Movie Review | Tanu Weds Manu Returns (2015)

Sunday 21 March 2021

Director : Aanand L. Rai

Writer : Himanshu Sharma

Cast : R. Madhavan, Kangana Ranaut, Jimmy Sheirgill, Eijaz Khan, Swara Bhaskar, Deepak Dobriyal, Mohammed Zeeshan Ayyub, Rajesh Sharma, Kajal Bhadana, K.K.Raina, Dipti Misra

Production Company : Colour Yellow Productions

Distributor : Eros International

Genre : Romantic / Comedy 

Running Time : 128 minutes

Release Date : 22 May 2015

Trailer :

4 tahun lepas Manu (R. Madhavan) dan Tanu (Kangana Ranaut) berkahwin kemudiannya pindah ke London, masing-masing mula menyampah untuk hidup bersama. Tanu hantar Manu ke hospital sakit mental dan pulang ke Kanpur, India. Lepas 5 hari Manu di sana, Pappi (Deepak Dobriyal) datang untuk bebaskan dia dan balik juga ke India. Sampai sahaja di sana, Manu berjumpa dengan peguam untuk hantar notis cerai kepada Tanu. 

Kecewa dengan notis cerai tersebut, Tanu berjumpa kembali dengan Raja (Jimmy Sheirgill) untuk bertanya khabar dan kawan lama dia tengah sibuk dengan persiapan majlis perkahwinan dia tak lama lagi. Payal (Swara Bhaskar) pula makin busy dengan keluarga sejak dia bersalin anak pertama jadi tak dapat nak berjumpa dengan Tanu macam sebelum ni. 

Manu ajak Pappi pergi ke Universiti Delhi sebab dia ada seminar berkenaan dengan cardiology tapi di sana dia ternampak Datto (Kangana Ranaut). Awalnya dia ingatkan Tanu dah datang untuk berjumpa dia tapi dia tersilap orang bila Datto adalah atlet daerah dan bekerja di situ. Dia mula berkenalan dengan Datto dan kemudiannya bercinta. 

Masing-masing ambil keputusan untuk berkahwin bila Manu terima notis cerai dari peguam Tanu, Advocate Arun "Chintu" Kumar Singh (Mohammed Zeeshan Ayyub). Tak perlu dah dia tunggu Tanu minta maaf ataupun perbetulkan balik keadaan sebab Datto ikhlas sayangkan dia, sopan dan matang. Malangnya Manu dan Tanu sama-sama tak tahu yang peguam Tanu memandai-mandai hantar notis cerai sebab dah jatuh cinta dengan Tanu. 

Kalau dalam Tanu Weds Manu, hero yang menyerlah, kali ni pengarah Aanand L. Rai guna kekuatan populariti dan bakat lakonan Kangana untuk bawa dua watak yang berbeza fizikal dan karakter. Disebabkan watak Tanu dan Datto, Kangana beroleh National Award untuk kategori Best Actress. Tambah lagi koleksi National Award Kangana lepas kejayaan dia bawa watak sampingan dalam movie Fashion dan watak Rani dalam movie Queen. 

Chemistry Kangana dengan R. Madhavan pun makin menyerlah dalam movie ni sebab masing-masing banyak scene bersama. Suka tengok scene Tanu dengan Manu menyembang dekat credit scene tu sebab comel sangat. Jalan cerita second sequel ni lebih kurang sama je dengan yang pertama tapi disebabkan lakonan Kangana, movie ni jadi menarik dan menghiburkan. 

Berbeza sangat dengan installment sebelumnya, Tanu Weds Manu Return memaparkan panorama yang cantik dengan beberapa lokasi seperti London, Delhi, Haryana dan banyak lagi. Wardrobe dan props pun makin cantik. Music album Tanu Weds Manu Return antara fav album sebab banyak lagu best dengan high beat sesuai dengan masyarakat Punjabi macam Piya Move On ataupun Banno.

 

Walaupun movie Tanu Weds Manu Returns ni genre komedi tapi tak semestinya boleh tutup mata dengan beberapa babak yang menjengkelkan. Manu yang gunakan Datto sebagai rebound dan berkahwin sedangkan age gap yang jauh beza. Senang sangat nak manipulate Datto sebab dia masih muda lagi. Scene kedua bila Pappi culik Komal sebab dia tak boleh terima kena reject. 

Betul la apa Tanu cakap, senyum atau mesra sikit je dengan lelaki mula lah perasan lebih padahal anggap kawan je. Ramai sangat watak lelaki desperate dalam franchise ni. Watak Raja pun asyik kena reject sampai dah jelak kalau installment ketiga pun dibikin dengan plot yang sama juga. Well, hopefully not lah sebab sequel ni dah okay dah. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.7 = 8/10

2 comments

  1. pompuan takleh senyum kat lelaki lain... nnt dianggap nak menggatal. tapi lelaki senyum kat pompuan lain...tu dianggap gentleman.

    ReplyDelete
  2. hahahahah sama jaa kalau terbalik kan pon, pompuan pun cepat perasan juga haha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.