Movie Review | Mumbai Saga

Sunday 9 May 2021

Director : Sanjay Gupta

Writer : Sanjay Gupta, Vaibhav Vishal

Cast : John Abraham, Emraan Hashmi, Sunil Shetty, Kajal Aggarwal, Rohit Roy, Anjana Sukhani, Mahesh Manjrekar, Prateik Babbar, Samir Soni, Amole Gupte, Gulshan Grover

Production Company : T-Series, White Feather Films

Distributor : AA Films, Amazon Prime Video

Genre : Crime / Action

Running Time : 128 minutes

Release Date : 19 March 2021

Trailer :


‘The Portuguese named this city Bom Bahia and gave it as a wedding gift to British. It wasn’t their fathers’ property! And British changed its name to Bombay. But now is enough! This city won’t be known by name given by the British. This city is belong to our Goddess Mumba Devi, she’s our Mother. This city will no longer be known as Bombay but as Mumbai!’ - Bhau

Filem Mumbai Saga arahan Sanjay Gupta diadaptasikan dari kisah kehidupan sebenar gangster Amartya Rao Naik a.k.a DK Rao di Mumbai pada era 80-an hingga 90-an. Pada ketika inilah ibu negara India berubah nama dari Bombay kepada Mumbai. 

Bermula dengan penindasan yang berlaku terhadap dia sekeluarga bila geng Gaitonde (Amole Gupte) selalu minta wang perlindungan 2 hari sekali sehinggakan para peniaga sayur di situ tak mempunyai duit simpanan untuk bayar bil keperluan. 

Bagi Amartya (John Abraham) tiada guna pun melawan gangster ni sebab mereka bersekongkol dengan pihak polis bila Seema (Kajal Aggarwal)sering pertikaikan setiap kali mereka semua diserang. Tapi selepas Arjun ditolak jatuh ke rel keretapi, Amartya dah bulat hati untuk lawan Gaitonde dan konco-konco dia. Dari situ dia mula dapat bantuan dari Bhau (Mahesh Manjrekar), ahli politik yang berpengaruh di Mumbai. Musuh Amartya adalah musuh dia juga. 

Muncul watak Khaitaan (Samir Soni) yang ingin menjual kilang perusahaan milik datuk dia yang bakal menghancurkan kehidupan 2,000 orang pekerja. Khaitaan merupakan sekutu Gaitonde yang kemudiannya serang Arjun (Prateik Babbar) ketika dalam perjalanan pulang ke rumah sebaik sahaja tiba dari London. Mendengar berita tersebut buatkan Amartya meradang dan bunuh Khaitaan pada siang hari di kawasan terbuka. 

Pihak polis arahkan Vijay Sarvarkar (Emraan Hashmi) untuk mengetuai operasi untuk menangkap Amartya. Tambah pula habuan yang ditawarkan Sonali Khaitan (Anjana Sukhani) sebanyak Rs100 juta dirasakan sangat berbaloi walaupun berbahaya untuk nyawa mereka. Bhau pula tak masuk campur dalam hal Amartya sebab langgar arahan dia walaupun pihak polis dijaga oleh Bhau. Macam mana Amartya nak survive u kena tengok sendiri lah filem ni. 

Dah lama nak tengok movie ni sejak barisan pelakon diumumkan sebab ada ramai pelakon famous dengan genre action macam John Abraham, Emraan Hashmi, Suniel Shetty, Jackie Shroff, Prateik Babbar dan ramai lagi. Kemudian Jackie Shroff tarik diri dan digantikan dengan Samir Soni but still okay lah sebab watak dia tak ada action scene pun. 

At first ingatkan Sanjay Gupta nak present dalam template crime thriller tapi kecewa tengok trailer sebab lebih kepada masala. Mungkin sebab nak balik modal since audience dekat sana lagi suka dengan masala. Malangnya movie ni flop. Nasib baik ada OTT platform untuk selamatkan. Sanjay Gupta memang terkenal dengan filem bertemakan kehidupan gangster dan multi-cast jadi plot cerita Mumbai Saga dan ending dia dah boleh agak dah sebab selalu layan movie dia. Dalam beberapa scene lakonan John Abraham mirip gaya Sanjay Dutt yang banyak naikkan movie arahan dan penulisan Sanjay Gupta. 

Bila ada dua nama besar dalam satu movie, either dua hero akan sama-sama naik ataupun ada yang tenggelam dengan kehadiran lagi seorang dan Mumbai Saga jatuh dalam kategori kedua bila watak Vijay tenggelam dengan screentime yang terhad juga watak yang tak dikembangkan dengan baik. Walaupun masing-masing diikat dengan tali yang sama tapi pendirian masing-masing berbeza. 

Judging dari poster Mumbai Saga, masa dekat ending tu mengharapkan plot berubah kepada Vijay dan Amartya akan bergabung menentang Bhau sebab position dua watak acukan pistol ke arah bertentangan. Malangnya meleset sama sekali. Nampak tak macam mana poster pengaruhi judgment audience dengan hint yang minimal? 

Watak sampingan yang lain nampak tersia dan lemah macam watak Murali Shankar (Suniel Shetty) yang muncul untuk ajar Amartya dan kawan-kawan dia tanpa dialog yang padu atau meninggalkan impak pada penceritaan. Watak Seema pun macam tak perlu ada. Scene Arjun kena serang tu patutnya dial ah pergi tolong alihkan Arjun tapi beria berlari nak bagitahu Amartya yang jauh dari stesen keretapi. 

Visual dengan tona warna kuning untuk menggambarkan suasana kehidupan di kota Mumbai pada era 80-an agak mengganggu. Walhal banyak je movie yang berlatarkan era tu tak guna filter sephia. VFX asal boleh dan music album serta background music dari Amar Mohile yang mengecewakan.

 

Since movie Mumbai Saga terbitan T-Series dan White Feather Films diadun dalam template masala, ada beberapa stunt clichés dan stunt choreography yang menjengkelkan. Masa tengok trailer dah boleh agak dah tumbuk melayang beberapa kaki jauhnya, seret-menyeret dan lain-lain. Tak seperti stunt choreography dalam movie action thriller yang dilakonkan oleh John seperti Force ataupun Rocky Handsome (2016). Dinamik John dan Emraan pun lesu sehinggakan melemahkan momentum second half movie.

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.2, 3. Audio +0.2, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 3.8/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.