Movie Review | Phir Hera Pheri (2006)

Tuesday 27 April 2021

Director : Neeraj Vora

Writer : Fahad Irshad

Cast : Akshay Kumar, Sunil Shetty, Paresh Rawal, Bipasha Basu, Rimi Sen, Johnny Lever

Production Company : Base Industries Group

Distributor : Base Industries Group, Netflix

Genre : Comedy

Running Time : 153 minutes

Release Date : 9 June 2006

Trailer :

Sequel kepada Hera Pheri (2000), Raju (Akshay Kumar), Shyam/Ghanshyam (Sunil Shetty) dan Baburao Ganapatrao Apte, ataupun selesa dipanggil Babu Bhaiya (Paresh Rawal) hidup dalam kemewahan setelah berjaya selamatkan cucu perempuan Devi Prasad. 

Shyam masih lagi bekerja di bank tapi kehilangan Anuradha (Tabu) dalam kemalangan, Raju pula melepak sama macam sebelumnya selepas kematian ibu dia kerana sakit tua dan Babu Bhaiya masih lagi belajar untuk hidup dalam kemewahan. Scene dia mandi dekat swimming pool tu kelakar sebab dia dah terbiasa mandi dari telaga belakang rumah dia. 

Satu hari Raju dapat panggilan dari Anuradha (Bipasha Basu) yang menjemput dia datang ke pejabat untuk laburkan duit. Jaminan Anuradha, duit yang dilaburkan akan berganda pulangannya dalam masa 25 hari. Malangnya minimum untuk pelaburan haruslah bernilai Rs10juta sedangkan jumlah duit Raju, Shyam dan Babu Bhaiya baru Rs3 juta. Raju dapat idea untuk pujuk Pappu (Rajpal Yadav) laburkan Rs2 juta. Baki lagi Rs5 juta tu Raju cagarkan mansion mewah mereka bertiga. 

Of course lah dah boleh agak kan yang Anuradha tu penipu je sebab pejabat dia pun dekat dalam bangunan yang masih belum siap dibina. Kenapa Raju boleh percaya dengan Anuradha pun tak faham. Mudah sangat dia laburkan semuanya tanpa fikir panjang. Even Shyam yang ada kelayakan pengajian tinggi pun boleh percaya dengan pujuk rayu Raju. 

Sudah lah ditipu, dalam sekelip mata sahaja mereka bertiga hidup papa kedana kemudiannya diancam pula oleh anak buah Tiwari (Sharat Saxena) sebab Pappu pinjam Rs2 juta dari dia. Mereka bertiga kena pulangkan balik Rs4 juta dalam masa 3 hari. Mana diorang nak cari duit sebanyak tu padahal masing-masing tak ada kerja. 

Pengarah untuk sequel berbeza dari yang original sebab Priyadarshan rasa yang magic cuma akan berlaku sekali sahaja sebab tu Neeraj Vora gantikan tempat pengarah untuk franchise comedy di bawah terbitan Base Industries Group. Kalau nak bandingkan, rasanya suka lagi hasil kerja Neeraj sebab cerita lebih menarik dengan dialog yang lebih kelakar. Masih lagi mengekalkan konsep yang sama di mana pergaduhan antara banyak pihak berebut satu ganjaran besar. 

Dalam sequel ni watak Shyam tak menyerlah sangat dan Suniel claim yang Akshay Kumar cut banyak scene dia. No wonder lah third installment tak dapat nak proceed sebab dah ada perbalahan antara pelakon utama. Sayang lah sebab banyak franchise comedy macam Golmaal, Dhamaal dengan Fukrey mula dapat perhatian disebabkan Hera Pheri buka platform untuk audience terima filem komedi. 

Sama seperti first installment, Phir Hera Pheri tak mempunyai lagu yang best di dalam music album dia walaupun item song ada cameo Dia Mirza. Mungkin sebab I tak suka sangat dengan taste Himesh Reshammiya lagipun tak suka dengan suara penyanyi sengau macam tu.

 

Visual antara kelemahan dalam movie Phir Hera Pheri especially scene dekat sarkas bila geng Tiwari, geng Munnabhai (Johnny Lever), Chota Chetan (Razak Khan) dan Kachara Seth (Manoj Joshi) berebut nak Raju, Shyam dengan Baburao langsaikan hutang mereka. Ada juga beberapa scene yang tak perlu masuk macam scene dua orang anak buah Tiwari yang tinggi lampai dan berbadan sasa.  

Tapi kelemahan ni tak lah merosakkan jalan cerita sepenuhnya dan masih lagi syok nak layan perjalanan watak-watak utama berkomplot untuk selamatkan Anjali (Rimi Sen) dan dapatkan kembali duit mereka yang hilang dicuri. Movie ni boleh ditonton di Netflix 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 8/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.