Movie Review | Vaada Raha

Sunday 28 March 2021

Director : Samir Karnik

Writer : Aseem Arrora

Cast : Bobby Deol, Kangana Ranaut, Dwij Yadav, Mohnish Behl, Atul Agnihotri, Sharat Saxena, Vivek Shauq, Farida Dadi

Production Company : Eros International

Distributor : Eros International

Genre : Drama

Running Time : 90 minutes

Release Date : 11 September 2009

Trailer :

Dr Duke Chawla (Bobby Deol) merupakan doktor pakar dan berjaya mendapatkan dana dari American Medical Association untuk kajian tentang kanser tulang sum-sum. Dalam perjalanan pulang dari rumah tunang dia, Pooja (Kangana Ranaut), Dr. Duke terlibat dalam kemalangan gara-gara hujan lebat. 

Kereta belakang terlanggar kereta Dr. Duke kemudiannya dia dilanggar lori menyebabkan spinal shock dan lumpuh seluruh badan. Setelah sedar dari koma selama dua hari, kawan baik dia, Dr. Max (Mohnish Behl) datang melawat sebab Dr. Duke dimasukkan ke hospital East West. Katanya keadaan ni cuma sementara kalau Duke kuat, makan ubat on time dan buat fisio. 

Dr. Duke yang kecewa dengan keadaan dia yang akan membebankan orang sekeliling dia bertambah murung bila Pooja putuskan hubungan lepas dapat tahu tentang hal ni. Kalau sebelum ni dia bukan setakat bantu pesakit dengan kata semangat dan harapan tapi bila dia sakit, susah untuk yakinkan diri dia sendiri yang dia akan pulih dari ujian hidup ni. Dr. Duke cuba untuk bunuh diri tapi kehadiran Roshan (Dwij Yadav) bagi semangat dan harapan untuk dia teruskan hidup dan guna ilmu dengan pengalaman dia untuk bantu orang lain. 

Bukan Dr. Duke je tapi dah ramai pesakit dekat hospital tu happy dengan kebaikan Roshan. Walaupun dia masih kecil tapi banyak perkara dia dah buat sampaikan semua doktor dengan staff dekat situ sayang sangat dengan Roshan. 

Rasanya TV3 pernah tayang movie ni dulu sebab teringat scene Roshan bercerita dekat Dr. Duke setiap pagi pasal keadaan dekat luar hospital. Plot movie Vaada Raha oleh pengarah Samir Karnik ni diinspirasikan oleh novel Russia tentang persahabatan dua pesakit di hospital. Pace movie ni agak perlahan tanpa suntikan emosi atau momen dramatik yang menyengat dengan durasi yang agak singkat, 90 minit sahaja. Nasib baik lah pelakon utama movie Vaada Raha ni Bobby Deol yang memang dah deliver banyak movie dengan genre drama. 

Better kalau penulis Aseem Arrora letak banyak inspirational quotes ataupun dialog yang lebih bermain dengan emosi pada watak Duke ataupun Max. Sesuai lah dengan tema movie yang berkisarkan tentang harapan dan percaya pada diri sendiri. Watak Pooja pun tak menyerlah sangat padahal dia tunjang utama pada watak Dr. Duke. Patutnya dekat scene Pooja tinggalkan Dr. Duke boleh kembangkan lagi ataupun bagi peluang untuk watak Pooja justify tindakan dia dengan beberapa flashbacks yang terangkan personaliti atau karakter Dr. Duke. 

Untuk medical scenes I think passable la kot untuk tahun tu so I tutup mata je lah lagipun tak banyak sangat pun untuk dipertikaikan. Scene Dr. Duke gigit IV tube tu macam kelakar lah but at least he tried. Keadaan Roshan ataupun kakak dia, Roshni pun nampak sihat je padahal sakit kanser tahap kronik. Visual dari Sanita Radha cantik untuk semua lagu yang featured dalam movie di bawah terbitan Eros International ni. Chemistry Bobby Deol dengan Kangana pun nampak cantik walaupun tak banyak scene diorang berdua.

 

Awalnya movie ni guna tajuk Roshan (Cahaya) tapi diubah kepada Vaada Raha which suit better lah kot sebab janji Dr. Duke kepada Roshan adalah scene klimaks dalam movie ni. Tengok pada plot, skrip dan music album, no wonder lah movie ni tak boleh pergi jauh sangat masa release dekat cinema walaupun bawa cerita yang lain dari kebiasaan di Bollywood. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 5.7/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.