada scene bersama macam Bernadette dengan Sheldon dan Amy bersama Howard spend time together. Amy dengan Howard balik ke fasa awkward just like dalam season 7. Interesting take on Bernadette and Sheldon bila dia bagitahu kenapa dia suka sangat dengan keretapi. Bernadette yang garang mula jadi lembut sebab pregnancy dan Sheldon pula mula terbuka untuk isi kehilangan Amy dalam hidup dia. 

Happy tengok bila Sheldon mula berkawan baik dengan Howard dan Bernadette. Season-season sebelum ni pun penulis buat beberapa episod khas supaya Sheldon dengan Howard spend time together. Dalam episod 18 - "The Application Deterioration" paling sweet bila Sheldon letak 25% profit dalam tabung pendidikan anak Bernadette dengan Howard.

'Oh I've always valued education over money. And the very fact you needed a written guarantee of respect made me realize how dismissive I've been of your contributions. And I just hope this scholarship can rescue your child from the subpar education and meenial life of an engineer.' - Sheldon Cooper

Dah 9 season baru I perasan yang diorang tak pernah makan pun makanan diorang. Ada la beberapa scene bila Penny makan batang saderi atau buah. Tapi main dish dekat cafeteria ataupun dinner night bukannya bersentuh pun. Diorang just makan sikit lepastu dah berubah ke scene lain. Kunal dengan Kaley bagitahu semua makanan tu betul-betul ada masa diorang shooting tapi tak sempat pun nak makan. Kadang tu Kaley makan je betul-betul sebab dia lapar sangat. I know how you feel Kaley.. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.6/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.