Movie Review | 99 Songs

Saturday 29 May 2021

 

Director : Vishwesh Krishnamoorthy

Writer : Vishwesh Krishnamoorthy, Hussain Dalal (dialogue), A. R. Rahman

Cast : Ehan Bhat, Edilsy Vargas, Tenzin Dalha, Lisa Ray, Manisha Koirala, Warina Hussain

Production Company : Ideal Entertainment, YM Movies

Distributor : Jio Studios, Netflix

Genre : Musical / Romance

Running Time : 129 minutes

Release Date : 9 October 2019 (Busan), 16 April 2021 (India)

Trailer :


Movie 99 Songs antara yang mencuri tumpuan pada tahun 2019 sebab music maestro Bollywood, A.R. Rahman tulis skrip movie yang bertemakan percintaan dua darjat. Asalnya movie ni akan diterbitkan oleh Eros Enternational tapi bila production house tu tarik diri, A.R.Rahman join sebagai produser dengan syarikat YM Movies milik dia. 

99 Songs mengisahkan tentang Jai (Ehan Bhat) yang fokus pada musik dan kekasih dia, Sophie (Edilsy Vargas). Bila nama Jai mula dikenali setelah beberapa lagu yang dilancarkan, Sanjay Singhania (Ranjit Barot) nak bekerjasama untuk AI project dalam industri musik. Tapi Jai tak nak kekayaan dan popularity sebaliknya cipta lagu dengan jiwa dan penuh makna selain hidup bahagia bersama dengan Sophie. 

Bukan jawapan macam tu yang Sanjay nak dengar sebab dia besarkan Sophie dalam kemewahan dan dia nak Jai bagi keselesaan dan kemewahan yang sama. Dia tetapkan syarat supaya Jai cipta 100 lagu untuk kembali bersama dengan Sophie. Sebab tu Polo (Tenzin Dalha) ajak Jai tinggal sementara di Shilong, kampung halaman dia yang menjadi tempat untuk para pemuzik berkarya. 

Tak ada masalah langsung untuk Jai cipta berpuluh lagu untuk balik kepada Sophie tapi satu hari dia kekeringan idea. Masa tu lah dia berjumpa dengan Sheela (Lisa Ray), penyanyi Jaaz terkenal di Shilong. Bukan sahaja susuk tubuh yang seksi malah suara dia juga menjadi igauan ramai di sana. Bila Jai diupah sebagai pianist dalam team Sheela, mereka berdua semakin rapat sehingga mengabaikan perhatian terhadap Sophie. Berjaya ke tak Jai siapkan 100 buah lagu tu kena tengok sendiri lah dekat Netflix. 

Kalau tengok pada tajuk movie dengan jalan cerita pada first half dan scene Manisha Koirala bersama Jai, dah boleh agak yang movie ni tak ada happy ending. Dia perlu siapkan 100 buah lagu tapi tajuk movie 99 Songs so faham sendiri lah kan. Tone dalam movie ni pun agak dark dan melankolik especially second half. Flashback pun tonjolkan kehidupan Jai sejak kecil yang hidup bersama ayah yang baran. Banyak kali dia dilarang untuk bermain muzik tapi takdir hidup bawa dia ke arah tu. 

Selain menjadi penulis skrip dan producer, A.R. Rahman juga adalah komposer musik untuk 99 Songs yang mana I rasa memang sepatutnya lah begitu. Malangnya sentuhan musik tak berapa menyentuh jiwa seperti karya-karya dia sebelum ni. Tak tahu lah sama ada dia tak jumpa chemistry dengan Ehan Bhat untuk deliver lagu dengan emosi yang sesuai ataupun kerana jalan cerita yang tak sarat dengan perasaan. Mungkin juga sebab A.R. Rahman dah letak expectation yang tinggi dalam movie bila dia letak impian Jai untuk cipta satu lagu yang mampu ubah dunia. 

Kedua-dua pelakon utama adalah pelakon baru tapi cuma Ehan Bhat yang menyerlah sebagai leading actor. Mungkin sebab dia dapat screentime yang banyak untuk portray emotion dan self-exploration. Instead of kisah percintaan bersama Sophie, suka tengok scene dia realize yang hidup dia lebih luas dari apa yang dia sangka. Dia boleh reach dan inspire ramai orang dengan musik dia. Chemistry dia dengan Edilsy Vargas nampak canggung. Suka lagi tengok chemistry antara Jai dengan Shila bila dinamik mereka berdua menghasilkan musik yang bertenaga dan mengujakan.

Intensity tak berapa kuat macam chemistry Ranbir Kapoor dengan Nargis Fakhri dalam movie Rockstar. For me, belum ada lagi movie self-exploration yang berkaitan dengan musik boleh tandingi Rockstar. Mungkin juga kerana angst dan emotion yang dipersembahkan oleh Ranbir ataupun mungkin juga kerana jalan cerita yang dikarang oleh Imtiaz Ali diinspirasikan oleh kehidupan sebenar kawan baik dia sendiri.  

Tapi tak bermakna movie 99 Songs ni tak syok langsung nak tengok sebab sinematografi oleh Tanay Satam dan James Cowley menghidupkan screenplay lantas mencetuskan beberapa seni visual yang menarik menggunakan teknik dan shot yang menarik. Keindahan Shilong juga dipaparkan dengan cemerlang baik dari panorama alam mahupun seni kebudayaan masyarakat di sana. 

Mungkin juga 99 Songs akan memberi makna kepada sesetengah orang yang mempunyai perjalanan cerita dan genre musik yang sama macam movie Rockstar ataupun Tamasha diangkat sebagai karya bagus dek kerana sentuhan yang mendalam terhadap audience yang tersendiri. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 6.7/10

2 comments

  1. Movie yang dark dan melankolik.. Menarik..
    Tajuk je dah buat kita tahu mesti sad ending.. yelah syarat 100 tapi tajuk 99..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.