Movie Review | Homunculus (2021)

Sunday 25 April 2021

Director : Takashi Shimizu

Writer : Hideo Yamamoto (manga)

Cast : Gô Ayano, Ryo Narita, Anna Ishii, Yukino Kishii

Production Company : Booster Project

Distributor : Avex Pictures, Netflix

Genre : Psychology /Thriller / Horror

Running Time : 115 minutes

Release Date : 2 April 2021 (Japan)

Trailer :


Lepas hilang ingatan, Susumu Nokoshi (Go Ayano) hidup sebagai gelandangan dalam kereta dia yang diletak di tepi jalan. Bukan setakat hilang ingatan, hilang pekerjaan malah dia juga hilang emosi ataupun rasa empati. Tak jumpa makna untuk hidup. Satu hari Manabu Ito (Ryo Narita) approach dia dan tawarkan untuk buat trepanation sebagai kajian tentang manusia. 

Ito perlukan masa selama seminggu sahaja untuk tengok sama ada kajian dia berjaya ataupun tidak. Setiap hari Ito akan bayar sebanyak 70,000 yen kalau Nokoshi setuju bekerjasama. Awalnya Nokoshi menolak sebab dia sendiri pun ada banyak duit walaupun dia gelandangan tapi selepas kereta dia diambil, nak tak nak dia terpaksa terima tawaran Ito. 

‘When human are born, they have a gap in their skull meaning there is a hollow space. But after a year and half, that hole closes up and the skull starts pushing on the brain.Therefore if we open a hole in the skull and improve the blood circulation, it would activate the brain again, just like how it was at birth.’

Selepas trepanation, Nokoshi nampak Homunculus pada beberapa orang dengan menggunakan mata kiri dia. Homunculus adalah manusia kecil dalam otak setiap manusia. Perbezaan fizikal Homunculus bergantung pada kesihatan mental seseorang. Dari pengetahuan yang Nokoshi ada, dia cuba bantu beberapa orang secara tak sengaja dan membantu Ito dalam kajian medik dia. 

Sehinggalah Nanako muncul kembali dalam hidup Nokoshi dan separuh dari ingatan dia datang kembali. Ito cuba halang sebab ingatan Nokoshi ada kaitan dengan kehilangan Nanako tapi diabaikan. 

Movie arahan Takashi Shimizu ni diadaptasikan dari manga Homunculus yang agak popular di Jepun. I tak baca manga so tak tahu lah cerita asal dia best ataupun tak tapi satu benda yang pasti movie ni gagal diolah dengan baik. Menarik pada 50 minit awal lepastu bingung dan bosan sebab pace yang perlahan. Mesej dari movie ni menarik lah sebab ada yang dapat bantu mental health di mana Jepun dibelenggu dengan masalah ni kerana level stress yang sangat tinggi. 

Tapi apa perlunya trepanation kalau cuma bertahan selama seminggu? Apa perlunya nampak Homunculus kalau meragut nyawa pada akhirnya? Ni bukan spoiler sebab Ito akan bagitahu pada awal movie. Part Nokoshi bantu yakuza tu je yang menarik. Part dia tolong student perempuan tu agak pelik sebab dia buat yang bertentangan dengan moral. Kalau dengan buat benda tu akan bantu masalah mental student tu, kenapa tak dia buat dari awal je padahal dia bekerja part-time dekat tempat macam tu. 

Movie ni agak jijik sebab penuh dengan darah dan beberapa scene yang menggelikan. Kalau baca review orang Jepun sendiri katanya movie ni art tapi entahlah tak boleh nak faham art berat macam ni. Dah la berat, jijik pulak tu. Menyesal jugak lah tengok sebab trailer dia macam not bad rupanya full movie agak sampah. Mungkin kena dengan selera sesetengah orang but not me for sure. Nasib baik lah Ito tu boleh tahan handsome. 

Tak pasti kalau movie ni ada sequel ke tak sebab ending dia macam tergantung tapi macam tak jugak. Mungkin pengajaran dari movie ni supaya manusia tak payah sibuk hal Homunculus? Penemuan ni pun pada abad ke-16 dan tak diteruskan di mana-mana terutama dalam bidang psikologi sendiri jadi buat apa kita nak sibuk kan? Tskkk

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 3.9/10

1 comment

  1. Baru cadang nak tengok sebab pelakon dia.. tapi macam cancel je kalau banyak babak jijik.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.