Drama Review | Familiar Wife (2018)

Tuesday 13 April 2021

Director : Lee Sang-yeob

Writer : Yang Hee-sung

Cast : Ji Sung, Han Ji-min, Jang Seung-jo, Kang Han-na

Production Company : Chorokbaem Media

Distributor : tvN, Netflix 

Genre : Romantic / Drama

Running Episodes : 16 episodes

Release Date : 1 August 2018 – 20 September 2018

Trailer : 


Cha Joo-hyuk (Ji Sung) bekerja di KCU Bank, berkahwin dengan Seo Wu-jin (Han Ji-min) dan mempunyai dua orang anak yang masih kecil. Perkahwinan mereka berdua mengalami masalah dan bagi kesan terhadap karier dan mental health masing-masing. Satu hari Joo-hyuk terjumpa Lee Hye-won (Kang Han-na), crush dia masa zaman university dulu. Tak sangka Hye-won simpan perasaan pada dia dan masih lagi membujang. 

Terdetik dalam hati, mungkin jalan cerita dia lebih bahagia kalau berkahwin dengan Hye-won yang cantik dan kaya-raya. Tak perlu bergaduh tentang duit kebanyakan masa, tak perlu penat bekerja dan banyak lagi hal lain yang bermain di kepala dia. Dalam perjalanan pulang, dia tolong lelaki gelandangan dalam train kemudiannya dapat upah syiling 500won tahun 2006. Lelaki tu mumbling tentang fenomena kemunculan dua bulan.

Tanpa dia sedar syiling tu lah yang bantu dia patah balik ke tahun 2006, bila Hye-won ajak dia keluar teman tengok persembahan orkestra di universiti dulu. Hari yang sama juga dia terpaksa pilih untuk selamatkan Wu-jin kemudiannya memilih untuk berkahwin dem menjaga Wu-jin sepanjang hidup dia. Tapi dengan syiling tu dia mampu ubah perjalanan hidup dia sebagai suami Hye-Won. 

Bila dia ubah perjalanan hidup dia, dalam masa yang sama perjalanan hidup Wu-jin juga berubah menjadi rakan sekerja di KCU Bank dan bercinta dengan kawan baik dia, Yoon Joong-hoo (Jang Seung-jo). Makin kuat Joo-hyuk cuba mengelak untuk rapat dengan Wu-jin, makin banyak insiden yang berlaku sampaikan Wu-jin susah untuk menidakkan perasaan cinta pada Joo-hyuk. 

Sikit demi sedikit Joo-hyuk perasan banyak perkara yang dia terlepas pandang antaranya ibu mertua (Lee Jung-eun) dia yang sakit kerana Alzheimer, perangai dan karakter sebenar Wu-jin yang dia ambil ringan selama berkahwin dan banyak lagi. Macam mana dia nak perbetulkan balik keadaan tu kena tengok dekat Netflix lah drama romantik yang bertemakan alam perkahwinan ni. 

Dah lama nak tengok drama Ji Sung ni tapi asyik terlupa so bila muncul dekat Netflix, terus tekan play tanpa ragu. Kalau drama Ji Sung memang tak pernah mengecewakan lah selain rupa paras dia yang kacak, lakonan dia pun mantap. Dia menangis, I pun menangis sekali. Keluar scene romantik, I berangan dapat partner macam dia IRL. Chemistry Ji Sung dengan Ji-min antara kekuatan drama Familiar Wife. 

Dua episod awal drama Familiar awal terbitan Chorokbaem Media ni agak perlahan sebab baru nak kenalkan watak dan situasi kehidupan watak-watak utama. I okay je sebab Netflix boleh adjust speed sampai 1.5x haha. Supporting cast macam rakan sekerja dekat KCU Bank dengan family Joo-hyuk semuanya deliver watak masing-masing dengan baik. Dekat episod-episod hujung ada kemunculan cameo untuk penuhkan quota 16 episod walaupun tak perlu. Nasib baik cameo handsome, tak la terasa sangat masa berjalan. 

Malas nak sembang bab visual, audio, wardrobe dan props sebab team dah buat yang terbaik untuk menghidupkan suasana dan mood walaupun ada scene cliché macam scene Joo-hyuk dengan Wu-jin guna pasu bunga sebagai alas dari terkena hujan ataupun scene hero selamatkan heroin. Since hero dia Ji Sung so I okay je. Berbunga je I tengok. Dah la OST guna lagu SF9, tambah lagi satu koleksi lagu diorang hehe

 

Kalau dah namanya jodoh, lari macam mana pun, deny macam mana pun perasaan tu tetap datang jugak, sudahnya berkahwin jugak. Tapi macam mana both individu jaga marriage tu yang penting. Kalau ikutkan dalam both timeline perkahwinan Joo-hyuk dengan Wu-jin, ujian tetap datang cuma kita nampak perbezaan antara toxic dengan healthy relationship macam mana. 

Happy sangat tengok scene Joo-hyuk happy bila Wu-jin naik pangkat sedangkan dia lebih senior. Susah kot nak jumpa lelaki macam tu sebab banyak jumpa jenis ego dan insecure. From my point of view as female audience, drama ni terbaik dari penulisan dia yang paparkan realiti perkahwinan tanpa prejudis rasa terhadap mana-mana gender. Masing-masing ada silap dia, masing-masing ada peranan masing-masing. Campak lah banyak kali 500 won tu kalau dah namanya kehidupan manusia tetap ada kesilapan yang perlu dijadikan pengajaran.  

Lepas drama Secret Love (2013), Kill Me Heal Me (2015) dengan Innocent Defendant (2017), boleh la masukkan Familiar Wife dalam drama wajib tonton lakonan Ji Sung. Lepasni nak layan Dr. John dan Devil Judge pulak! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

6 comments

  1. drama ni best..alaa dah tak ingat sapa cameo yg hensem tu..haha

    ReplyDelete
  2. Best! Ji sung berlakon memang power. Sesuai je dengan heroin tuuu hehehe

    ReplyDelete
  3. Suka juga dengan Ji Sung ini.. nak tengoklah drama ini..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.