Movie Review | Hera Pheri (2000)

 

Director : Priyadarshan

Writer : Neeraj Vora, Anand Vardhan

Cast : Akshay Kumar, Paresh Rawal, Sunil Shetty, Tabu, Gulshan Grover, Kulbhushan Kharbanda, Om Puri

Production Company : A. G. Films

Distributor : A. G. Films

Genre : Comedy

Running Time : 143 minutes

Release Date : 31 March 2000

Trailer :


Diadaptasikan dari movie Malayalam, Ramji Rao Speaking (1989), kisah bermula dengan watak Shyam (Suniel Shetty) pergi ke sebuah bank di mana mendiang ayah dia pernah bekerja di sana. Mengikut akta, Shyam dapat bekerja di situ untuk gantikan tempat ayah dia. Malangnya ada pekerja senior juga meninggal pada tarikh yang sama dan bank tersebut cuma memerlukan seorang staff baru. Anuradha (Tabu) yang terdesak dan hidup dalam kemiskinan curi jawatan tersebut dari Shyam. Dia minta Shyam bayar Rs50,000 kalau nak dia berhenti dari jawatan tersebut.

Terbeban dengan nasib malang dia, Shyam pergi ke rumah Baburao Ganpatao Apte (Babu Bhaiya) (Paresh Rawal) untuk menyewa. Dia perlu berkongsi dengan seorang lagi penyewa sebab bilik di rumah Baburao agak terhad. Tak sangka penyewa tersebut ialah Raju (Akshay Kumar), lelaki yang disangka mencuri dompet dia. Sejak dari hari tersebut mereka berdua bagaikan anjing dengan kucing sampai Baburao terpaksa jadi orang tengah. 

Satu hari Shyam dapat panggilan dari Kabira (Gulshan Grover) minta duit tebusan sebanyak Rs1 juta. Shyam tak ambil peduli pada awalnya tapi bila dapat tahu yang talian telefon rumah Baburao tertukar dengan rumah Devi Prasad (Kulbhushan Kharbanda) dalam Yellow Pages, dia nak bagitahu hal sebenar sebab nyawa cucu perempuan jadi taruhan. Tapi Raju halang sebab dia nak minta Devi Prasad dua kali ganda jumlah wang tebusan sebab Kabira tak kenal pun siapa Devi Prasad, sama juga sebaliknya.

 

Dalam masa yang sama, Khadak Singh (Om Puri) datang menuntut hutang Rs35,000 dari Shyam sebab adik dia nak berkahwin hujung minggu tu. Raju pula perlukan duit untuk jaga ibu dia yang sudah uzur. Dengan masalah hutang yang ditanggung oleh mereka bertiga, hanya plan ni sahaja jalan untuk mereka keluar. Macam mana diorang nak laksanakan rancangan tu kena tengok sendiri lah movie ni. 

Movie Hera Pheri ni movie komedi pertama Akshay Kumar sejak dia debut dan bawa imej action hero. Tak sangka disebabkan Hera Pheri dapat sambutan kerana jalan cerita yang kelakar dan comic timing Akshay, sampai sekarang Akshay Kumar berlakon dalam movie komedi setiap tahun. Suniel Shetty pula diambil berlakon untuk gantikan Sanjay Dutt yang pada masa ni sibuk dengan kes mahkamah. Chemistry Akshay, Suniel dan Paresh Rawal buatkan movie ni nampak hidup dan kelakar. I yang tak suka dengan Suniel Shetty pun terhibur dengan watak dia yang naïf dan senang diperdaya dengan Raju.

 Sinematografi dari Jeeva paparkan kehidupan rakyat kelas bawahan di Mumbai dengan suasana slum area di mana keterdesakan hidup dan masalah ekonomi yang melanda. Ada juga dialog dari Raju yang tekankan masalah hidup mereka takkan selesai kalau hidup dengan jujur. Music album Hera Pheri di tahap sederhana sebab tak semua lagu best. Lagu Main Ladki Pom Pom tu kelakar, sesuai dengan scene Anuradha nak mengorat Shyam. My fav song dari tahun 2000 sampai sekarang - Jab Bhi Koi Haseena dengan Tun Tunak Tun.

Movie Hera Pheri ni antara cult comedy di Bollywood dan banyak meme diambil dari sini sebab tu rasa nak tengok balik sebab dah tak ingat dah jalan cerita dia macam mana. Even dah 21 tahun pun still lagi kelakar bila layan. Mengekek je gelak tengok perangai diorang bertiga. Sayangnya dekat Netflix belum available lagi yang first installment, nasib baik ada dekat website lain. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.7 = 9/10

0 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.