SURIA KLCC KEMBALIKAN NOSTALGIA AIDILFITRI MELALUI KEMPEN HARI RAYA DI DESA NELAYAN YANG AKAN BERLANGSUNG SELAMA SEBULAN

Thursday 30 March 2023

Rangkaian Kumpulan Suria KLCC melancarkan sambutan kempen Hari Raya yang bakal membawa pengunjung mengimbau suasana perayaan berinspirasikan suasana perkampungan nelayan di pantai timur untuk tahun ini. Kempen Hari Raya Suria KLCC akan berlangsung mulai 24 Mac sehingga 1 Mei 2023 berikutan dari sambutan Hari Raya yang jatuh pada 22 dan 23 April 2023.

Dekorasi tahun ini disesuaikan untuk memberikan para pengunjung cetusan detik kenangan silam selain dari menghadirkan rasa syukur dengan keindahan bersederhana yang dapat dirasai melalui kehidupan di kampung nelayan.

Reka bentuk “Rumah Kampung” tradisional bakal menjadi titik tumpuan di laman “Centre Court” yang mana merupakan pusat perayaan di Suria KLCC. Keunikan pelbagai dekorasi bakal mengundang memori indah di suasana kampung yang hadir dengan tata landskap jendela yang gah serta atmosfera kampung yang ditemani dengan kewujudan replika pokok kelapa.

Aktiviti interaktif “Wayang Kulit” bakal memberikan para pengunjung pengalaman langsung dalam mengendalikan wayang kulit disebalik tabir. Melalui pengalaman ini, pengunjung berpeluang untuk menyingkap pengalaman bercerita melalui seni penceritaan tradisional masyarakat Melayu.

Pengunjung juga berkesempatan untuk meluangkan masa melaui aktiviti interaktif lain seperti permainan tradisional kanak-kanak iaitu teng teng, permainan gasing dan juga congkak yang juga boleh didapati di laman “Centre Court”.

Alunan muzik lebaran yang akan dilayarkan di sekitar perkarangan pusat membeli belah bagi menerikan suasana sambutan Hari Raya. Di samping itu, para pengunjung juga turut berpeluanguntuk menari bersama-sama melalui persembahan tarian tradisional yang akan di persembahkan di laman “Centre Court” dan “Ramlee Mall” sepanjang tempoh kempen perayaan.

Sebuah kiosk foto akan disediakan untuk para pengunjung mengambil gambar bersama yang tersayang. Pengunjung yang bergambar akan menerima cetakan gambar percuma berserta salinan digital bagi mengabadikan detik bermakna semasa membeli-belah di Suria KLCC.

Replika pelita terbesar di Malaysia yang berukuran setinggi 50 kaki bakal membuat penampilan sekali lagi di laman “Esplanade KLCC”. Replika pelita yang gah ini berjaya menempa nama di dalam Malaysia Book of Records pada tahun 2022 sebagai replika pelita terbesar dan tertinggi di Malaysia.

“Sebagai destinasi utama dan terkemuka untuk membeli-belah di Kuala Lumpur, kempen ini merupakan pendekatan kami untuk membawa tradisi dan norma masyarakat Melayu untuk dipertontonkan buat pengunjung Suria KLCC yang majmuk dan berbilang bangsa yang bukan sahaja terdiri dalam Malaysia malahan dari serantau dunia pada setiap tahun setiba nya bulan Ramadhan dan Syawal.

“Melalui langkah yang menitikberatkan semangat perayaan buat para pengunjung ini, kami berharap agar musim sambutan Hari Raya kali ini dapat mencerminkan tanda kerukunan terhadap warisan budaya Malaysia yang pelbagai,” kata Andrew Brien, Ketua Pegawai Esekutif dan Pengarah Esekutif, Suria KLCC Sdn Bhd.

Pengalaman membeli-belah di Suria KLCC akan menjadi lebih istimewa dengan ganjaran dan penjimatan yang ditawarkan pada musim Hari Raya kali ini. Bermula dari 30 Mac sehingga 24 April, para pengunjung yang berbelanja RM1,000 melalui dua resit daripada mana-mana kedai terpilih akan menerima Suria KLCC e-baucar (SKLCC e-Vouchers) yang bernilai RM100 serta satu set sampul raya eksklusif dari Suria KLCC. Tempoh tebusan e-Baucar tersebut akan berlangsung sepanjang tempoh kempen Hari Raya.

Bagi menyemarakkan lagi suasana perayaan, 100 pembeli utama yang membat pembelian Suria KLCC e-Baucar yang bernilai RM1000 semasa kempen perayaan kali ini akan menerima tambahan e-Baucar yang bernilai RM 100.

Sepanjang bulan Ramadhan, pegawai perkihdmatan pelanggan yang bersedia di kaunter “Concierge” akan memberikan buah kurma kepada para pengunjung untuk persiapan berbuka puasa.

Melalui inisiatif program kesedaran kesihatan mental yang masih berterusan, Suria KLCC akan menyumbangkan hasil penjualan “Suria Ribbon Pin” kepada badan atau pusat pertubuhan bukan kerajaan yang mengendalikan gerak kerja kesihatan mental. Pin tersebut yang dijual di kaunter “Concierge” bernilai RM10 bagi setiap satu.

PUSAT BELI-BELAH ALAMANDA PUTRAJAYA

Bermula dari 31 Mac sehingga 21 April 2023, Pusat Beli-Belah Alamanda akan menganjurkan kempen Hari Raya yang akan menampilkan tema Desa Nelayan.

Para pengunjung yang berbelanja RM700 melalui dua resit daripada mana-mana kedai terpilih berpeluang untuk menyertai program tebusan yang menawarkan set eksklusif mangkuk tingkat dan juga sampul raya Alamanda sebagai ganjaran. Tebusan ini terhad untuk setiap satu pembeli setiap hari, selagi stok masih ada.

Pelanggan yang berbelanja dengan nilai yang lebih besar bermula dari RM1,500 ke atas akan menerima Baucar Beli-Belah Alamanda yang bernilai RM50 selain daripada set eksklusif mangkuk tingkat dan juga sampul raya Alamanda.

Para pengunjung juga akan dihiburkan melalui persembahan tarian tradisional seperti pencak silat, dikir barat, tarian gamelan, caklempong dan juga kompang berirama.

Dalam menyambut ketibaan Hari Raya, Pusat Beli- Belah Alamanda akan melancarkan inisiatif menyumbang semula kepada masyarakat dengan menjemput kanak-kanak dari Pusat Jagaan

Kanak-Kanak Yatim/Miskin Rukaiyah untuk bersama-sama menyertai sesi berbuka puasa. Kanak- kanak ini akan menerima sumbangan duit raya selain daripada membeli-belah persalinan baju raya dan menonton pelbagai persembahan tradisional menarik.

Tidak ketinggalan, ahli VIKIds juga berpeluang untuk menyertai bengkel menghias biskut raya dan sampul hari raya di bengkel seni dan kraftangan.

MESRA MALL

Tema Desa Nelayan juga bakal membuka tirai di Pusat Beli-Belah Mesra Mall yang berlokasi Kemaman, Terengganu. Sebuah reka bentuk perkampungan kecil yang menjadi pusat penempatan nelayan juga akan menjadi tema dekorasi dan hiasan di Pusat Beli-Belah Mesra Mall. Suasana nostalgik ini dapat menyentuh memori dan kenangan kehidupan yang sederhana yang lazim di sesebuah perkampung nelayan Melayu.

Para pembeli yang berbelanja RM500 melalui 3 resit melalui kedai-kedai terpilih berpeluang untuk menebus sebentuk ganjaran premium Hari Raya berserta set eksklusif mangkuk tingkat dan juga sampul raya Mesra Mall.

Pusat Beli-Belah Mesra Mall juga turut menawarkan pelbagai aktiviti menarik untuk ahli VIKIds yang mana antaranya adalah pertandingan kraf yang akan diadakan pada 7 April jam 2:30 petang. Kanak-kanak yang berusia 7 sehingga 9 tahun berpelung menyertai Pertandingan Reka Cipta Kad Ucapan, manakala mereka yang berusia 10 sehingga 12 tahun boleh menyertai pertandingan Reka Bentuk Sampil Raya menggunakan kain “Felt”. Semua hasil kraftangan akan dipaparkan di perkarangan pusat beli-belah bermula dari 9 sehingga 27 April.

Kanak-kanak perempuan yang berumur 3 sehingga 10 tahun berpeluang menyertai pertandingan peragaan baju raya iaitu “Miss Little Raya” pada 14 April. Kesemua ahli yang bertanding berpeluang untuk di tata rias oleh jurusolek dari The Body Shop. Sementara itu, pemenang yang memperagakan baju raya terbaik akan membawa pulang ganjaran daripada TMC Supermarket.

Bagi kanak-kanak lelaki dari peringkat pendidikan rendah, mereka berpeluang untuk memperlihatkan bakat tarian mereka melalui pertandingan tarian pada 7 April. Pertandingan ini terbuka untuk kumpulan kanak-kanak yang terdiri daripada 5 orang ahli. Pemenang berpeluang memenangi hadiah menarik daripada TMC Supermarket.

Kesemua pertandingan adalah eksklusif untuk ahli VIKids. Bagi mereka yang masih belum berkesempatan untuk menjadi ahli, boleh membuat pendaftaran hanya dengan berbelanja RM50 sebelum sesi pertandingan.

Pengunjung dewasa pula akan dihiburkan dengan barisan persembahan hari raya yang bakal berlangsung mulai 8 sehingga 15 April. Persembahan pencak silat akan diadakan pada jam 2 petang dan tarian tradisional Hari Raya pada jam 3 petang.

Tidak kurang dari itu, aktiviti tutorial memakai “shawl” dan persembahan peragaan busana akan dipersembahkan oleh Rasa Sayang, FOS dan Siti Khadijah serta Kidz pada 7 April jam 4 petang. Persembahan yang julung dan eksklusif ini adalah terbuka untuk kesemua pengunjung.

Bersempena dengan sambutan Nuzul Quran pada 8 April, Pusat Beli-Belah Mesra Mall akan mengedarkan 500 paket bubur lambuk yang ditaja bersama rakan niaga Pusat Beli-Belah Mesra Mall. Sesi edaran bubur lambuk tersebut akan di adakan bermula dari jam 11 pagi sehingga 5 petang.

Dalam meraikan kehadiran Ramdahan dan Hari Raya kali ini, pihak pengurusan Pusat Beli-Belah Mesra Mall dengan kerjasama badan penguatkuasa tempatan akan menaja program buka puasa bersama mereka yang kurang bernasib baik. Program buka puasa tersebut akan dihadiri oleh anak yatim dari Persatuan Kebajikan Al-Islam Huzai Kemaman. Program sumbangan semula kepada masyarakat ini membawa tema “Jalinan Mesra” yang akan diadakan pada 6 April bermula dari jam 5 petang sehingga 8:30 malam di perkarang Pusat Beli-Belah Mesra Mall.

Untuk info lanjut, sila layari:

i. Suria KLCC - www.suriaklcc.com.my / www.facebook.com/SuriaKLCCMall

ii. Alamanda - www.alamanda.com.my / www.facebook.com/AlamandaShoppingCentre

iii. Mesra Mall - www.mesramall.com / www.facebook.com/MyMesraMall

3 comments

  1. Lama tak masuk blog ni. Seingat saya FJ dulu pernah pindah Aussie kejap kan?. Atau sy tersilap baca blog lain?.

    BTW.. perkongsian yg menarik ni, ada "kg nelayan" di KL.

    ReplyDelete
  2. Cantik betul deco sempena raya dia.. Kalau berpeluang nak gi la..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.