Drama Review | The Big Bang Theory Season 12

Sunday 30 May 2021

 

Director : Mark Cendrowski

Writer : Chuck Lorre, Bill Prady

Cast :  Johnny Galecki, Jim Parsons, Kaley Cuoco, Simon Helberg, Kunal Nayyar, Mayim Bialik, Melissa Rauch, Kevin Sussman, John Ross Bowie, Brian Posehn, Sara Gilbert, Brian George, Alice Amter, Michael Trucco, Christine Baranski, Kate Micucci, Brian Thomas Smith, Sean Astin, Kal Penn, Lauren Lapkus, Rati Gupta, Lindsey Kraft

Genre : Sitcom

Running Episodes : 24 episodes

Release Date : 24 September 2018 – 16 May 2019

Production Company : CBS

Distributor : Netflix

Trailer :


Lepas tercetusnya teori super asymmetry dari Sheldon Cooper (Jim Parsons) dan Amy (Mayim Bialik)masa majlis perkahwinan diorang dalam season 11, diorang berdua teruskan kajian tersebut dalam season 12. Hasil dari kajian mereka berdua menjadi formula penyelesaian kepada dua orang ahli fizik yang hampir kemurungan dalam bidang masing-masing - Dr. Greg Pemberton (Sean Astin) dan Dr. Kevin Campbell (Kal Penn). 

Disebabkan perkara tersebut, nama Sheldon dan Amy tercalon dalam senarai penerima anugerah prestij Nobel. Malangnya disebabkan penemuan super asymmetry tu dibuktikan oleh Dr. Greg dan Dr. Kevin, mereka terpaksa berkongsi anugerah tersebut. Tapi hanya 3 nama sahaja yang boleh terima satu anugerah Nobel. Masing-masing taknak mengalah sehingga lah Dr. Barry Kripke (John Ross Bowie) datang dengan dokumen sulit. 

Tak tahu lah pengarah sengaja simpan idea untuk kenakan Sheldon ataupun tiba-tiba dapat idea sebab dah episod terakhir. Scene Howard Wolowitz (Simon Helberg)  tiru gaya Sheldon dalam episod 6 "The Imitation Perturbation" tu lawak gila. Tak berhenti gelak sampai Sheldon dengan Amy pun balas dengan benda yang sama. Amy memang jenis tak chill langsung padahal dia pun tahu Sheldon sejenis narsistik dan pentingkan diri. Sebelum ni dalam Season 7 dia dah potong mood bila cerita tentang kebaikan Sheldon padahal tak ada kaitan pun. 

Bila dah semua watak ada pasangan masing-masing, Raj (Kunal Nayyar) mula stress dan murung sebab semua kawan dia dah berkahwin. Even Stuart (Kevin Sussman) pun dah berjumpa dengan Denise (Lauren Lapkus) yang minat komik macam dia. So Raj minta ayah dia carikan perempuan untuk jadi calon isteri dalam episod 3 - "The Procreation Calculation”. Since Raj desperate untuk berkahwin, memang dia mudah sangat jatuh cinta dengan Anu (Rati Gupta) tapi Penny (Kaley Cuoco) dengan Bernadette (Melissa Rauch) tak setuju dengan keputusan kawan baik mereka. Awalnya nak buat background check dekat Anu tapi end up jadi kawan pulak sebab Anu ada ramai kenalan untuk dapat pas VIP. 

Bila Sheldon dah ada life sendiri, Leonard (Johnny Galecki) mula rasa kosong dalam hidup dia sebab selama ni kena layan perangai Sheldon je. Penny pula dah bagitau awal-awal yang dia taknak ada anak so bila Zack (Brian Thomas Smith) dengan isteri dia, Marissa Johnson (Lindsey Kraft) minta bantuan Leonard untuk derma sperm, dia tak teragak-agak dah nak bagi. Tapi Penny pula yang rasa awkward dan Sheldon throw tantrum sebab Zack prefer nak guna sperm Leonard sedangkan dia genius, tinggi, tak ada asma dan bukannya lactose intolerant. 

Dalam season akhir ni baru berjaya tengok muka anak-anak Howard dengan Bernadette. Kemain team production sorok muka Halley dengan Michael sampai episod akhir. Halley dah besar dah pun so dia dah tak menangis macam nenek dia dah. Tapi macam kelakar lah sebab kulit dia agak tan padahal Bernadette dengan Howard kulit pucat. 

Sepatutnya sitcom The Big Bang Theory di bawah terbitan CBS ni ada lagi 3 season dan skrip dah siap dah pun tapi disebabkan Jim Parson dah taknak berlakon dah, so diorang terpaksa lah stop tayangan. Tapi tengok gaya episod last dan ending scene, ada kemungkinan besar sitcom ni akan mula rakaman balik. Team production bagitahu bila Jim ready nak berlakon balik, diorang semua akan datang ke set. 

Anyway thanks to The Big Bang Theory cast and crew sebab menghiburkan hari-hari yang muram, stress dan menjengkelkan. Thanks to Netflix sebab tayang sitcom ni dekat platform diorang. Lepas ni mungkin akan tengok Young Sheldon, itupun kalau jumpa complete season lah. Kalau tak jumpa, mungkin layan balik How I Met Your Mother hehe

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.9, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.8/10

3 comments

  1. I'm crying watching the last episode...huhuhu bangga giler kalau ada kawan yang kita rapat dapat anugerah hebat macam ni.

    Part imitation tu memang kelakar kaw-kawlah. gelak terbahak-bahak tengok hahaha. pastu dengar lagu dia nanges sensorang.

    done tengok young sheldon jugak. rasa mcm awatlah young sheldon tak masuk netflix...haish!

    ReplyDelete
  2. tengok ni rasa nak marathon pula siri ni

    ReplyDelete
  3. Pergh!! 12 episod tu.. panjang gile.. tu pun tak sambung lagi 3 episod ye Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.