Sales Training HDRF Penjana, Menara UOA Bangsar Day 2

Saturday 3 April 2021

 

Hari pertama dah belajar untuk ubah mindset, untuk hari kedua kami diajar untuk jadi Sales Warrior oleh Coach Shila Hakim. Beliau ni dahulunya bekerja di bank kemudian kerja goverment lepastu keluar jadi sales warrior dan jadi coach untuk sales and marketing di Malaysia, Indonesia, Brunei dengan Singapura. 


Since hari kedua datang awal dari semalam, dapat la beli Immunity Juice dekat MBG. Tak sangka ada jugak dekat MBG sebab kenal jus ni dekat Boost je. Harga pun lagi murah dari Boost. Hari kedua dapat datang awal sebab naik Grab dari rumah ke MRT Kwasa Sentral. So dah cut setengah jam masa waktu perjalanan dari rumah ke MRT. Tunggu bas sampai berlecak pun belum tentu datang walhal dalam Moovit apps dah bagitahu pukul berapa ETA. 

And one thing I've learned that day yang harga Grab akan berubah ikut waktu. Masa I nak book jam 7.30 pagi, harga booking RM18 and got me like whaaaat? Bila buka balik jam 7.40 pagi, harga dah jatuh kepada RM13. So I book jam 7.50 pagi and the price dropped to RM10. Hmmm padahal musim cuti sekolah so jalan lengang sangat. 

Okay, so back to my sales training. Sepatutnya kelas Sales Warrior ni ada 3 orang coach - Coach Shila Hakim, Coach Ejul dengan Coach Hafifi tapi yang datang dua orang je sebab Coach Ejul dekat utara. Sorang ke dua orang pun I okay je as long the class is fun. 

Andddd yup it is fun walaupun beberapa test macam V.A.K dengan D.O.P.E ni dah pernah belajar dekat UITM sebelum ni. I tahu I sejenis visual and sejenis eagle. Weird combination but he he he just deal with it. 


I rasa macam pernah ambil test D.O.P.E ni secara online so feel free to Google kalau rasa nak tahu anda di kalangan yang mana. Walaupun dah pernah belajar tapi nice jugak la belajar balik sebab ada ilmu dari Coach Shila dengan Coach Hafifi yang I dapat untuk dipratikkan which is I don't even know when. 


Lepas minum pagi tu kena buat kumpulan kecil dalam 4 orang satu kumpulan untuk chant positives goals untuk hari tersebut. Kena bagitahu 3 benda positif atau goals untuk hari ni kemudian ahli kumpulan yang lain akan jerit yes! yes! yes!

Coach Shila suruh amalkan setiap hari sebelum pergi kerja supaya aura positif tu bertebaran di pejabat. Bila buat positive chants tu, mindset akan berubah dan kita ada matlamat untuk hari tersebut. Minda kita tahu apa nak buat sepanjang hari instead of dilanda Monday's Blues. Lepas chant tu I dapat banyak bintang sampai naik pangkat Dato' hahaha 

Lepas lunch pula kitorang kena menari Beautiful Day supaya hilang rasa mengantuk dan sejuk. Bilik tu memang sejuk walaupun dah bawa sweater tebal dan buka tingkap dekat tepi. Macam mana diorang bekerja dalam building tu. Mau tersengguk lepas lunch. 

Coach Hafifi buka lagu Sepanyol untuk test pendengaran sebab kitorang semua. Entah apa benda I tulis, jauh beza betul dengan apa yang penyanyi tu sebut. Coach kata manusia ada 2 mata, 2 telingan dan satu mulut tapi manusia sekarang ni lebih banyak guna satu mulut daripada 2 telinga untuk mendengar. Sebab tu lah banyak kes salah faham berlaku. 

Nak jadi Sales Warrior kena sedar untuk mendengar, kena mendengar apa keperluan customer. Bukannya main hentam keromo je hard sell produk sampai customer lari. Tak dapat close sales pun tak apa asalkan build connection dan trust dengan customer. Lagi satu benda I belajar supaya jangan cepat assume tapi banyakkan bertanya dengan kaedah 1H 5W. 

Banyak jugak lah yang kitorang belajar untuk hari kedua sebab semua yang diajar pada hari kedua akan digunakan esoknya untuk Street Sales Challenge. Pergghhh gigil nak jual produk!

3 comments


  1. banyak game yang menarik di IONQQ
    ayo segera daftarkan diri anda :D
    WA : +855 1537 3217

    ReplyDelete
  2. kalau harga murah dari Boost then lagi sedap.... hmm berbaloiii

    ReplyDelete
  3. Grab tu rupanya tak fix ye harga dia.. baru tahu..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.