Movie Review | The Con-Heartist (2020)

Thursday 18 March 2021

Director : Mez Tharatorn

Writer : Pattaranad Bhiboonsawade, Mez Tharatorn

Cast : Nadech Kugimiya, Pimchanok Leuwisetpaiboon, Thiti Mahayotaruk, Kathaleeya McIntosh, Pongsatorn Jongwilak

Production Company : GDH 559

Distributor : GDH 559, Golden Village Pictures

Genre : Romantic / Comedy

Running Time : 128 minutes

Release Date : 3 December 2020 (Thailand)

Trailer :

Dekat poster dah nampak ‘From the Director and Studio That Brought I Fine… Thank You.. I Love You’, so expectation pun agak tinggi lah sebab movie tu best kot. Tengok banyak kali pun still terhibur. Dalam movie The Con-Heartist arahan Mez Tharatorn bawa watak con artist, Tower (Nadech Kugimiya) yang kacak dan cuba perangkap Ina (Pimchanok Leuwisetpaiboon) setelah nampak video review beserta nombor akaun bank.

Ina dapat panggilan dari Tower kononnya dia menang hadiah berupa wang tunai tapi dia perlu masukkan sejumlah wang dahulu ke dalam akaun. Bila Ina nak transfer, dia nampak akaun tersebut adalah akaun peribadi, bukannya akaun syarikat. Bila buat background check, dia tahu identiti sebenar Tower dan ugut akan sebarkan audio clip Tower. 

Terjerat dengan kecilikan Ina, akhirnya Tower minta untuk berjumpa dan akan bantu langsaikan 2 bulan hutang Ina. Muncul idea untuk balas dendam kepada bekas kekasih Ina yang pernah tipu sampaikan lesap 2,000 baht. Polis pun tak mampu nak tolong sebab Ina yang rela hati bagi kepada Petch (Thiti Mahayotaruk). 

Bila disiasat, modus operandi yang sama Petch pernah guna terhadap Ina juga digunakan kepada perempuan kaya yang lain. Tower buat plan dan bawa masuk team yang lain supaya rancangan mereka nampak meyakinkan. Ina cadangkan Ms Nongnuch (Kathaleeya McIntosh), customer company dia sebab skills berbahasa Mandarin yang dia ada. Berjaya atau tidak plan diorang untuk perangkap Petch, kena tengok sendiri lah. 

Disebabkan genre romantik komedi maka penceritaan filem ni tak lah begitu berat tapi santai dan menghiburkan walaupun ada beberapa babak yang cliché macam scene Ms Nongnuch berjumpa dengan Petch pertama kali di lobi syarikat besar. Tapi curious jugak tengok sebab nak tahu macam mana diorang selesaikan masalah tu dengan tenang tanpa terkantoi. 

Chemistry Nadech Kugimiya dan Pimchanok Leuwisetpaiboon antara kekuatan filem terbitan syarikat produksi GDH 559. Nama je con-artist tapi nampak sangat Tower terkesan dengan kata-kata Ina. Bila diorang spend time sama-sama boleh nampak masing-masing happy walaupun cuma lepak makan dekat kedai je. 

Nampak macam pengarah pertaruhkan rupa fizikal pelakon utama tapi sebenarnya tak pun, masing-masing bagus berlakon. Sama juga dengan pelakon sampingan macam watak Jone (Pongsatorn Jongwilas) yang tambah rencah komedi setiap kali muncul. Plot twist dia menarik sebab unexpected tapi tak tahu lah kalau ada yang rasa predictable. 

Visual dari Oranat Ramasoot nampak cantik dan kemas tambah pula berlatarkan kehidupan korporat yang kaya dengan props yang mewah. Visual effects untuk tonjolkan kemewahan pun nampak meyakinkan walhal watak Ina dengan Ms Nungnuch tu amatur je. Grading colour pun kebanyakannya menggunakan warna-warna musim panas seperti kuning dan oren sesuai dengan latar masa dalam filem ni. Music score dari Hualampong pun mainkan peranan sebab lagu I’m Not Con-Heartist dari Bambam comel sangat, secomel muka Petch haaa gittew.

 

Walaupun movie ni santai tapi ada beberapa scene yang yekkk so jangan tengok filem The Con-Heartist  ni masa makan. Scene macam tu quite repetitive pulak tu sampai rasa ughhh jijiknya instead of kelakar. Sampai sekarang terbayang lagi. Movie ni dah keluar pada 3 December 2020 di Thailand tapi sekarang baru tayang dekat Malaysia so kalau ada yang nak release stress boleh la pilih movie ni dekat cinema. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.3/10

2 comments

  1. ada part yg lawak dia agak lucah tapi overall memang best layan movie ni :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.