Movie Review | Saina (2021)

Sunday 25 April 2021

Director : Amole Gupte

Writer : Amole Gupte, Amitosh Nagpal (Dialogue)

Cast : Parineeti Chopra, Manav Kaul, Meghna Malik, Naishaa Kaur Bhatoye, Subhrajyoti Barat, Eshan Naqvi, Ankur Vikal

Production Company : T-Series Films, Front Foot Pictures

Distributor : AA Films

Genre : Biopic / Sports / Drama

Running Time : 135 minutes

Release Date : 26 March 2021

Trailer :


‘Saina, I’ve never feared for those who dream big which remain unfulfilled, the fear is for those who dream small and fulfill them.’ – Coach Rajan 

Movie biopic pemain badminton wanita yang sering mengharumkan nama India di acara sukan ternama, Saina Nehwal sejak awal lagi dikecam dan dilabel sebagai flop movie. Bermula dengan pelakon Shraddha Kapoor tarik diri sebab tak mampu nak bagi komitmen penuh untuk training, first look Sania yang kelihatan seperti sukan tenis dan pertikaian tentang tahi lalat Saina yang asyik berubah saiz dalam trailer. So I really don’t put any high expectation to this biopic at all. 

Shraddha ambil masa yang agak lama untuk shoot movie Sania walaupun dia kena train dengan Sania sendiri sampai dia ambil keputusan untuk keluar. Bila Parineeti Chopra masuk ganti tu, huge pressure untuk dia sebab kena training lepastu belajar karakter Saina dan juga accent Haryana dalam masa yang singkat. Dalam interview pun dia ada bagitahu yang dia stress dan minta bantuan Priyanka supaya dapat deliver dengan bagus since kakak dia pernah berlakon dalam biopik Mary Kom. 

Jalan cerita memang cliché habis dengan kisah si ibu latih si anak supaya dapat penuhi impian yang tak kesampaian dia. Untuk kisah Saina, ibu dia Usha Rani Nehwa (Meghna Malik) pernah main sampai district level tapi dipaksa kahwin dan kuburkan impian untuk jadi wakil negara. So bila dia nampak Saina  (Naishaa Kaur Bhatoye) ada bakat yang sama, Usha bawa Saina ke Lal Bahadur Shastri Stadium. 

Dekat sana Saina dilatih dan berkenalan dengan Kashyap, Rohan dan Damodar. Kemudiannya mereka berempat tukar training centre ke Rajan Academy. Coach Rajan (Manav Kaul) adalah bekas pemain badminton negara dan dia buka akademi dengan duit dia sendiri dan train secara percuma sebab passion dalam sukan badminton. 

Dekat situ la Saina jadi lebih kuat hasil tunjuk ajar dari Coach Rajan sampai lah ranking dia World No. 2 dan cipta sejarah dalam negara India. Masa tu tak ramai pemain badminton yang berjaya di mana-mana kejuaraan. Sebab tu Saina bangga dapat kalahkan pemain senior dari pelbagai negara dan bangga dilahirkan sebagai perempuan. Konflik dalam movie biopik ni timbul bila populariti mula kacau fokus dan dia terpaksa buang cinta untuk jadi World No. 1 dalam sukan badminton. 

Sebenarnya, drama dalam profession Saina lebih menarik bila dia terasa hati dengan jurulatih sebab lebihkan masa dengan ajar PV Sindhu. Dekat India, PV Sindhu adalah pemain badminton kedua selepas Saina. Dilatih dalam akademi yang sama dengan jurulatih yang sama. Saina dakwa Coach mula abaikan dia dan berat sebelah. Kashyap pernah bagitahu dalam interview yang Coach dengan Saina sama-sama ego dan kepala batu. Sudahnya Saina buat keputusan untuk keluar dari akademi tu dan berlatih di bawah Prakash Padukone, ayah kepada Deepika Padukone, pemain badminton kebanggan India. 

Tapi bila nampak dekat introduction scene ada credit kepada legal team, dah boleh nampak lah kenapa pengarah penulis Amole Gupte ubah jalan cerita dan fakta kenapa Saina keluar dari Rajan Academy. Even nama jurulatih pun ditukar. Padahal kalau Google bersepah je krisis terbesar dalam hidup Saina ni tambah pula Coach Gopichand sendiri cerita dalam autobiografi. 

Lakonan Parineeti Chopra sebagai Saina memang menjadi kalau tengok pada lenggok badan, karakter dan aksesori. Tapi macam I cakap awal tadi, Parineeti ada masa yang singkat untuk berlakon dalam movie ni lepas kes Shraddha Kapoor tarik diri so kebanyakan match tak ada feel sangat sebab scene dalam court diorang guna body double. Berbeza dengan pelakon kana-kanak, Naishaa yang lebih menyerlah game skills dia cuma dialog dia kurang lah. 

Piyush Shah did his best with visual and some scenes turns out amazing. Beberapa scene emosi dipaparkan dengan baik. Scene Manav Kaul paling bagus antara semua pelakon. Bila tengok dia bagi silent punishment dekat Saina tu, dengan kita yang tengok ni rasa takut sekali. Lepas Murder 2 dan Nail Polish, dia buktikan talent dia tanpa gagal dalam biopic terbitan T-Series Films dan Front Foot Pictures ni.

Music album dari komposer Amaal Malik menambah mood pada penceritaan dengan lirik yang dikarang oleh Manoj Muntashir dan Kunaal Vermaa. Ada 13 lagu yang dimuatkan dalam satu album di mana 9 buah lagu instrumental. Paling suka dengan lagu romantik Main Hoon Na Tere Saath nyanyian Armaan Malik.

 

Biopic Saina sarat dengan dialog dari Amitosh Nagpal yang bertemakan semangat kesukanan, sesuai lah dengan genre movie ni. Ada juga beberapa dialog yang mempertikaikan layanan berat sebelah yang berasaskan jantina. 

Masa tengok movie ni rasa berbelah bahagi jugak lah sebab banyak perlawanan Saina bertarung dengan pemain dari Malaysia. Tak tahu nak support mana satu haha antara punca kenapa excited tengok movie Saina ni jugak. Since badminton is my fav sport, lepas tengok movie ni terus rasa nak pergi hayun raket! 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8/10

1 comment

  1. Saina tu nama singkatan sek akak dulu2.. Hahahahha.... Akak rasa mcm pernah tgk perempuan ni berlakon cerita apa ntah

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.