Movie Review | Mendarat Darurat (2022)

Sunday 19 March 2023


Pengarah : Pandji Pragiwaksono
Penulis Skrip : Pandji Pragiwaksono, Shani Budi Pandita, Gamila Arief 
Pelakon : Reza Rahadian, Luna Maya, Marissa Anita, Pandji Pragiwaksono, Dewi Irawan, Asri Welas,  Tamara Geraldine
Syarikat Produksi : MD Pictures 
Pengedar : MD Entertainment, Amazon Prime Video
Genre : Romantik/ Komedi 
Durasi Tayangan : 113 minit
Tarikh Tayangan : 8 September 2022 
Trailer :


Naskhah terbaru MD Pictures menampilkan watak Glenn (Reza Rahadian) yang menikahi Maya (Marissa Anita) setelah berkenalan di universiti. Sejak bercinta sehingga fasa awal pernikahan mereka, Glenn dan Maya romantis sangat sehinggalah Maya overthink dan sentiasa tuduh Glenn curang. 

Setiap aktiviti Glenn harus diberitahu kepada Maya melalui Whatsapp walaupun bekerja di pejabat bersama teman baiknya, Yahya (Pandji Pragiwaksono). Majikan Glenn nasihatkan kalau macam tu perangai isteri dia, baik curang saja sekurang-kurangnya hati senang sebab curang ataupun tidak, Glenn tetap juga kena marah dengan Maya. 


Yahya perasan yang Kania (Luna Maya) seperti ada hati dengan Glenn tapi tak mungkin lah kerana Kania wanita yang cantik dan berdikari. Setelah beberapa kali berbual di pantry, ternyata perasaan Kania disorok dari semua orang terutamanya Glenn kerana Kania tak mahu mengganggu suami orang. 

Setiap hari Glenn makin semangat ke pejabat kerana Kania sehingga lah dia buat plan untuk check in hotel bersama Kania dan menipu Maya katanya ada urusan di Malang. Semuanya berjalan dengan lancar sehingga lah muncul berita bahawa pesawat yang konon dinaikinya terhempas dan semua penumpang meninggal dunia. 


First half jalan cerita Mendarat Darurat arahan Pandji Pragiwaksono menarik dengan elemen komedi dan romantik sama ada antara Glenn dengan Maya ataupun Glenn dengan Kania. Kedua-duanya mempunyai chemistry yang kuat dengan Reza Rahadian. Suka tengok Glenn dengan Kania sebab relationship diorang lebih tenang dan senang sangat nak vibe. Mungkin dengan Maya pun Glenn selesa atau romantik tapi penulis tak kembangkan sangat malah memilih untuk lajukan cerita mereka berdua. 

Masuk ke second half watak Glenn diuji sama ada untuk memilih Maya ataupun Kania sebab tak mungkinlah kan dia akan dapat kedua-duanya. Maya memang terang-terangan menolak poligami masa perbincangan bersama kawan-kawan perempuan dia di restoran. I dah happy sebab Glenn memang nampak secara jelas akan pilih Kania. 


Malangnya ternyata salah dan dibikin plot twist. I terpaksa reveal plot twist yang satu ni antara semua plot twist yang ada sebab geram sangat dengan motif penulis. Of course love can have second chance but not this! Not when Glenn approached Kania first and dumped her just like that! Apa salah Kania? Menangis tengok scene Kania tanya kenapa Glenn tak pilih dia sedangkan dia dah buat yang terbaik. Kalau bukan untuk iseng lantas untuk apa mas? Untuk apa?!!! Masa scene ni memang layak keluar lagu Sial - Mahalini, fits perfectly. 

‘Iya, enggak semua lelaki tu brengsek, sesetengahnya bangsat.’ – Narissa (Mareike Brenda)


Bila penulis dan pengarah pilih untuk buat plot twist macam tu jadi filem ini untuk apa? Bukan setakat kredibiliti watak Glenn dipersoalkan, pilihan Reza Rahadian pun I rasa macam nak pertikai sekali. I think it’s time to stop watching his movies or drama sebab lakonan dia macam tu je, tak ada progress. Dia dekat zon selesa di bawah produksi MD Pictures. Reza yang sekarang bukan Reza yang I kenal dalam filem Habibie & Ainun (2012) atau franchise My Stupid Boss (2016), bukan Reza yang suka explore talent atau bereksperimen. 

For me, Mendarat Darurat cuma kisah cinta tipikal di mana lelaki yang tak pernah dipandang tapi jadi confident bila ada perempuan noticed. Bak kata Billie Eilish, you give an ugly guy a chance, he thinks he rules the world. Lantaklah orang nak kata I buat review emo ke apa tapi naskhah ini layak ditanya ‘INI APA MISKA?!!’

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 3.9/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.