Buko Pandan | Pemanis Mulut Dari Filipina

Tuesday 22 December 2020

'Ana, jom try makan buko nak? Haritu kawan I yang pregnant tu craving nak makan buko pastu I tengok dekat sini ada jual. Kita share nak?' - Ms Fisah


Kalau Ms Fisah tak mention minggu lepas, entah bila baru tahu kewujudan pemanis mulut dari negara Filipina ni. Kalau dekat sana kena panggil Buko Salad. Selalunya diorang akan hidang masa perayaan besar ataupun musim cuti panjang. 

Dalam Buko Pandan ni ada air susu, hirisan tebal kelapa muda, gelatin atau sumi berwarna hijau dengan sagu berwarna hijau. Kalau Google tak semua rupa Buko Pandan ni macam yang kitorang beli. Ada yang hirisan kelapa tu banyak menimbun, ada yang air susu dia berwarna putih tapi sedikit sahaja, ada yang penuh dengan gelatin hijau, ada yang letak nata de coco. Rasanya ikut citarasa masing-masing lah kot. Best dimakan bila sejuk!


Buko Pandan ni kalau makan sesudu air susu dengan bahan berasingan, dia rasa kurang sedap. Sebab lain bahan, lain rasa dia. Sumi paling tawar tapi paling lembut, sagu terasa manis pandan sikit mungkin sebab dimasak bersama pewarna pandan dengan tekstur dia yang tebal melekat. Yang paling manis haruslah hirisan kelapa muda dan rangup dimakan. 

Bila makan Buko Pandan ni kena makan kesemua tiga-tiga bahan baru terasa sedapnya tapi yang tak syoknya terpaksa fokus food hunting masa makan. Bila makan desert ni kita nak makanan yang fun sambil menyembang. I makan Buko Pandan dengan Ms Fisah memang fokus gila, kalah fokus buat cosec file di hari Jumaat. 

Kalau ikutkan resipi Buko Pandan dari Google senang je nak buat tapi renyah sikit lah sebab main dengan sagu. Ada resipi yang buat gelatin tu sendiri dan rebus guna air kelapa supaya bau wangi dan rasa manis kelapa. Kalau nak beli tu tak pasti lah pulak ramai dah jual Buko Pandan ni. Kitorang beli pun harga RM5 satu bekas. Berbaloi ke tak? Hmmmm tak kot haha kbai

6 comments

  1. first time dengar Buko Pandan ni, nampak sedap juga tiba-tiba terasa nak makan cendol pula..haha

    ReplyDelete
  2. tapi klu renyah nak baut, rm5 berbaloi kot.. tak eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sebab sagu gula melaka jual RM2 je haha yang tu lagi renyah

      Delete
  3. ni kali pertama tengok menu nihh...

    ReplyDelete
  4. Wow looks sinfully luscious. I wish I could try to make this as well. Nampak sedap giler. :D

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.