Movie Review | Sunday (2008)

Tuesday 13 April 2021

 

Director : Rohit Shetty

Writer : K. Subash, Tushar Hiranandani, Robin Bhatt, Sajid-Farhad (dialogues), Chandra Sekhar Yeleti

Cast : Ajay Devgn, Ayesha Takia, Arshad Warsi, Irrfan Khan, Mukesh Tiwari, Anjana Sukhani, Murli Sharma, Vrajesh Hirjee, Ali Asgar

Production Company : Eros Entertainment

Distributor : Eros Entertainment

Genre : Mystery / Comedy

Running Time : 130 minutes

Release Date : 25 January 2008

Trailer :


Official remake dari movie Telugu, Anukokunda Oka Roju (2005) yang diarahkan oleh Chandra Sekhar Yeleti mengisahkan tentang Saher (Ayesha Takia) yang tertanya-tanya tentang kehilangan hari Ahad dia. Yang dia ingat cuma pada Sabtu malam dia keluar bersama kawan baik dia, Ritu (Anjana Sukhani) ke disco. Keesokan paginya dia berjumpa dengan Chakki (Vrajesh Hirjee) untuk hang out tapi kawan-kawan dia geram sebab Saher lupa pasal plan untuk tengok wayang bersama. 

Saher terserempak dengan Ballu (Arshad Warsi) si pemandu teksi yang meminta duit tambang teksi sebanyak Rs420. Kumar (Irrfan Khan), kawan Ballu pula tak sudah-sudah menggelar Saher sebagai hantu. Lelaki (Murli Sharma) yang tak dikenali juga berpesan kepada Saher supaya jangan balik hingga lewat malam. Bertambah pelik bila ada sekumpulan gangster cuba untuk membunuh Saher tapi nasib dia baik bila terserempak dengan ACP Rajveer Randhawa (Ajay Devgn). 

Kebetulan, ACP Rajveer adalah calon suami yang dipilih oleh mak dia jadi tak ada masalah untuk dia cari tahu apa yang berlaku pada hari Ahad walaupun pada awalnya Saher dengan kawan-kawan dia berpendapat yang polis adalah jalan terakhir sebab stress dengan perangai meminta rasuah mereka. ACP Rajveer dengan pembantu dia ACP Anwar (Mukesh Tiwari) menyiasat kes Saher sebab ada kemungkinan dia terlibat dalam pembunuhan seorang lelaki di Central Park, tak jauh dari disco pada malam yang sama. 

Dulu dah pernah tengok movie ni dengan family dekat Zee TV tapi dah tak ingat dah kenapa dia boleh lupa tentang hari Ahad dan kenapa dia diganggu oleh beberapa orang ni. Plot jalan cerita ni menarik tapi disebabkan olahan pengarah Rohit Shetty, movie crime mystery jadi lawak hambar padahal ada potential pergi jauh kalauikut template genre crime thriller. Sayang lah watak Saher tak menjadi keutamaan sebaliknya ACP Rajveer yang cuma membantu menyiasat sahaja. 

Walaupun ada pelakon sampingan yang bagus dengan lakonan tapi Arshad Warsi dengan Irrfan Khan disia-siakan dengan watak yang lemah sedangkan dinamik komedi mereka yang selamatkan movie Sunday dari tenggelam dalam kebosanan. Elemen saspen dan misteri pun kelihatan hambar dalam beberapa scene sedangkan pengarah dah grip attention pada scene permulaan bila watak Suhasini dibunuh oleh seseorang. Terlampau banyak sub plot pun antara kelemahan jugak sampai hilang arah tuju. Kalau movie Rohit Shetty dah tahu dah keutamaan dia dekat mana – scene lumba kereta lepastu melambung sana sini. 

Movie Sunday adalah movie kedua arahan Rohit Shetty lepas success dengan first installment franchise Golmaal. Boleh nampak dia selesa bekerja dengan Ajay Devgn, Arshad Warsi dan Tushar Kapoor. Dalam movie ni Ajay nampak try hard sangat untuk nampak cool dengan makan aiskrim dan tampar orang sesuka hati guna pangkat dan kuasa yang dia ada. Mungkin tahun 2008 nampak kelakar lah tapi 2020 nampak menjengkelkan sangat.  

Transition movie ni ikut trend zaman tu lah sebab ada part yang mosaic macam Power Point slide show. Ada scene yang shoot dalam gelap sampai mencacatkan penceritaan da nada juga tone yang tak sesuai digunakan. Music album pun tak best walaupun banyak high beat dan penampilan istimewa dari Esha Deol dengan Tushar Kapoor dalam item songs. Kalau buang lagu pun tak ada masalah sebab pengarah dan penulis boleh fokus pada misteri hari Ahad.

 

Bila tengok balik agak kecewa lah sebab kalau pengarah Chandra Sekhar Yeleti approach director lain yang lebih berpengalaman dan power dalam genre crime thriller mungkin movie ni lebih menarik. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.3, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 3.2/10

3 comments

  1. Dah 13 tahun dahh movie ni, muda muda lagi zaman tu, sekarang semua dah tua tua. Lama gila tak layan bollywood ni.

    ReplyDelete
  2. aduh... main buat ja ka cerita mcm ni hmmm

    ReplyDelete
  3. misteri sungguh bila tak ingat apa yang berlaku pada hari ahad tu..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.