Movie Review | Rann (2010)

Sunday 9 May 2021

Director : Ram Gopal Varma

Writer : Rohit Banawlikar, Aman Singh, Ram Gopal Varma

Cast : Amitabh Bachchan, Ritesh Deshmukh, Paresh Rawal, Sudeep, Monish Behl, Rajat Kapoor, Suchitra Krishnamurthy, Rajpal Yadav, Gul Panag, Neetu Chandra, Simone Singh, Rajkummar Rao, Anuj Tikku

Production Company : Cinergy Pictures, Friday Entertainment Venture, Vistaar Religare Film Fund

Distributor : PVR Pictures, Vistaar Religare Film Fund, Big Bang Films Production, WSG Pictures

Genre : Crime / Political / Thriller

Running Time : 137 minutes

Release Date : 29 January 2010

Trailer :


Nampak dekat Reddit ada topik pasal movie Ram Gopal Varma yang lama banyak yang best dan Rann (Perang) adalah salah satunya. Kebetulan movie ni keluar dekat Amazon Prime Video terus decide nak tengok. Movie Rann bertemakan news channel sebagai medium yang melaporkan apa yang berlaku dalam dan luar negara. Tapi bagaimana kalau news channel berubah kepada mencipta berita untuk kepentingan politik negara? 

Vijay Harshwardhan Malik (Amitabh Bachchan) merupakan CEO kepada India 24x7 selama 30 tahun dan menjaga reputasi beliau sebagai pemberita yang melaporkan kebenaran. Malangnya beberapa sponsors besar seperti Coca-Cola mula tamatkan kontrak sejak TRP mereka jatuh dan kalah dengan idea baru oleh channel Headline24 yang dimiliki oleh bekas pekerja mereka Amrish Kakkar (Monish Behl).

Impian Purab Shastri (Ritesh Deshmukh) tercapai bila dia diterima masuk bekerja di India 24x7 sebab dia minat sangat dengan Vijay Harshwardhan Malik. Tapi idea dan prinsip yang dia pegang bercanggah dengan pendirian Jay Malik (Sudeep) sehingga mencetuskan ketegangan antara mereka berdua. Bila idea yang diusahakan dicuri dan mengalami kerugian sebanyak Rs30 crore, Jay setuju dengan idea abang ipar dia, Naveen (Rajat Kapoor) untuk create news berkenaan terrorism attack yang berlaku. 

Video lakonan ni haruslah menjadi batu loncatan kepada Mohan Pandey (Paresh Rawal) yang dah lama mengimpikan jawatan Perdana Menteri. Dia bayar Rs130 crore kepada Jay Malik dan India 24x7 dah jadi medium PR kepada aktiviti politik. Purab pula menyiasat siapa sebenarnya Khanna (Anuj Tikku) dan kebenaran di sebalik video yang dipaparkan. 

Walaupun cerita ni ada banyak watak yang terlibat tapi tak susah pun untuk kenal mereka semua sebab masing-masing ada kekuatan karakter dalam permainan politik kotor yang berlaku. Untuk tahun 2010 mungkin plot ni kelihatan baru tapi bila tengok pada tahun 2021, dah boleh nampak sebab masa dalam kes Sushant Singh Rajput pun news channel Aaj Tak News dengan India Today diarahkan untuk membuat permohonan maaf secara terbuka sebab manipulasi keadaan dan menipu supaya dapat tambah TRP dan tarik brand besar. 

Since movie ni shoot dengan bajet rendah dan banyak production house yang labur so boleh faham la bila visual dia tak cantik mana. Kebanyakan scene guna satu camera je so banyak close up shots dan raw videos. Music album movie Rann yang digubah oleh komposer Dharam-Sandeep dengan lirik yang ditulis oleh Vayu menggambarkan situasi yang berlaku. 

‘Now every street is loudly proclaiming all leaders are robbers and people have been cheated.’

Jarang dapat tengok Riteish berlakon dengan watak serius sebab dia debut dalam movie kelakar then continue dengan watak-watak dan movie genre comedy. Bila dia berlakon watak Purab ni nampak dia serius dan menakutkan especially scene masa dia pergi interview Mohan Pandey. Nampak tegang sangat scene tu. RGV minat dengan lakonan Paresh Rawal dalam watak serious sebab tu dia minta Paresh lakonkan watak ahli politik yang licik. Sama juga dengan Manish Behl yang menyerlah dengan watak licik dia. It just like he was born with it. 

Pertama kali tengok Sudeep sebab dia rupanya pelakon Kannada dan debut di Bollywood pada tahun 2008. Bila tengok gaya dia ada mirip gaya Arjun Rampal. Mungkin dia cuba belajar dari watak Arjun dalam movie Om Shanti Om (2008) sebab lenggok dan lagak dia sama. Rajpal Yadav pula kelakar setiap kali muncul. Dalam movie ni ada cameo dari Rajkummar Rao tapi dekat credit scene tak ada nama dia. Tahun 2012 baru dia debut dalam movie Shahid sampai menang National Award. 

Movie ni mungkin bukan pilihan ramai sebab membincangkan isu politik dan konspirasi media. Kebanyakan scene dia lebih kepada beberapa watak berbicara tentang strategi untuk naik atas. Watak yang berpegang pada kejujuran berbicara tentang prinsip mereka setiap kali konflik terjadi. Tapi yang menjadikan movie ni menarik selain dari lakonan dan sutradara yang bagus, dialog juga kekuatan pada genre drama. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.