Movie Review | The Big Bull

Sunday 18 April 2021

Director : Kookie Gulati

Writer : Kookie Gulati, Arjun Dhawan, Ritesh Shah

Cast : Abhishek Bachchan, Ileana D'Cruz, Sohum Shah, Nikita Dutta, Saurabh Shukla, Samir Soni, Mahesh Manjrekar, Ram Kapoor

Production Company : Ajay Devgn FFilms, Anand Pandit Motion Pictures

Distributor : Disney+ Hotstar

Genre : Crime / Drama

Running Time : 154 minutes

Release Date : 8 April 2021

Trailer :

Lepas tengok drama Scam 1992 : The Harshad Mehta Story yang diterbitkan oleh SonyLiv tahun lepas, rasa dah boleh agak yang movie The Big Bull lakonan Abhishek Bachchan ni takkan mampu dipersembahkan sama macam drama. Satu hal yang jelas, kes penipuan terbesar dalam sejarah negara India pada tahun 1992 cuma dipersembahkan dalam durasi masa yang agak pendek.Memang susah untuk build character development ataupun audience nak faham kelicikan Harshad di pasaran saham apabila India di ambang kemelesetan ekonomi. 

Latar penceritaan The Big Bull menggunakan set masa yang sama dari zaman 80an sehingga Harshad Mehta meninggal pada tahun 2001. Tetapi perubahan era tak diberikan perhatian oleh pihak produksi sehinggakan screenplay terjejas kerana pemakaian beberapa watak dan suasana persekitaran. Watak Meera Rao (Ileana D'Cruz)pada tahun 2020 dah tua tapi uban cuma di bahagian depan rambut tanpa sebarang wrinkles di bahagian muka. Kulit pun masih cantik. 

Dalam drama Scam 1992, nama watak-watak utama dikekalkan seperti Harshad Mehta sendiri, adiknya Ashwin Mehta dan Suchita Dalal, journalist yang exposed kegiatan haram adik-beradik yang menggunakan kelompongan dalam sistem perbankan di India. Berbeza dengan movie di mana penulis menggunakan nama Hemant Shah (Abhishek Bachchan), Viren Shah (Sohum Shah) dan Meera Rao juga beberapa watak sampingan yang lain. Entah untuk apa menggunakan nama samaran, hilang feel sebab tak real dan footage asal pun tak boleh digunakan dalam movie. 

Lakonan Abhishek Bachchan agak mengecewakan dan jauh berbeza kalau nak dibandingkan dengan mutu lakonan Pratik Gandhi sebagai Harshad Mehta. Abhishek nampak struggle dengan dialek Gujrati dan lenggok badan ketika berjalan disebabkan perut prostetik yang digunakan. Scene dia ketawa jahat pun nampak kelakar sangat sebab ketawa yang terpaksa dan dibuat-buat. Why?

Personally I feel Scam Story works for audience sebab penceritaan tu tepat dengan tagline yang diketengahkan ‘Risk Hai toh Ishq Hai’ (Take risks to live life) sebab tu bila watak Harshad mula dengan stock broker kemudian jadi besar, kita rasa connected dengan watak dia gara-gara impian dia untuk keluar dari kancah kemiskinan dan hapuskan sistem buli yang wujud dalam ekonomi. Disebabkan hal tu jugak lah journalist Suchita Dalal ada love-hate relationship dengan Harshad. 

Movie The Big Bull pula ketengahkan tagline ‘He Sold Dreams To Million’ tapi diolah watak Hemant Shah sebagai seorang yang tamak dan tergesa dalam membuat keputusan sedangkan ada scene di mana ramai yang berterima kasih pada Hemant sebab encourage rakyat biasa untuk belajar ilmu pasaran saham dan ubah nasib diri sekaligus bantu negara keluar dari pergelutan ekonomi. Kalau movie ni lebih fokus dengan tagline tersebut dan tak masukkan terlampau banyak plot, mungkin cerita lagi seronok untuk ditonton. 

Kalau dalam drama Scam 1992, tak banyak pun kisah cinta antara Harshad dengan isteri dia, Jyoti Mehta ditonjolkan sebab tu bukan highlight utama drama tu tapi berbeza dengan movie The Big Bull di mana banyak scene percintaan Hemant Shah dengan Priya (Nikita Dutta) walhal chemistry tak kuat atau meyakinkan. Tak ada drama atau impak pada plot ataupun watak. Dinamik antara Hemant dengan Viren pun nampak lemah. Sama juga dengan barisan pelakon veteran yang tersia kerana watak masing-masing yang digarap secara longgar. 

Visual under Disney+ Hotstar memang cantik onscreen tapi editing oleh Vishnu Rao nampak menjengkelkan bila sesetengah scene trim dan zoom untuk dramatic effect walhal gagal bila terganggu dengan gaya persembahan visual tersebut. 

Kalau diikutkan sebenarnya movie The Big Bull yang dikhabarkan akan ditayangkan terlebih dahulu tapi dek kerana pandemik covid-19, terpaksa lah produser Ajay Devgn hold sampai jumpa distributor. Mungkin diorang underestimate drama Scam Story di SonyLiv dan tak sangka kehebatan lakonan, skrip, BGM, screenplay dan banyak lagi faktor meletakkan drama tersebut sebagai drama terbaik pada tahun 2020. 

Bila movie The Big Bull keluar, I rasa lemau sangat nak tengok kerana beberapa faktor utama yang dinyatakan di atas. Bila kita dah tengok produk dengan kualiti terbaik, buat apa nak selesa dengan produk yang ala kadar kan? Tak guna lah Abhishek Bachchan nak bitter dekat Twitter perli orang tak suka lakonan dia ataupun suruh PR keluarkan artikel tentang rating Disney naik sedangkan kualiti movie dia jauh di belakang. Mungkin ego tercalar kerana lakonan outsider tskkk

1. Team Production +0.3, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.3, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 3.7/10

2 comments

  1. Nice review.. lama tak tgk anak amitha bachan berlakon

    ReplyDelete
  2. Bitter pula dia dekat Twitter ye.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.