Movie Review | Silam (2018)

Thursday 13 May 2021

Pengarah :  Jose Poernomo

Penulis Skrip :  Lele Laila

Pelakon : Zidane Khalid, Surya Saputra, Wulan Guritno, Nova Eliza, Anna Tairas, Richelle Georgette Skornicki, Dania Michelle, Rasyid Albuqhari, Rafael Putra Ismy  

Syarikat Produksi :  Pichouse Films

Pengedar : MD Pictures, Netflix 

Genre :  Seram

Durasi Tayangan :  80 minit

Tarikh Tayangan : 13 Desember 2018 (Indonesia), 18 Julai 2019 (Malaysia)

Trailer :


Sejak ayahnya, Angga Adityo meninggal dunia, Baskara (Zidane Khalid) sering ke kubur dan mengadu nasib kerana sentiasa dimarahi oleh ibunya, Fina (Nova Eliza). Baskara habiskan masa dengan ke sekolah dan ukir anak patung. Satu hari Baskara terjumpa gambar pakcik kembar dia, Anton Prasetyo (Surya Saputra) yang tinggal di Manggarai, Jakarta Selatan. 

Dia nekad untuk melarikan diri ke sana supaya beban dan kesedihan ibu dia berkurang. Baskara plan untuk pergi ke Manggarai selepas dia balik dari lawatan muzium bersama rakan sekelasnya. Dek kerana perbuatan Baskara yang tertawakan teman sekelas kerana dia tak percaya dengan hantu. Kata kawan baik dia, selepas deria keenam Baskara diaktifkan, dia akan dapat melihat semua makhluk halus di sekelilingnya. 

Di muzium, Baskara dikunci oleh kawan-kawan sekelas kemudiannya terhentak di lantai. Akibat hentakan kuat tersebut, deria keenam Baskara mula aktif dan dia sering diganggu ke mana saja dia pergi. Setibanya di Manggarai, kedatangan Baskara disambut baik oleh keluarga Paman Anton. Baskara boleh tinggal di situ selama mana yang dia suka. 

Tapi setiap malam dia akan diganggu oleh beberapa hantu perempuan yang masuk dari tingkap bilik dia. Kehadiran Irina (Dania Michelle) banyak membantu Baskara melawan ketakutan dan tahu apa sebenarnya yang terjadi dalam rumah tersebut sebab Nenek Irina (Anna Tairas) adalah dukun di kawasan tu. 

Jalan cerita Silam ada misteri yang disimpan sehingga ke hujung cerita dan ending dia lebih kurang sama dengan movie The Conjuring bila roh jahat disimpan di dalam patung seperti Anabelle. Bila dah tengok movie ni baru tahu yang movie Silam adalah spin-off dari Danur franchise. Nasib baik lah spin-off, kalau salah satu installment utama dari franchise Danur, memang kena tengok dari awal sampai habis lah supaya tak ketinggalan mana-mana point. 

Dalam movie ni pun ada scene yang dibiarkan tergantung macam scene Paman Anton sekeluarga bersembunyi dalam bilik ataupun larang si kembar turun ke bawah setiap malam. Siapa budak perempuan yang mengusik Baskara dalam bilik tu dan kenapa ramai hantu perempuan di luar rumah Paman Anton? 

Bila movie seram kebanyakan masanya dalam gelap lah tapi not bad sebab movie ni tak lah terlampau gelap sampai tak nampak apa yang jadi. Cuma VFX dia nampak kartun bila hantu muncul untuk ganggu Baskara. 

Sebagai pameran utama dalam filem seram, Zidane Khalid deliver dengan bagus baik dalam scene emosi ataupun scene dia terpesona dengan kecantikan Irina. Kesian tengok dia kena marah dengan Fina walhal dia dibuli oleh kawan sekelas. Mungkin Fina kemurungan tapi tengok pada harta yang ditinggalkan ayah dia, tak rasa mereka hidup melarat. Entahlah sebab tak diceritakan sangat tentang keluarga mereka ni. Mungkin sebab tu juga movie ni jadi mehhh sebab banyak persoalan yang mengganggu. Mungkin pengarah expect penonton dah baca novel Silam kot. 

Bila plot twist muncul tu macam hmmm mudah sangat ni pengarah dan penulis buat cerita. Rasa terkejut pun tak muncul sebab dah boleh agak dah kenapa Baskara mengalami gangguan macam tu dan kenapa keluarga Paman Anton berperangai macam tu. Mungkin pengarah cuma nak banyakkan filem di bawah Danur Universe sebab perangai produser Manoj Punjabi ni suka release movie banyak-banyak walaupun jalan cerita teruk. Entah KPI apa dia nak kejar entah. I harap dia happy lah. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.3 = 4.8/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.